verder op in wil gaan. Dan zal met name ook, als het gaat om de herwaardering lange termijn, de mate waarin en de wijze waarop bekeken worden. Het is een start. Ook met de tekst van de besluitvorming kan zijn fractie akkoord gaan. Hij heeft nog een aantal zaken over de categorieën gezegd, met name over de inkomstenkant van categorie E. Ik heb net al gezegd dat in dit stadium niet zonder meer gebruik kan worden gemaakt van deze lijsten, omdat die twee elementen ontbreken. Het is natuurlijk wel een prioriteitenlijst gebaseerd op beleidsstukken zoals wij die hebben vastgesteld. De heer Heins is begonnen met een klacht te uiten over de late totstandkoming van deze nota. Objectief gesproken heeft de heer Heins daar natuurlijk gelijk in, maar ik moet er toch op wijzen dat wij van stap tot stap in de commissie de voort gang van de kerntaken hebben gerapporteerd en daarover hebben gediscussieerd. Dus het kan niet een verrassing zijn geweest dat wij niet verder zijn dan nu. Dat er met verschrikkelijk veel inzet aan gewerkt is, heb ik al gezegd. (De heer Heins: Dat laatste wil ik graag de wethouder na zeggen. Wat het andere betreft zijn de discussies in de commissies voor zover ik mij herinner volgens schema gegaan. Vlak in het begin van de zomer lag er een ambtelijk voorstel op de tafel van b. en w., dus het schema had gehaald kunnen worden als b. en w. snel tot besluitvorming had kunnen komen. De wethouder moet niet de schuld naar de commissie toe schuiven.) Ik heb hele maal niet over schuld gesproken. Ik constateer dat de heer Heins het eigenlijk betreurt dat wij niet op tijd zijn. Ik heb vervolgens gezegd, wij hebben van het tijdpad de commis sie van vergadering tot vergadering bijna op de hoogte gehou den. Het was ook bekend, ook bij de Commissie Middelen met name, dat wij vervolgens werden geconfronteerd met een her waarderingsoperatie, waardoor in de tijd gesproken de werk druk zodanig was dat wij keuzes hebben moeten maken. Die keuzes hebben zich met name voorgedaan vlak voor de vakantie periode. De heer Heins heeft gezegd dat op een aantal vragen van de bestuursopdracht, zoals die gevormd is, niet is ingegaan. Ik ben dat volkomen met hem eens, wij zijn er nog niet, het is een tussenbalans. Dus op dat punt is er ook geen misverstand tussen ons beiden. Dan heeft de heer Heins gezegd dat zijn fractie via een open brief nog eens de relatie tussen de kerntakendiscussie, de herwaarderingsoperatie en de problemen van het personeel ge tracht heeft aan te geven. Hij heeft vervolgens als uitkomst van die brief gesteld dat de herwaardering op lange termijn maar uitgesteld zou moeten worden. Ik wil er op wijzen dat wij er in eerste instantie voor zullen moeten zorgdragen dat 36 de begroting 1993 en de daaropvolgende jaren structureel zal moeten sluiten. Ik heb dat vanmorgen in de Commissie Algemene Zaken ook gezegd. Het tweede punt waar ik op wil wijzen is dat wij bij de herwaardering lange termijn nu juist het onderzoek gaan plegen dat hier nog moet gebeuren, zij het dat het dan voor een groot deel toegespitst is op de benoemde taken, zoals het college van b. en w. die in de herwaardering lange termijn heeft genoemd. Dus dat is nog niet een integra le afweging, maar het is een deel, vandaar die parallelliteit waar ik zonet over sprak. Vervolgens is de heer Heins ingegaan op de taak van het externe bureau. Ik denk dat ik in alle duidelijkheid kan stellen dat het externe bureau, dat wij hebben ingehuurd voor deze taken, precies die taken heeft uitgevoerd die wij hebben gevraagd uit te voeren. Het was ook niet zo dat dit bureau de kerntakendiscussie zou doen. Dit bureau was als een klankbord ingehuurd en om ons op gang te helpen in deze weerbarstige materie. Het is zelf zo, daar heeft de heer Heins ook op gewezen, dat daar waar wij niveauverschillen bij taken hadden willen aangeven, dit bureau inderdaad heeft aanbevolen dat te doen. Men dacht als college op een bepaald moment, gezien de tijdsdruk, gezien de herwaardering en gezien de uiterst ingewikkelde materie waar wij mee bezig waren, dat bewaren wij even, laten wij eerst maar doorgaan met het op rij zetten via de bekende methode van de prioriteiten. Vervolgens heeft de heer Heins gesproken over het gebruiken als leidraad voor ondermeer de herwaarderingsoperatie, hij heeft dat belachelijk genoemd. Ik moet echt zeggen, dat als je nu ziet langs welke methodiek wij op zorgvuldige wijze prioriteiten hebben gesteld, aan de hand van het Collegepro gramma, aan de hand van allerlei andere beleidsnotities, dan kan ik mij niet voorstellen dat je de uitkomst ervan belache lijk noemt, tenzij je ook het Collegeprogramma en alle andere zaken belachelijk noemt. Want die zaken sporen namelijk exact met elkaar, zij het dat het mathematisch is weergegeven. (De heer Heins: Nu legt de wethouder even een verkeerde relatie Wij hebben gezegd als dit de uitkomst van de kerntakendiscus sie zou moeten zijn, dan...) De heer Heins heeft gezegd, als deze lijst zoals die er nu ligt, mee als leidraad moet funge ren is dat belachelijk. (De heer Heins: Omdat wij er nog lang niet zijn met de kerntakenNee, natuurlijk niet, dat heb ik al drie keer beweerd vanavond. (De heer Heins: Pas als de uitkomst er ligt, kan die als een leidraad dienen, niet een prioriteitenlijstWant de wethouder zei daarnet zelf: ook al staat het in categorie E, dat wil nog helemaal niet zeggen of dat iets voor de herwaardering betekent.) Wij hebben daar geen verschil van mening over, maar daarom kan ik het wel als leidraad gebruiken. Dan is de heer Heins vervolgens ingegaan op een aantal taken 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 19