Bij verder lezen over de voorgestelde B-variant ervaren wij dat er nog meer vraagtekens zijn, namelijk over de mogelijk heid om de grond die eerst moet worden gestort later, licht tot matig verontreinigd en wel, zoals het zo mooi heet, een "doelmatige" functie te geven, bijvoorbeeld in geluidswallen. Daar moet nog ijverig op worden gestudeerd en nog veel over worden gediscussieerd. Wij hebben op z'n zachtst gezegd onze twijfels over het aanvaardbaar zijn van het toepassen van deze grond in bijvoorbeeld geluidswallen. De gevolgen van de ene milieuverontreiniging opheffen door er een andere veront reiniging neer te leggen, wat zijn daarvan de gevolgen voor en de reacties van de bevolking? Toch wordt ervan uitgegaan dat "de grond in een toekomstig werk kan worden toegepast". Is dat niet het geval dan zal de grond alsnog moeten worden afgevoerd naar een gecontroleerde stortplaats. Dus nog een extra onzekerheid, waarbij de kostenraming wel van iets uitgaat wat zeer discutabel is en dus zeer onzeker. Dan de procedure waarvoor de provincie een tijdelijke gedoog situatie voor de vergunningverlening moet hanteren. Daarvoor moet een en ander spoedeisend zijn. Dat is het naar onze mening alleen om het EFRO-subsidie van f 2 miljoen binnen te halen. Bovendien is de tijdsduur van het gedoogbesluit maar 7 maanden, zodat het zeker moet zijn dat er ook binnen die termijn vergunning zal worden verleend, dus ook een onzeker heid. Dan kunnen er nog de nodige beroepsprocedures komen, zodat op zijn vroegst half januari 1993 een besluit defini tief bekend zal zijn, terwijl de aanbesteding - al weer met het oog op de subsidie neem ik aan - voor 1 januari 1993 plaats moet vinden. Als wij dan lezen dat de meetresultaten zeer verscheiden en zeer divers zijn, dan zijn voor ons de open einden en de onzekerheden voor wat ons hier te wachten kan staan veel te groot. Bovendien doet het een onevenredige aanslag op een fonds juist in een tijd van grote bezuinigin gen en dat terwijl wij ervan overtuigd zijn dat deze veront reiniging beslist niet aangepakt zou zijn wanneer er niet toevallig nu een zwaaikom moest worden aangelegd. Er zijn vaarwegen en recreatiewateren waar de prioriteit veel hoger is. Ik hoef de Potmarge maar te noemen, maar ook de stads grachten de singels, het Nieuwe Kanaal. Kortom als wij een maal beginnen te roeren dan gaat het overal meer stinken dan hier. Ons standpunt is dus, hier niet gaan roeren, dus alter natief D, wel de grond saneren waar de omwonenden direct mee te maken hebben, maar dat is inmiddels al toegezegd. De heer Krol: In het kort even de standpuntbepaling van de CDA-fractie, omdat wij in de commissie een voorbehoud hebben gemaakt De CDA-fractie kiest in meerderheid voor alternatief D. Wij 70 doen dat op grond van financiële overwegingen. Wij vinden dat het krediet voor bodemsanering dat wordt gebruikt, een te groot beslag legt op het Egalisatiefonds. Mede in verband met wellicht nog te verwachten bodemsaneringen en mede gelet op de financiële positie van Leeuwarden vinden wij dat op dit moment niet verantwoord. Ook gelet op onze aanvankelijke gereserveerdheid in te stemmen met die plannen, leidt dat er toe dat wij nu kiezen voor D. Afblazen dus van de plannen, waarbij ervoor gezorgd wordt dat er voor de omwonenden geen enkel gevaar is voor de volksgezondheid. De heer Heins: De vorige keer op 27 april j.l. was de PAL/Groen Links-fractie er niet van overtuigd dat er een zwaaikom en loswal aangelegd moest worden. Wij stemden des tijds als enige partij tegen. Neg steeds zien wij de economi sche noodzaak van een zwaaikom niet zitten, echter er zijn een aantal argumenten voor ons om onze mening van destijds te herzien. De bodemverontreiniging is veel erger dan wij dach ten, er is aantoonbaar sprake van gevaar voor de volksgezond heid, de bodem is plaatselijk sterk vervuild met lood, oliën en policyclische aromaten en deze zijn kankerverwekkend. Was eer half jaar geleden gerekend met een bedrag van f 1,3 miljoen, nu qaat het over f 3 miljoen. Het blijkt dat als wij nu deze grond niet saneren en de grond schoonmaken, het terrein aangemeld moet worden bij het Provinciaal Bodensane ringsprogramma en dan is de verwachting dat, gelet op geringe financiële middelen, dit terrein nog zeker 20 jaar zal blij ven liggen. Onze fractie is een principieel tegenstander van het afwentelen van dit soort problemen naar de toekomst. De bewoners waren eerst tegen een zwaaikom, maar maken zich nu grote zorgen over de bodemvervuiling en willen dat de boel wordt opgeruimd en dringen dus nu aan op de aanleg. De wensen van de mensen, dit even naar de WD-fractie toe. B. en w. komen met het voorstel om de grond op het in aanleg zijn bedrijventerrein tijdelijk op te slaan en te selecteren op mogelijkheden voor hergebruik. Dit houdt in dat een klei ner deel moet worden afgevoerd. In de komende twee maanden moet hier duidelijkheid over komen, de voorwaarden staan in de raadsbrief en als het niet lukt, gaat de zwaaikom niet door. Wij willen deze uiterste poging ondersteunen vanwege de milieu-aspecten. Nog één opmerking wat betreft de mogelijke bodemvervuiling in de tuinen van de omwonenden. Het is niet te verwachten dat de vervuiling van lood en andere stoffen ook daar aanwezig is. Toch is het terecht dat elke vorm van ongerustheid bij de bewoners wordt weggenomen. De PAL/Groen Links-fractie gaat ervan uit dat dit jaar op een paar plekken de bodem wordt 71

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 36