deelt, want ik begreep het echt niet. Ik heb daarvoor gebeld naar de afdeling en daar heeft men getracht mij het uit te leggen. Daar gaf men eigenlijk een beetje toe dat het moest, maar men begreep ook niet helemaal waarom het moest. Ik vind het wat onterecht als de wethouder mij op deze manier onder uit wil halen. Ik ben zelf niet te beroerd om de wethouder onderuit te halen, maar dan zou ik het op iets doen dat ik wel snapte.) Die hoge bebouwing langs de Brédyk begint zo langzamerhand ook iets vreselijk bedreigends te worden. Waar het om gaat is dat wij constateren dat langs de Brédyk in aansluiting op het nieuwe hotel dat daar gekomen is, een vrij grote zone is waar uit het oogpunt van geluidsoverwegingen geen aanleiding is woningbouw te realiseren, terwijl er wel degelijk behoefte is aan een lokatie voor kleinschalige kantoorvilla's. Als wij het hebben over die enorme hoogte, dan hebben wij het over 9 meter. Aanvankelijk was het 12 meter, maar op basis van de inspraak om dat lager te doen zijn, hebben wij uiteindelijk voorgesteld om daar 9 meter van te maken. Dan praat je dus over de hoogte van een normaal woonhuis. Dat is dan blijkbaar die enorme bedreigende bebouwing die mevrouw Van Ulzen naar voren tovert. Wij hebben heel zorgvuldig aansluitend op de schaal van de omgeving en de bebouwing een voorstel gedaan. Het advies van de Gezondheidsraad. Er staat inderdaad: "on voldoende reden om gevaar aan te nemen". Dat is de meest sluitende wetenschappelijke benadering. U zult nooit van een onderzoeker horen dat iets niet waar is. (Mevrouw Van Ulzen: Voorzitterik heb er bezwaar tegen dat de wethouder zegt, een onderzoekerwant de Gezondheidsraad - dat heb ik aange toond in de vorige commissie - is geen onderzoekerzij verzamelt slechts de gegevens en heeft in dit geval zelfs onvoldoende gegevens verzameldHet is een wetenschappelijke raad. Het is niet de eerste keer dat mevrouw Van Ulzen de gevaren van kanker breed aan de orde stelt. Ik denk dat zij zich goed moet realiseren dat wij ons ook hebben afgevraagd of wij hier risico's lopen. Wij hebben ook uitdrukkelijk gezegd dat dit plan niet doorgaat dan nadat wij dit advies krijgen, want wij willen geen risico's lopen. Bovendien zitten wij op een grotere afstand dan de regels nu voor schrijven. Dus wij hebben, vooruitlopend op het beeld dat toch bestond en door sommigen nadrukkelijk werd bevorderd, gezegd wij nemen een grotere afstand. Ik denk dat wij ons goed moeten realiseren dat het magnetisch veld van een scheerapparaat aanzienlijk groter is dan het magnetisch veld van deze hoogspanningskabels, zeker op de afstand waar wij het hier over hebben. (Mevrouw Van Ulzen: Voorzitterde wethouder heeft verkeerd geluisterdwant ik heb het hier 54 niet over magnetische velden van scheertoestellenik heb het over magnetische velden van hoogspanningsmasten.Dat weet ik, daar had ik het ook over, maar dan in vergelijking tot die van scheerapparaten. Ik kom dan bij de kwestie van de brug. Het gaat hier over het probleem of het op een afstand van 80 meter verantwoord is een brug met een doorvaarthoogte van 2,50 meter te bouwen. Dat betekent dat in het landschap op 80 meter een tijdelijke verhoging van maximaal 1,40 meter kan plaatsvinden. Dat is de afweging, maar dat is ook het enige echte bezwaar dat naar voren kan worden gebracht. Ik denk dat wij ons goed moeten realiseren dat wij in het allereerste overleg met dorpsbelang hebben afgesproken dat de verkeersafwikkeling van de ruim 450 kavels niet ten laste van de smalle doorgaande route van de huidige dorpsstraat zou worden gebracht. Indien er geen brug wordt aangelegd, zullen een aantal van de verkeersbewegingen die dan zullen moeten worden gepleegd, omdat wij de twee wegen dan als een soort doodlopende wegen gaan uitvoeren vanwege het ontbreken van een brug, door de huidige dorps straat gaan. Dat betekent een aantal verkeersbewegingen door het dorp dat niet nodig is. Als er zoveel mensen wonen, tegen de 300 kavels die dan maar op één manier kunnen worden ont sloten, levert dat bij calamiteiten of bij wegopbrekingen problemen op. Het heeft ook te maken met een kwaliteitsvoor ziening, die de kopers van zo'n kavel wel degelijk graag willen hebben. Zij willen niet helemaal terug gestuurd wor den, maar een gemakkelijk route naar de stad en naar andere lokaties hebben. Wij denken dat de financiële consequenties van de aanleg van de brug - dan praat je over een paar gulden per vierkante meter - niet in verhouding staan tot de kwali teitsverhoging van de lokatie in zijn totaliteit. De heer Terpstra heeft een aantal opmerkingen gemaakt over het feit dat dit een goed bestemmingsplan is, een plan dat echt inspeelt op de markt en dan niet alleen wat betreft de aantallen maar ook waar het gaat om het kwaliteitsniveau. Want wij zitten in deze gemeente met een feitelijke doorstro- mingsmarkt en er is behoefte aan zo'n lokatie. Dat blijkt ook iedere keer weer uit het tempo. Wij hebben vanavond bij de vervreemdingen gezien dat wij gelukkig per keer een groot aantal kavels kunnen verkopen. Er is behoefte aan kwaliteit en wij zijn ervan overtuigd dat dit plan daar een aanspraak op kan maken. Zijn opmerking dat de ambtelijke organisatie de bezwaren zeer zorgvuldig heeft behandeld, daarvoor ben ik hem erkentelijk. Mevrouw Van Ulzen: Ik wil de wethouder er toch nog even op wijzen dat hetgeen ik geciteerd heb ging over elektrische 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 28