lere discussie dan hoe je precies een taak in de prioritei tenlijst neerzet. Dan nog even over een paar opmerkingen die de wethouder maakte. De lijst is getoetst aan het Collegeprogramma, zei de wethouder. Dan denk ik, dat is goed, dat kan ik mij heel goed voorstellen, achter het Collegeprogramma zit een visie. Maar tegelijkertijd zegt de wethouder: wij volgen de meerderheid van de raad, daarom zijn er wijzigingen ingevoerd. (De heer Koopmans: Ook daar liggen parallellenJa daar liggen kenne lijk ook parallellen. Bovendien zegt hij dat de prioriteiten lijst gestoeld is op een heleboel meningen en een bepaalde methode die is gevoerd. Wat wonderbaarlijk dat dat allemaal bij elkaar komt in één lijst. Het college is eerder met de prioriteitenlijst aangekomen, heeft dat in de commissie neergelegd en op het laatste moment, op voorstel van wat de fracties daar dan verder van vonden met het neerzetten van veranderingen, heeft de wethouder een aantal wijzigingen aangebracht. Ik heb in mijn eerste instantie al een paar genoemd, bijvoorbeeld het omhoog schuiven van een aantal culturele taken. Maar dan vraag ik nogmaals op grond waarvan worden die omhoog geschoven, alleen maar omdat de meerderheid van de raad dan vindt? Dat vind ik prima, zo behoort het college ook te werken, maar dan moet dan ook zijn gevolgen hebben op de consequenties. Het moet toch gevolgen hebben, het mag toch niet alleen maar zo zijn dat het gevolgen heeft voor de prioriteitenlijst. Dan heeft dat toch ook gevolgen voor de visie van hoe het college kennelijk tegen dit soort reële taken aankijkt? Wij blijven de motie ondersteunen en dringen er toch op aan bij andere fracties om dat ook te doen. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, ik kan vrij kort zijn. Ik heb in mijn eerste instantie al gezegd waarom wij niet deelnemen aan deze discussie. Ik wil nu nog even herha len dat de formulering, zoals die wordt gebruikt onder het besluit, om dit als leidraad te nemen, ons te stringent voorkomt. Dat wij de motie ondersteunen om deze rapportage voor kennisgeving aan te nemen, wil beslist niet zeggen dat wij niet mee willen discussiëren over het vervolg hiervan als ons daarvoor te tijd wordt gegund. De heer Oreving: Mijnheer de voorzitter, ik kan kort zijn. Ik kan mij niet vinden in de formulering om dit nu voor kennisgeving aan te nemen. Ik vind dat jammer voor wat er nu ligt, er is hiermee duidelijk een aanzet gegeven voor een 42 voortgezette discussie. Het is ook van belang, zo heb ik in mijn eerste instantie al gezegd, voor de herwaardering zoals die op dit moment gaande is, dat wij wel degelijk deze orde ning hebben gemaakt, alle taken tegen het licht hebben gehou den. Ik hecht eraan dat dit, met de formulering zoals het college die geeft, wordt vastgesteld. Ik ondersteun dus de motie niet. Mevrouw Van Ulzen: Ik wil hier niet inhoudelijk op ingaan, dat doet mijn fractievoorzitter uitstekend, maar mij trof een opmerking die de wethouder maakte met betrekking tot de vakbonden. Hij was heel erg optimistisch en ik heb begrepen dat hij aanstaande donderdag weer een gesprek heeft met de vakbonden en dat ze er dan wel uit zouden komen. Laten wij nu eens aannemen dat dit optimisme gerechtvaardigd is, dan is hij er nog niet, want de vakbonden hebben een achterban en daaraan moet het ook nog worden voorgelegd. Dus als ik de wethouder een advies mag geven, zou ik daar iets minder definitief in zijn en een enkele slag om de arm willen hou den. De heer Koopmans (weth.De heer De Jong heeft gememoreerd dat het gaat om een begin. Het is een tussenbalans, wij hebben een eerste belangrijke stap gezet. Ik heb al gezegd in mijn eerste termijn dat wij nu verder moeten. Ik heb daarbij ook gewezen op de herwaardering lange termijn waarbij taak stellingen zodanig zijn geformuleerd dat de uitkomst daarvan heel goed past in de kerntakendiscussie zoals die tot nu toe is gevoerd. Dan heeft de heer De Jong nog gesproken over een aantal onevenwichtigheden in de lijst. De lijst is het resultaat van een weging op een bepaalde wijze, gebaseerd op interviews en vervolgens getoetst aan een aantal beleidsuitgangspunten zoals die voorkomen in het Collegeprogramma en andere zaken. Als dat onevenwichtig is, zegt dat iets van de mensen die hun mening hebben gegeven op een bepaald moment, maar het was wel het uitgangspunt. (De heer De JongIk kan mij herinneren dat wij tijdens het interview met name ingegaan zijn op het voorbeeld dat ik hier naar voren heb gehaald. Als wij het over sportvelden hebben, is daarbij geen onderscheid gemaakt Wij hebben dat wel gedaan en vinden dat vervolgens niet terug in de lijst. Dat vind ik toch buitengewoon jammer.) Het kan zijn dat het bij de heer De Jong tijdens het interview zo is gegaan, maar de resultaten van die interviews zijn in bepaal de cijfers weergegeven en die zijn vervolgens verrekend. De uitkomst daarvan heeft het college, waar dat een gegeven was, aangenomen en waar er onlogische zaken in zaten, heeft zij 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 22