bezuinigingen en nieuw beleid. Bij elke volgende herwaarderingsoperatie functioneert deze lijst, althans zo zien wij dat, als uitgangspunt voor de discussie om tot bezuinigingsvoorstellen te kunnen komen. Dan dient bij elk onderdeel de afweging te worden gemaakt welke taak absoluut nodig is, welke niet en welke geheel of gedeel telijk kan worden afgestoten. Met andere woorden, bij elk onderdeel moet je de mate waarin en de wijze waarop beoorde len. Dat is de essentie van deze prioriteitenlijst. Je moet dus doeltreffend met de lijst omgaan, wetend dat de discussie over taken altijd verder gaat. Wat nu ter tafel ligt, mevrouw De Haan wees daar ook op, is een start voor het vervolg, of zoals het besluit van de raadsbrief treffelijk formuleert: "de ordening van taken te hanteren als leidraad voor het doen van keuzes". Er is sprake wat ons betreft van nog een criterium bij het maken van keuzes, namelijk de gevolgen voor het personeelsbe leid. Op 30 november jl. bij de behandeling in de Commissies Algemene Zaken en Middelen hebben wij daar al nadrukkelijk op gewezen. Als je spreekt over hoofdtaken, geef je daarmee impliciet aan dat de personele situatie daarmee annex is. De gevolgen voor het personeel moeten zichtbaar worden gemaakt als de keuzes gemaakt zijn of worden. Dat houdt verband met het flankerend beleid dat opgesteld wordt. Wellicht dat de wethouder daar iets over kan zeggen in het kader van het voorbereiden van het sociaal convenant en naar aanleiding van de brief van de gezamenlijke MZC's. Een laatste opmerking behelst meer de inkomstenkant. Categorie E mag dan wel de laagste categorie zijn, hetgeen kan betekenen dat die taken het eerste buiten de boot vallen, dat valt natuurlijk nog te bezien. Want wanneer aan de orde is dat taken afgestoten worden, zullen die ook weer nader gewogen moeten worden. Wij willen als voorbeeld nemen de reclamevergunningen. Op één na de laatste in categorie E. Toch zijn die een aardig bron van inkomsten. Onze fractie moet er niet aan denken dat die weg zal vallen. Een ander voorbeeld is het uitbesteden van taken. Wanneer blijkt dat daarbij de kosten meer bedragen dan nu het geval is, bijvoorbeeld als je de BTW-berekeningen mee moet nemen, dan zijn wij verder van huis. Ook dat aspect moet bij de verdere uitwerking als criterium in ogenschouw genomen wor den. Zo zal tevens als criterium moeten gelden welke subsi dies men van Europa, het rijk of anderszins krijgt of gedeel- telijk krijgt, zodat daardoor de plaats en zwaarte van de betrokken taak weer in een ander daglicht komt te staan. Conclusie, mijnheer de voorzitter, het echte werk begint nu pas goed. Naast de bestaande beleidsnota's en het Collegepro- 24 gramma hebben wij een extra en niet onbelangrijk houvast er bij gekregen, inderdaad als leidraad voor verdere plannen. De CDA-fractie stemt nu met de voorgestelde prioriteitenlijst in. De heer Heins: Ongeveer één jaar geleden stelde het college een bestuursopdracht vast waarin zij uitsprak in 1992 met een rapport kerntaken te komen. Bij bestuursopdrachten moet het zo zijn dat het uiteindelijke resultaat beoordeeld wordt aan datgene in de bestuursopdracht is vastgelegd. Op twee crucia le punten is dat niet het geval. In de eerste plaats was vastgelegd dat het rapport in septem ber 1992 in de raad zou worden behandeld, zodat het ruim schoots op tijd zou zijn voor de besluitvorming over bezuini gingsvoorstellen en het beleidsplan. Dat is niet het geval, wij zijn een half jaar verder. Wat nu voor ons ligt is een prioriteitenlijst die veel te laat komt. Veel te laat omdat de discussies in de commissies over de bezuinigingen en het beleidsplan al lang achter de rug zijn. In de tweede plaats zou het kerntakenverhaal een antwoord moeten geven op de volgende vragen. Ik citeer de bestuursopdracht. 1. Welke taken komen in aanmerking voor uitbesteding en wat gebeurt er als de gemeente deze taken niet meer uit zou voeren? 2. Welke taken komen in aanmerking voor verhoging of verla ging van het uitvoeringsniveau? 3. Welke taken komen in principe in aanmerking voor afsto ting? Dat zijn de letterlijke teksten. In feite de meest directe uitwerking van de vragen, doen wij als overheid de goede dingen en doen wij de dingen goed? Middels een open brief heeft de PAL/Groen Links-fractie enkele weken geleden zich direct tot de andere fracties gericht, waarbij wij een relatie willen leggen tussen de kerntakendiscussie, de onrust bij het personeel en de her waardering. Daarom stellen wij voor om hier vanavond op z n minst geen overhaaste stappen te nemen en evenmin volgende week bij de bezuinigingen. Wij stellen voor om eerst bovenge noemde vragen te beantwoorden, de lange termijn herwaarde— ringsvoorstellen goed te onderzoeken, een sociaal convenant te sluiten en pas daarna besluiten over de herwaardering na 1993 te gaan doen. Nu worden de vragen met betrekking tot welke taken verminderd en afgestoten zouden moeten worden verschoven naar de discus sie over de bezuiniging. Dan geldt weer net als voorgaande jaren het beginsel "snijden waar er te snijden valt". Daar waren wij als raad toch zo tegen en dat was nu juist iets wat 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 13