De heer Den Oudsten: Voorzitter, wij hebben vanavond het sluitstuk van een langdurige politieke meningsvorming op tafel, de vorming van brede scholengemeenschappen. Wij hebben in de afgelopen periode gezien dat er scherp gediscussieerd is, soms met het mes op tafel. Maar wij hebben ook gezien, althans dat is onze mening, dat niet alleen gegeven de tijd maar ook gegeven de betrokkenheid van grote groepen mensen, er buitengewoon zorgvuldig gewerkt is. Alleen denk ik dat er twee zaken uit te lichten zijn. Allereerst past het om hier onze erkentelijkheid uit te spreken namens de fractie voor de inspanning van het ambtelijk personeel om deze zaken op deze gestructureerde manier uiteindelijk vanavond tot een defini tieve besluitvorming te krijgen. Het tweede is denk ik ook volstrekt duidelijk, ik kom daar straks nog even op terug, de buitengewoon grote betrokkenheid van het onderwijsveld in Leeuwarden. Los van de stormen die in de afgelopen periode over ons heen zijn gekomen is het ons dat wel waard. Wij zijn nog steeds in de overtuiging dat wij op de goede weg zijn. Wij denken dat het voorstel zoals dat vanavond op tafel ligt en waar wij ook al eerder over gesproken hebben, een grote verbetering bete kent ten aanzien van het huidige stelsel. Zonder uitgebreid in te gaan op allerlei politieke dialogi sche overwegingen, zijn er denk ik wel twee zaken die voor de PvdA daar toch uitspringen. De basisoptiek heeft eigenlijk twee invalshoeken. 1. Wij willen graag dat leerlingen het voortgezet onderwijs verlaten als zo evenwichtig mogelijke mensen. 2. Wij willen graag dat zij een maximale kans hebben op een diploma op zijn of haar vermogens afgestemd. Daar zitten al twee elementen in die ook in de hele discus sies van de afgelopen periode voortdurend een rol hebben gespeeld, het vormingselement en het efficiënt en resultaat gericht opleiden. Basis is daarbij dat niet iedereen gelijk is, maar wel iedereen gelijke kansen heeft en moet krijgen, ongeacht komaf of intelligentie. Die doelstellingen worden bereikt naar onze mening door het vervullen van een aantal voorwaarden. Ik noem u er een paar belangrijke. 1. Het bepalen van studiekeuze op een moment dat de leer ling voldoende inzicht heeft in zijn/haar mogelijkheden en voorkeuren. 2. Het binnen handbereik brengen van de leerlingen van een adequaat opleidingspakket. 3. Het bieden van zo breed mogelijke vormingsmogelijkheden, enerzijds door het pakket en anderzijds door een manier van onderwijs creëren, waardoor kinderen zoveel mogelijk in solidariteit met elkaar optrekken. Ondanks het feit dat er een aantal discussies gaande zijn 16 over het thema van hoe nu verder gegaan moet worden met het bevoegd gezag, is het nog steeds zo dat de gemeenten bevoegd gezag zijn van het openbaar onderwijs. Dus is het ook logisch dat gemeentebesturen een beleid voeren gericht op het creëren van maximale kansen voor leerlingen. Dat gebeurt dus ook in Leeuwarden, daar is op zichzelf niets bijzonders aan. De vorming van brede scholengemeenschappen is naar ons oordeel de beste aanpak om de zojuist door mij verwoorde doelstel lingen te realiseren. In feite gaat de discussie ook al niet meer hierover, de discussie gaat vooral over de manier waar op. In die discussie, vooral in het afgelopen jaar, zijn een aantal zaken aan de orde geweest die toch een verkeerde beeldvorming hebben gegeven van wat er werkelijk aan de hand is. De reacties uit de Leeuwarder samenleving bevestigen dat. Ik zal u er een paar noemen. Brede scholengemeenschappen betekenen hele grote gebou wen met veel leerlingen. Onzin natuurlijk, want het gaat om overzichtelijk aantallen leerlingen in verspreide vestigingen; het betekent eenheidsworst, iedereen die zijn kop boven het onderwijskundig maaiveld uitsteekt krijgt de sabel ovsr zich heen, bij wijze van spreken. Eveneens onzin, want het is juist bedoeld om maatwerk te leveren en wij denken dat wij juist door deze manier van organiseren van ..et voortgezet onderwijs in staat zijn om dat beter te doen dan op dit moment; het betekent een vermindering van de pluriformiteit van het aanbod. Ook daarvoor geldt dat dit naar onze mening juist een verbetering betekent, al was het alleen maar omdat brede scholengemeenschappen zich financieel meer kunnen veroorloven; de politiek drijft zijn zin door. Dat is op zichzelf een interessanteWij hebben dat op een aantal fronten ge hoord Interessant daaraan is dat je ziet aan de reacties en de nota's dat de plannen rondom de vorming van brede scholenge meenschappen een breder draagvlak hebben verworven dan in het begin verwacht werd. Natuurlijk maken mensen zich zorgen over (^0 uitwerking op welke manier een aantal zaken gerealiseerd moeten worden. Dat is logisch, dat klinkt ook door in de reacties. Maar als het gaat om het basisprincipe van welke kant wij op moeten met het voortgezet onderwijs in Leeuwar den, dan is één ding duidelijk, dan is dit de goede richting. Er is één school die niet instemt en dat is het Stedelijk Gymnasium. Laat ik daar gelijk maar even een paar woorden aan wijden, want daar komen wij toch vanavond niet echt onderuit. Het straatgevecht rondom het Stedelijk Gymnasium heeft te zeer naar onze mening al het overige dat in de plannen zit 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 9