hogere prioriteit zou moeten geven dan voorzieningen in de sfeer van de sport. Wij hebben uiteindelijk als fractie geconcludeerd dat wat ons betreft beide zaken een gelijke politieke prioriteit zouden moeten hebben. Wij hebben dus ook die zaken in categorie C bij elkaar gebracht. Een aantal daarvan heeft het college overgenomen. Ik zie daar de biblio theek, de Westerkerk, het Creativiteitscentrum terugkomen. Een aantal zijn daar niet bij opgenomen. Wij zullen daar nu niet verder op ingaan, maar ik wil wel melden dat onze frac tie vanuit die visie straks verdergaande voorstellen zal bekijken en becommentariëren. Dan hebben wij in de commissie opgemerkt dat wij monumenten zorg graag een plaats hoger wilden hebben. Openbare verlichting staat in categorie C. Voor zover openba re verlichting een hele directe relatie heeft met het gevoel van veiligheid voor mensen, zou dat deel van de openbare verlichting eigenlijk in categorie B moeten thuishoren. Net zo goed als verkeer en vervoer alleen maar voor dat deel in categorie B thuishoort voor zover het verband heeft met de bereikbaarheid van Leeuwarden in verband met de knooppuntsta- tus Mijnheer de voorzitter, een enkele slotopmerking over de brief die de MZC heeft geschreven, waarin de raad heel na drukkelijk wordt gevraagd om vanavond helderheid te bieden in de kerntakendiscussie. Hoe kijken wij nu als Partij van de Arbeid-fractie tegen de lijst aan? Wij vinden dat de lijst niet een formeel beleids kader is, ik merkte dat net ook van de D66-fractie. Het is nog maar een eerste stap. Wij vinden wel dat de uitkomst van de kerntakendiscussie een instrumentarium is van richtingge vende uitspraken. Wij hebben geen van allen, noch als poli tiek, noch al ambtelijk apparaat, echt heel veel ervaring met een dergelijke operatie. Het is echt een nieuw proces waarvan wij voortdurend zullen moeten willen leren. Als men echt absolute helderheid vraagt, denk ik dat men het procesmatige karakter van deze operatie ontkent. Op dit moment vinden wij een geheel aan richtinggevende uitspraken, niet meer maar ook niet minder, in ieder geval wel winst. De heer Bilker: Mijnheer de voorzitter, het is nodig, zo vermeldt de raadsbrief, dat er nader beraad plaats vindt over de hoofddoelstellingen van het totale gemeentelijk beleid. Dat stond al in het beleidsplan 1992-1995. In het afgelopen jaar heeft dan het onderzoek plaatsgevonden naar de priori teiten en hoofdprioriteiten. Waarom? Vooral omdat de middelen de laatste jaren lang niet voldoende waren om alles te bekos 22 tigen. Maar ook omdat een andere visie op de overheid ont staat. De CDA-fractie acht het juist om naast de wettelijke taken de overige taken van de gemeente in kaart te brengen, zodat een keuze gemaakt kan worden welke taken wel of niet of gedeeltelijk door de gemeente verricht moeten worden. Je moet daarbij ook bijzondere aandacht schenken aan subsidies. Het resultaat dat wij vanavond voor ons hebben liggen heeft een lange route afgelegd. Een van de belangrijkste onderdelen is geweest de interviews met collegeleden, fractievoorzitters en de leden van de CDR. Op dat moment hebben de fracties door middel van hun voorzitters hun visie ten beste kunnen geven, hetgeen resulteerde in een lijst van beleidsvolgordeNadien hebben de fracties de resultaten besproken in commissiever band en ook nog eens via het nader invullen van een lijst van prioriteiten om te bekijken of er geen onoverkomelijkheden binnen geslopen waren. Volop gelegenheid dus om de lijst van beleidsvelden te becommentariëren en om rangorde aan te geven. Dat over de procedure die naar ons gevoel meer dan zorgvuldig is geweest. Inhoudelijk wil ik er eigenlijk nog niet zoveel van zeggen, omdat volgende week bij de algemene beschouwingen en het vaststellen van de begrotingen de CDA-fractie zal aangeven hoe en waarom een en ander in het beleid prioriteit moet hebben. Er zijn wel enkele essentiële verschuivingen opgetre den ten opzichte van de vorige lijst van november jl., die ons niet onwelgevallig zijn. Ik noem u parken, plantsoenen en ander openbaar groen verschoven van categorie C naar D. De bestuurlijke preventie veel voorkomende criminaliteit, dus veiligheidsbeleid, als onderdeel verschoven van B naar A. Daarnaast hebben nog wat andere verschuivingen plaats gevon den. Er zijn ook punten blijven staan zoals het zwemonder- richt in categorie E. Wij zijn benieuwd hoe dat onderdeel zich volgende week verder ontwikkelt. Asielzoekers is gelukkig ook blijven staan in categorie B, terwijl de WD-fractie er erg voor pleitte dat in het geheel weg te laten. In zijn algemeenheid nog een enkele opmerking. Deze lijst van prioriteitsvolgorde is een momentopname. De volgorde zelf is relatief en tijdgebonden en vooral gebonden aan de politieke betekenis die je er op een bepaald moment aan hecht. Het lastige van deze lijst is de onderlinge zwaar te. Het gaat hier immers om een opsomming van hoofdfuncties, functies en subfuncties. Dus bij elke behandeling en beoorde ling moet dat telkens weer meegewogen worden. Deze lijst is dan voortdurend aan verandering en aanpassing onderhevig in verband met voortschrijdend inzicht, nieuwe ontwikkelingen en nieuwe keuzes voor aanpassing begroting, ofte wel nieuwe 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 12