de Franse cultuur, dus zal ik het in tweede instantie van hem over moeten nemen. Ik wil mij beperken tot het Fonds Podiumkunst an de amateu ristische kunstbeoefening. De wethouder zegt dat het lastig is om precies die scheiding te leggen en dat merk ik ook wel. Hij zegt ook dat programmering van eigen produkties wel mogelijk is. Ik denk dat als iets lastig is, hoeft dat nog geen reden te zijn om dan die produkties zo aan één kant te schrappen. Ik vind het nu onduidelijk worden, omdat er heel duidelijk staat: "het subsidiëren van produkties is een taak van de provincie", maar programmering van eigen produkties kan nu weer wel. Dat vind ik een onduidelijkheid die er in blijft. Wij blijven pleiten voor het subsidiëren van de produkties in het algemeen. Dan de motie. De wethouder trekt terecht het herwaarderingsargument in. Dat is hier niet aan de orde. Ik vind het wat vlak als hij zegt, dat als er geen protest is, wij hier maar mee door gaan. Ik denk niet dat het een juiste manier van besturen is, dat als er geen protest is, wij kunnen doen wat wij willen. Het laatste argument is dat de administratiekosten van een subsidietoekenning hoger zijn dan het subsidiebedrag zelf. Het mag logisch klinken om dan te zeggen, dan schroeven wij het bedrag maar op, maar ik vind het heel slecht voor de beeldvorming als je daardoor een aantal kleinschalige ama teuristische verenigingen hun subsidie om zeep helpt. Ik heb gisteravond buiten deze vergadering ook al een keer de verge lijking gemaakt, met als je een aanslag van de inkomstenbe lastingen krijgt en je moet f 100,betalen, dan moet je echt f 100,betalen, maar krijg je f 200,terug dan vindt men het bedrag te laag en krijg je feitelijk niets terug. Dat is ook die hele slechte beeldvorming en daar doet de gemeente hier aan mee. Ik vind dat slecht, want het is juist de ama teuristische kunstbeoefening die de basis is van de Leeuwar der cultuur. Wij handhaven de motie en ik adviseer die de andere fracties van harte aan. Wij kunnen die extra administratiekosten gemakkelijk betalen. Dus waarom dan meewerken aan een slechte beeldvorming als zou de gemeente niets over hebben voor de kleine amateuristische toneelverenigingen? De heer Van Olffen: Voorzitter, ik ben erg tevreden met de uitleg. Door die reservevorming kun je natuurlijk ook bij calamiteiten putten uit je eigen middelen. Dus in die zin is dat probleem opgelost. Ik blijf nog een beetje zitten met de positie van de raad. De wethouder zegt, wij moeten besturen op hoofdlijnen. Het zal 100 'V r". hem ook niet ontgaan zijn dat er in het blad van de VNG op dit moment een boeiende discussie gaande is over wat nu besturen op hoofdlijnen is, het als raadslid in de praktijk geconfronteerd worden met instellingen, burgers die je als plaatselijke politiek aanspreken over zaken die scheef gaan. vind het zelf een hele moeilijke discussie. Ik vind het alleen erg mager als de wethouder zegt, dat er een keer per jaar rapportages komen en als het college het dan verkeerd heeft gedaan, moet de raad het maar bijsturen. Het gaat nu juist om die calamiteiten waarvan ik vind dat het nodig zou moeten zijn dat een raad daarop kan inspelen. Er is een week of vier geleden een discussie geweest in de Commissie Onder wijs en Samenlevingszaken waarbij er duidelijk vanuit twee verschillende invalshoeken een zaak benaderd werd. Nu kan dat nog, maar in deze methodiek kan dat niet. Ik meen dat de wethouder met betrekking tot de subsidieverordening voor ouderen een toezegging heeft gedaan om halfjaarlijks te rapporteren met name over de afwijkingen. Ik zou willen vragen of hij dat systeem niet breder wil hanteren, zeker in de eerste fase, want wij zullen allemaal moeten leren werken met dit nieuwe systeem. Ik kan mij voorstellen dat er zeker in zo'n beginfase overgangsproblemen zijn en dat wij zeker als raad daar misschien wat nadrukkelijker naar worden ge vraagd in de toekomst. Met betrekking tot de motie van de PAL/Groen Links—fractie wil ik mij aansluiten bij de uitleg van wethouder Janssen. Ik vind dat de heer Heins dit wel erg dramatiseert, als zou door deze maatregel alle amateuristische kunstbeoefening om zeep gebracht worden. Ik vind het heel redelijk dat er een soort ondergrens aan het subsidiebedrag gesteld wordt, zeker als je ziet welke capaciteit er in gaat zitten voordat zo'n subsi dieverzoek verzilverd is. Ik kan mij zelf nog uit mijn eerste periode herinneren, dat was wat mij betreft een dieptepunt, waar het ging om het subsidiebedrag van f 35,Als je dan eens nagaat wat voor traject dit soort dingen moeten afleg gen, is dat een beetje waanzinnig. Ik kan mij vinden in de ondergrens van f 500, De heer De Jong: Voorzitter, de motie van de PAL/Groen Links fractie komt ons sympathiek voor. Er wordt gesteld dat het een middel kan zijn tegen de verschraling van het aanbod van kleinschalig toneel. De grens van f 500,is natuurlijk ook volstrekt willekeurig, laten wij eerlijk zijn. Ik ben er aan de andere kant van overtuigd dat als je de grens verlaagd naar f 250,je in ieder geval in aantal kleinere gezelschappen nog kunt helpen. Het argument dat de wethouder naar voren brengt dat er geen protest is geweest, 101

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1992 | | pagina 4