benutten, ook dat is winst en wellicht straks ook weer bruik
baar bij het verdere onderzoek. Er ligt een politieke inven
tarisatie over hoe verschillende fracties hun prioriteiten
leggen, ook dat is winst. Het heeft in ieder geval in onze
fractie een aantal kerntakendiscussies opgeleverd.
Mijnheer de voorzitter, het in elkaar schuiven van al deze
gegevens geeft uiteindelijk een lijst waarbij wij nogal wat
vragen hebben en waarin naar mijn idee een aantal zaken ook
door elkaar heen zijn gaan lopen, hoe objectief men ook
geprobeerd heeft de zaak uit te werken. Als je politieke
opvattingen door middel van scores, al doe je het nog zo
volgens een objectieve rekenmethode, bij elkaar optelt en
later weer deelt, dan levert dat uiteindelijk een beeld op
waar niemand zich helemaal in terug vindt. Over politieke
opvattingen moeten gedachtenwisselingen plaats vinden met
uitwisseling van argumenten. Dat is hier niet gebeurd en dat
zal dus ook in de raad nog moeten plaatsvinden, voor een deel
vanavond en ik denk ook voor een deel nog later.
In de oorspronkelijke lijst van de werkgroep zat een aantal
taken op een hele lage prioriteit, die uiteindelijk onderaan
kwamen en waarvan iedereen eigenlijk vond dat ze wel tot de
kerntaken van de gemeente behoren. Ik denk bijvoorbeeld aan
de riolering of een rampenplan. Zo heeft ook het college de
lijst gecorrigeerd en zijn een aantal taken van plaats ver
wisseld. Ik vind het ook nog steeds jammer dat daar een
motivering voor ontbreekt.
Nogmaals, naar ons idee zijn een aantal zaken door elkaar
heen gaan lopen. Met name welke taken staan er op basis van
politieke prioriteit en welke taken staan er puur vanwege het
feit dat het een kerntaak zou zijn van de gemeente? Hoe
moeten wij tegen de lijst aankijken? Kunnen wij van taken in
categorie A verwachten dat ze in de toekomst allemaal ge
ïntensiveerd worden en dat er ook meer geld naar toe gaat?
Moeten wij bij categorie E denken aan een aantal taken waarop
bezuinigd moet worden of zijn dat misschien zelfs de taken
die moeten worden afgestoten? Wij vinden dat je op dit moment
die conclusie uit deze lijst niet zomaar mag trekken. Wij
zullen wel degelijk iedere taak op z'n merites apart moeten
bekijken voordat wij kunnen beslissen of een taak op een
lager niveau uitgeoefend moet worden of door wie die taak
uitgevoerd moet worden en uiteindelijk of die taak door de
gemeente moet worden uitgevoerd of moet worden afgestoten.
Wij hebben de indruk gekregen dat het college ook met deze
vragen heeft geworsteld, uiteindelijk de knoop wel heeft
doorgehakt, wetend dat nog niet geheel is uitgekristalliseerd
hoe de lijst nu precies gaat doorwerken. Duidelijk is dat de
lijst geen eeuwigheidswaarde heeft, zo zegt ook het college.
Beide conclusies delen wij.
20
Wat bovendien een rol speelt bij de conclusie dat de lijst
geen wet van Meden en Perzen is, zijn een aantal andere
ontwikkelingen die deze discussie zullen beïnvloeden. Ik denk
daarbij aan de decentralisatie-operatie van het rijk, maar
ook aan de bestuurlijke vormgeving: welke taak gaat straks op
welk bestuurlijk niveau worden uitgevoerd. Beide ontwikkelin
gen lopen op dit moment en aan beide ontwikkelingen zijn nog
geen conclusies verbonden, maar zeker is dat beide ontwikke
lingen invloed zullen hebben op wat wij straks kerntaken van
de gemeente zullen gaan noemen. Die koppeling zal dus vooral
ook in de toekomst moeten plaatsvinden.
Mijnheer de voorzitter, wij vinden dat de discussie vanavond
dan ook niet mag stoppen. Wij vinden dat dit een eerste stap
is, een begin van een veel omvattender proces. Ik wil het
college dan ook vragen om in de Commissie Middelen een dis
cussie te organiseren over de vraag: En hoe nu verder?
Met al deze vragen en onzekerheden hebben wij toch natuurlijk
ook kritisch naar de lijst gekeken. Wij hebben een aantal
zaken in de Commissie Algemene Zaken al genoemd, waarvan wij
vinden dat ze van plaats zouden moeten veranderen, een andere
politieke prioriteit zouden moeten hebben. Een aantal daarvan
zijn later nog gehonoreerd door het college en een aantal
niet. Wij hebben besloten die voorstellen die wij ingediend
hebben maar die uiteindelijk niet in deze lijst zijn terecht
gekomen, weliswaar te zullen noemen en ook motiveren, maar
daar niet aparte moties over in te dienen, omdat wij ervan
uitgaan dat waar een meerderheid was in de raad het college
die heeft meegenomen. Het heeft dus op dit moment niet zo
vreselijk veel zin om daar moties over te gaan indienen.
Als wij kijken naar categorie A vinden wij daar onze (Partij
van de Arbeid-) prioriteiten in terug. Dan gaat het om werk,
dan gaat het om een dak boven je hoofd, dan gaat het om een
gevoel van veiligheid, waarvoor wij gepleit hebben om dat aan
categorie A toe te voegen. Wij zullen in de algemene beschou
wingen wat meer inhoudelijk hierop ingaan. Het gaat heel
duidelijk om prioriteiten die ook in het eigen verkiezings
programma van de Partij van de Arbeid staan. Wij zijn daar op
zichzelf heel tevreden mee. Er staan bovendien een aantal
taken in die daar zeer rechtstreeks mee te maken hebben.
In categorie B vinden wij daar weer de uitwerking van en zo
gaat het eigenlijk steeds lager naar categorie E. In catego
rie E staan die taken die eigenlijk steeds minder relatie
hebben met de hoofdprioriteiten.
Ik zei net dat een aantal zaken in onze fractie een aantal
discussies heeft opgeleverd die je kerntakendiscussies zou
mogen noemen. Zo ontstond bijvoorbeeld bij ons in de fractie
de discussie of je voorzieningen in de sfeer van cultuur een