fractie met de motie bedoelt dat mensen met een eigen bedrijf en lage inkomenspositie de mogelijkheid houden om in de binnenstad te blijven. Dat is een verdere nuancering die ons wat ver gaat en bovendien een klein bedrijf hoeft niet perse een armlastig bedrijf te zijn. Wij zullen tegen deze motie stemmen. De heer Heins: Ook ik wil even een opmerking over de motie maken. Ik vind de formele afdoening die de heer Timmermans doet toch wel iets te gemakkelijk. Ook ben ik het eens met de wijze waarop de heer Terpstra deze motie beoordeelt. Ik wou er ook nog aan toevoegen: wat is een kleine ondernemer? Dat vraagt op zichzelf weer dat je allerlei criteria daarvan maakt. Bovendien zijn er heel wat kleine ondernemers die ook in de binnenstad wonen, dus die kunnen ook als bewoner wel licht hun plek krijgen voor f 240,Dus die zijn in vele gevallen wellicht al geholpen. Dus wij hebben ook niet zo'n behoefte hieraan. De heer Bakker: Wij blijven erbij dat het in de binnenstad zo moet blijven dat er een gedifferentieerd aanbod is van onder nemingen. Ik ken een x-aantal ondernemers die het niet breed hebben en ook niet gemakkelijk hebben zich in de binnenstad te handhaven. Het zou jammer zijn als die vertrekken om bijvoorbeeld de reden dat er allerhande lasten die nu op hen afkomen hoger worden. Wij willen een gebaar naar deze groep maken en dat kan alleen maar door alle ondernemingen in de binnenstad over één kam te scheren, dus de kleine en de grote. Daarom stellen wij voor voor elke ondernemer gevestigd in de binnenstad één aangewezen parkeerplaats beschikbaar te stellen. Dus niet dat hij zelf mag weten waar hij gaat staan, maar dat de gemeente aanwijst waar hij moet staan en dan voor f 240,per jaar en dan ook conform de tarieventabelIn de tarieventabel wordt punt 2.3.1 hiervoor aangehaald. Het zou daar dan op de één of andere manier in moeten passen. De wethouder zegt dat dat technisch niet mogelijk is, dat vinden wij dan jammer, want dat houdt dan in dat wij tegen de hele tarieventabel zullen stemmen. Althans dan vragen wij aanteke ning gestemd te hebben tegen het tarief genoemd onder 2.3.1. Verder heeft de wethouder aangegeven dat het parkeerbeleid blijkbaar ook iets met inkomsten van doen heeft, terwijl in de commissievergadering uitdrukkelijk is gezegd dat het regulerend karakter primair de bedoeling van het beleid is. Als het regulerende karakter de primaire opzet is, dan zie ik niet in waarom wij niet op de een of andere manier een con structie zouden kunnen verzinnen om inderdaad die ondernemers in de binnenstad tegemoet te komen. 86 De heer A.P. Terpstra: De CDA-fractie zal niet voor deze motie stemmen. De redenen zijn al genoemd door de wethouder, naamgenoot de heer Terpstra en de heer Heins. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, wij hebben hier te maken met een collegevoorstel en dan vind ik het merkwaardig dat ik de wethouder heb horen zeggen dat hij wel bereid is iets in te stellen maar niet de bedoeling heeft om te con troleren. Dat lijkt mij niet een juiste opstelling van het college. De heer Timmermans (weth.Voorzitter, het gat waar mevrouw Waalkens over sprak zal wat betreft het college niet worden meegenomen in de mee- en tegenvallers. Wij hebben juist een voorstel gedaan om dat gat te voorkomen. Mevrouw Waalkens heeft gewezen op Zwolle, maar zij maakt dan toch een redenatiefout in mijn visie. Want zij praat over het normale parkeertarief en niet over het vergunningentarief. Overigens is het mogelijk dat alle winkeliers en werkers in de binnenstad in de Klanderijgarage gaan staan voor f 2,50 oer dag. Dus daarmee is de vergelijking met Zwolle ook bijna weer perfect geworden. De heer Greving. Wij kennen in de stad een tweetal verschil lende regimes. Voor abonnementen, mensen die een vaste plaats krijgen in een straat waar ten behoeve van do winkeliers en van de bezoekers van de winkels geen vraag naar is. Maar het probleem van de vergunningen voor winkeliers is dat die altijd bij de deur moeten zijn, want anders kunnen zij - en dat zou wellicht een antwoord zijn in de richting van de heer Bakker - in de Klanderi jgarage voor f 2,50 per dag staan. Maar dat is niet de bedoeling, men wil juist bij de winkel staan en dat zijn dus de parkeermetersituaties en niet de abonnementen. Daar zijn de opbrengsten van de parkeermeters gelet op het reguliere systeem waar ook de heer Bakker over sprak, het hoogst. Dus is het te verantwoorden om ook aan te geven dat het vanuit die overwegingen gerechtvaardigd is om daar iets meer voor te moeten betalen. Want dat zijn de parkeerplaatsen die het meest geliefd zijn door zowel bewo ners, winkeliers als de bezoekers van de binnenstad. De heer Greving heeft gesproken over het niet controleren. Ik heb daarmee bedoeld te zeggen dat de ene situatie waar het zich zou kunnen voordoen is als een winkelier echt om 8 uur 's morgens zich meldt en dan precies tot 21.00 uur blijft. De praktijk is natuurlijk dat wij niet controleren wanneer iemand die een vergunning heeft gekomen is. Wij hebben het over parkeerdruk overdag vanaf 9 uur tot donderdagavond 9 87

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 44