De heer Den Oudsten: Voorzitter, wij hebben vanavond het
sluitstuk van een langdurige politieke meningsvorming op
tafel, de vorming van brede scholengemeenschappen. Wij hebben
in de afgelopen periode gezien dat er scherp gediscussieerd
is, soms met het mes op tafel. Maar wij hebben ook gezien,
althans dat is onze mening, dat niet alleen gegeven de tijd
maar ook gegeven de betrokkenheid van grote groepen mensen,
er buitengewoon zorgvuldig gewerkt is. Alleen denk ik dat er
twee zaken uit te lichten zijn. Allereerst past het om hier
onze erkentelijkheid uit te spreken namens de fractie voor de
inspanning van het ambtelijk personeel om deze zaken op deze
gestructureerde manier uiteindelijk vanavond tot een defini
tieve besluitvorming te krijgen. Het tweede is denk ik ook
volstrekt duidelijk, ik kom daar straks nog even op terug, de
buitengewoon grote betrokkenheid van het onderwijsveld in
Leeuwarden.
Los van de stormen die in de afgelopen periode over ons heen
zijn gekomen is het ons dat wel waard. Wij zijn nog steeds in
de overtuiging dat wij op de goede weg zijn. Wij denken dat
het voorstel zoals dat vanavond op tafel ligt en waar wij ook
al eerder over gesproken hebben, een grote verbetering bete
kent ten aanzien van het huidige stelsel.
Zonder uitgebreid in te gaan op allerlei politieke dialogi
sche overwegingen, zijn er denk ik wel twee zaken die voor de
PvdA daar toch uitspringen. De basisoptiek heeft eigenlijk
twee invalshoeken.
1. Wij willen graag dat leerlingen het voortgezet onderwijs
verlaten als zo evenwichtig mogelijke mensen.
2. Wij willen graag dat zij een maximale kans hebben op een
diploma op zijn of haar vermogens afgestemd.
Daar zitten al twee elementen in die ook in de hele discus
sies van de afgelopen periode voortdurend een rol hebben
gespeeld, het vormingselement en het efficiënt en resultaat
gericht opleiden. Basis is daarbij dat niet iedereen gelijk
is, maar wel iedereen gelijke kansen heeft en moet krijgen,
ongeacht komaf of intelligentie. Die doelstellingen worden
bereikt naar onze mening door het vervullen van een aantal
voorwaarden. Ik noem u er een paar belangrijke.
1. Het bepalen van studiekeuze op een moment dat de leer
ling voldoende inzicht heeft in zijn/haar mogelijkheden
en voorkeuren.
2. Het binnen handbereik brengen van de leerlingen van een
adequaat opleidingspakket.
3. Het bieden van zo breed mogelijke vormingsmogelijkheden,
enerzijds door het pakket en anderzijds door een manier
van onderwijs creëren, waardoor kinderen zoveel mogelijk
in solidariteit met elkaar optrekken.
Ondanks het feit dat er een aantal discussies gaande zijn
16
over het thema van hoe nu verder gegaan moet worden met het
bevoegd gezag, is het nog steeds zo dat de gemeenten bevoegd
gezag zijn van het openbaar onderwijs. Dus is het ook logisch
dat gemeentebesturen een beleid voeren gericht op het creëren
van maximale kansen voor leerlingen. Dat gebeurt dus ook in
Leeuwarden, daar is op zichzelf niets bijzonders aan. De
vorming van brede scholengemeenschappen is naar ons oordeel
de beste aanpak om de zojuist door mij verwoorde doelstel
lingen te realiseren. In feite gaat de discussie ook al niet
meer hierover, de discussie gaat vooral over de manier waar
op. In die discussie, vooral in het afgelopen jaar, zijn een
aantal zaken aan de orde geweest die toch een verkeerde
beeldvorming hebben gegeven van wat er werkelijk aan de hand
is. De reacties uit de Leeuwarder samenleving bevestigen dat.
Ik zal u er een paar noemen.
Brede scholengemeenschappen betekenen hele grote gebou
wen met veel leerlingen. Onzin natuurlijk, want het gaat
om overzichtelijk aantallen leerlingen in verspreide
vestigingen;
het betekent eenheidsworst, iedereen die zijn kop boven
het onderwijskundig maaiveld uitsteekt krijgt de sabel
ovsr zich heen, bij wijze van spreken. Eveneens onzin,
want het is juist bedoeld om maatwerk te leveren en wij
denken dat wij juist door deze manier van organiseren
van ..et voortgezet onderwijs in staat zijn om dat beter
te doen dan op dit moment;
het betekent een vermindering van de pluriformiteit van
het aanbod. Ook daarvoor geldt dat dit naar onze mening
juist een verbetering betekent, al was het alleen maar
omdat brede scholengemeenschappen zich financieel meer
kunnen veroorloven;
de politiek drijft zijn zin door. Dat is op zichzelf een
interessanteWij hebben dat op een aantal fronten ge
hoord
Interessant daaraan is dat je ziet aan de reacties en de
nota's dat de plannen rondom de vorming van brede scholenge
meenschappen een breder draagvlak hebben verworven dan in het
begin verwacht werd. Natuurlijk maken mensen zich zorgen over
(^0 uitwerking op welke manier een aantal zaken gerealiseerd
moeten worden. Dat is logisch, dat klinkt ook door in de
reacties. Maar als het gaat om het basisprincipe van welke
kant wij op moeten met het voortgezet onderwijs in Leeuwar
den, dan is één ding duidelijk, dan is dit de goede richting.
Er is één school die niet instemt en dat is het Stedelijk
Gymnasium. Laat ik daar gelijk maar even een paar woorden aan
wijden, want daar komen wij toch vanavond niet echt onderuit.
Het straatgevecht rondom het Stedelijk Gymnasium heeft te
zeer naar onze mening al het overige dat in de plannen zit
17