onderzocht. Graag een toezegging van de wethouder daarover. Als de uitslag daarvan bekend is en de uitslag geeft aan dat de grond alsnog gesaneerd moet worden, dan moeten wij alles in het werk stellen om die sanering ook zo snel mogelijk uit te voeren. De heer Tiaaeraans (weth.s Voorzitter, mevrouw Jongedijk heeft namens haar fractie aangegeven dat zij akkoord kan gaan met variant B. Tegelijkertijd heeft zij ook nog eens nadruk kelijk, zoals ook anderen, hier naar voren gebracht, dat dit een project is waar nogal wat risico's aan zijn verbonden. Ik zal dat niet ontkennen, dat is denk ik ook heel nadrukkelijk in de raadsbrief naar voren gekomen. Voor alle duidelijkheid, in december a.s. valt het definitieve besluit, dat is denk ik ook goed aangegeven. Ik ga ervan uit dat het college graag bereid is om, voordat het college dat standpunt inneemt, de meest betrokken commissie daarover te horen. Ten aanzien van het milieurisico voor de omwonenden is er op dit moment eigenlijk geen aanleiding om te veronderstellen dat er een samenhang is in de verontreiniging tussen de verontreiniging op het bedrijventerrein ter plaatse van de zwaaikom en de tuinen. Wij hebben uit veiligheidsoverwegingen gezegd dat wij toch een paar keer willen prikken in de tuinen om die zekerheid te krijgen. Het is inderdaad de bedoeling om met het doorgaan van het saneringsonderzoek, als de raad ten minste zal kiezen voor het voortzetten van de procedure via variant B, dat die woningen dit jaar gewoon in dat onderzoek worden meegenomen, zodat wij die duidelijkheid dit jaar nog kunnen krijgen. De heer Bakker en de heer Burg heeft zich daarbij aangesloten en in feite ook de heer Krol, hoewel met name van die fractie de financiële afweging een belangrijke rol heeft gespeeld, vindt dat het economische belang van de zwaaikom en het industrieterrein minder hoog moet worden ingeschat. Er zijn nogal wat onzekerheden in dit hele scenario. Ik denk dat wij daar geen misverstand over hoeven te hebben. Het is overigens niet zo dat als het gaat om de tijdelijke opslag, zoals de heer Burg zegt, dat uitsluitend betrekking heeft op matig verontreinigde grond. Het gaat vooral om licht veront reinigde grond, dat moet duidelijk zijn. Op dit moment vindt inderdaad landelijk de discussie plaats over wat je met dergelijke grond mag doen. Afhankelijk van het multi-functio- nele principe moet thans geconstateerd worden dat dat een volstrekte onhoudbare landelijke lijn zou zijn. Ik denk dat een dergelijke lijn toch bepalend zal zijn voor de uitkomst van een degelijke discussie. Ook minister Alders is van mening dat gericht en zorgvuldig toepassen van licht veront 72 reinigde grond tot de mogelijkheden moet gaan behoren. Wij hebben daar toch wel enig vertrouwen in. In het hele scenario blijven twee aspecten zoals gezegd risicovol. In de eerste plaats zijn dat de risico's met betrekking tot de procedure - de heer Burg heeft daar ook op gewezen er moet in december a.s. volstrekte duidelijkheid zijn over welke risico's wij daar nog lopen. Anderszins denk ik dat ik het zo mag formuleren, als er dan nog echte niet controleerbare risico's zijn, moeten wij er dan vanaf zien. Dat is ook de inzet van het collegevoorstel. Wij hebben het in de commissie uitgebreid over de sanering gehad. Niet zozeer dat de aard van de verontreiniging nu zo buitengewoon risicovol is, maar de omvang en dan ook niet zozeer in de ernst van de verontreiniging, maar de hoeveel heid grond waar je het over hebt. De problematiek van het terrein is dat de verontreiniging zoals dat zo mooi heet diffuus is, dat je eigenlijk pas precies weet hoe je moet saneren als je de sanering hebt uitgevoerd. Je kunt dit niet meer via prikken precies onder controle brengen. Wel is het zo dat door de aard van het onderzoek, na wat mengmonsters redelijkerwijs mag worden aangenomen dat de risico's contro leerbaar zijn. Ik ben het namelijk niet eens met de heer Burg als hij zegt dat dit soort projecten altijd de neiging hebben om negatief uit te vallen. Er zijn voldoende voorbeelden waar dit anders is. Met name bij mengmonsters is er nogal eens de situatie, omdat je dan in feite uit een heleboel plekken in een vak alle grond bij elkaar doet, dat dit voorkomt. Dan hoeft er maar één klein plekje verontreinigd te zijn en je hebt gelijk het gehele vak als verontreinigd aangegeven. De praktijk is dat bodemsaneringen zeker niet altijd duurder uitvallen. In december moet er dus duidelijkheid zijn over de risico's van de procedure en er moet duidelijkheid zijn of en in hoeverre de geraamde saneringskosten ook echt redelijker wijze zijn ingeschat. Absolute zekerheid - ik heb dat al aangegeven - kunnen wij niet geven, omdat je die pas hebt op het moment dat je de hele sanering hebt uitgevoerd. Maar de verwachtingen zijn dat er geen al te grote risico's meer in zitten. Maar daar komen wij dan op terug. Waarom dan toch nu het voorstel in de raad? Er moet een voorbereidingsbesluit voor genomen worden. Wij hebben het dan over één van die procedurele situaties waar je je tegen moet wapenen als er bezwaarschriften komen. Maar ook is het gebruikelijk voor de verdere voortgang van dit project dat er verder gewerkt moet worden. Dat betekent dat wij kredieten nodig hebben. Er is een risico dat wij uiteindelijk moeten zeggen, die verdere investering in het uitwerken van de plannen zijn voor niets geweest. Maar wij moeten wel nu 73

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 37