Ik volg de nummering van de aanbiedingsbrief. Bezwaar nr. 1 betreft de procedure ten aanzien van de in spraak. Het lijkt mij dat de bezwaarmakers gelijk hebben, maar dat maken straks hogere instanties wel uit. De bezwaren 2 tot en met 11 slaan op de aanwijzing van de lokatie als zodanig. Bij mijn weten is daarover al in een eerdere fase door de raad met grote meerderheid positief beslist. Ook al maakt de raad daarbij dan binnen 10 jaar een zwaai van 180 graden, want zolang duurt dus het eind van een eindbestemming. Die bezwaren, die ik grosso modo kan delen, komen hier op dit moment voor mij althans wat raar in de lucht te hangen, omdat de beslissing al eerder genomen is. Als ik mij vergis, is de wethouder zonder meer, neem ik aan, genegen mij dat uit te leggen. Van de bezwaren 12 tot en met 38 zijn er een paar overge nomen. Belangrijk is mijns inziens nr. 16, waarbij op aan drang van de provincie is besloten om de mogelijkheid van verbreding van het Van Harinxmakanaal open te houden. Dus ter voorkoming van misverstand, dat is niet overgenomen van de bewoners. Wij zijn het overigens van harte eens met de pro vincie. In de afweging van bezwaar nr. 18 en 19, de hoge bebouwing langs de Brédyk, kan ik niet meegaan. Uit de grote omvang van de gebruikte argumentatie leidt ik af dat de wethouder die zelf ook niet zo sterk vindt. Dat die lokatie redelijk met openbaar vervoer is te bereiken hangt erg af van wat u als college redelijk vindt. Eén bus per uur op werkdagen tot 19.00 uur, vind ik niet zo riant, om het vriendelijk uit te drukken. Het is een illusie om te denken dat bedrijven daar geen autoverkeer zullen aantrekken. Mij lijkt het dat dit een zogenaamde C-lokatie gaat worden. Nog belangrijker lijkt mij dat de bouw van drie verdiepingen hoge bedrijfsgebouwen het aanzicht van het dorp zal schaden. De afwijzing van bezwaar 26 en in iets mindere mate 25 is voor mij onaanvaardbaar. Het advies van de Gezondheidsraad drukt zich al zó omzichtig uit dat je alleen daardoor al dubbel op je hoede raakt. Er is onvoldoende wetenschappelijke grond om nadelige gezondheidseffecten aan te nemen, zo stelt deze raad in april 1992. Na het verschijnen van het recente Zweedse rapport, wat niet mee beoordeeld is, kun je je eigenlijk niet meer baseren op het rapport van de Gezondheidsraad, althans dat vind ik. In het handboek "Ongevallen en Rampenbestrijding" van het redac tiebureau Milieu en Recht, van november 1992, staat het volgende 50 "Invloed magnetische velden. Onder kinderen die zijn blootgesteld aan magnetische velden van elektrische leidingen in de buurt van hun huis, komt kanker bijna vier keer zo vaak voor als onder andere kinde ren. Dit is gebleken uit een nieuw Zweeds onderzoek dat dezer dagen werd gepresenteerd op een wetenschappelijke conferentie over de invloed van elektrische en magnetische velden op de gezondheid, gehouden in San Diëgo in de Verenigde Staten. Bij mannen die gedurende hun werk aan magnetische velden worden blootgesteld komt volgens een ander Zweeds onderzoek, een bepaalde vorm van leukemie drie maal zo veel voor als gemid deld. De afgelopen jaren is uit meerdere onderzoeken gebleken dat mensen die zijn blootgesteld aan krachtvelden die worden opgewekt door elektrische leidingen en dergelijke een groter risico lopen voor bepaalde vormen van kanker. Bij kinderen is dit risico zelfs hoger. De uitkomsten van de recente onder zoeken vormen de bevestiging van de theorie dat krachtvelden een bedreiging voor de gezondheid vormen." Misschien is volgens het college de wetenschappelijke bewijs voering nog niet waterdicht, maar als ik het voor het zeggen had, zou ik nu nog niet besluiten om huizen dicht bij een hoogspanningskabel af te breken, maar ik zou wel besluiten er geen nieuwe huizen in de buurt te bouwen, als die kabel niet omgeleid of begraven wordt. Voor de nieuwbouw is het plan voor mij onaanvaardbaar. Ik wil daar geen medeverantwoording voor nemen. Ten slotte nog de bezwaren 28 tot en met 30. Ik vind dat u een oplossing moet bedenken voor het probleem van de brug en het bijbehorende talud. Sommigen willen een hoge brug voor hun boot en het bijbehorende talud en anderen een lage vanwege hun uitzicht. Uit het dorp is voorgesteld de brug helemaal weg te laten. Het is mij niet duidelijk welk bezwaar daar tegen is, want het kan toch geen bezwaar zijn dat de kosten dalen met f 1,5 miljoen? De kosten, dan noem ik nogmaals f 1,5 miljoen, terwijl de wethouder in de commissie zei dat het misschien f 7 ton zou betreffen, zijn doorgere kend door ambtenaren in een andere vergelijkbare gemeente. In dit bedrag is meegenomen het feit dat u ongeveer twee maal 80 meter straat niet hoeft aan te leggen. Op één punt uit de vorige fase wil ik eigenlijk nog heel even terug komen. Dat Goutum-Noord straks lekker dicht tegen de stad aan zal liggen, is een zoveelste illusie. Bijna alle toekomstige Goutumers wonen verder van de stad dan de huidige bewoners, onder andere door de bruggen. En de post komt ook altijd een dag later, bijvoorbeeld zoals met de nota Kerntakendiscussie. 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 26