Mevrouw Jongedijk: Mijnheer de voorzitter, de meerderheid van mijn fractiegenoten in de commissie is akkoord gegaan met de reconstructie van de Prof. mr. P.S. GerbrandywegWij denken dat dit gevaarlijke punt verbeterd gaat worden met dit plan. Met name voor fietsers is dit van groot belang. Er was in het verleden al een krediet beschikbaar gesteld, maar door de veranderde vormgeving is het toegezegde subsidie vervallen. Wij vinden dat door het college op adequate wijze is inge speeld op deze verandering door vrijwel hetzelfde subsidiebe drag bij de provincie te verwerven. Dat is een compliment waard. Onder andere door de financieel precaire situatie van onze gemeente en het ontbreken van het inzicht in het aantal en de zwaarte van de ongevallen op dit punt, heeft mijn fractiegenoot de heer Van Olffen een voorbehoud gemaakt. Intussen is dit inzicht in de ongevallen verschaft en dit is reden voor de heer Van Olffen om zijn voorbehoud in te trek ken. Toevallige bijkomstigheid is dat de heer Van Olffen de afgelopen week bijna het slachtoffer is geworden van een ongeval op dit kruispunt. Misschien heeft dat ook nog een rol meegespeeld. Mijn hele fractie kan dus instemmen met dit voorstel De heer Schreuder: Mijnheer de voorzitter, ons voorbehoud bij de commissiebehandeling van dit punt, had te maken met de f 1,8 miljoen gemeentelijke bijdrage. Ik kan nu zeggen dat wij alsnog akkoord kunnen gaan, dit project heeft inderdaad een hoge prioriteit. Met dit plan zelf, ik heb dat in de commissie ook al genoeg duidelijk gemaakt, zijn wij niet erg gelukkig. De toekomst zal leren of de voorgestelde oplossing de verkeersveiligheid inderdaad vergroot. Mevrouw Van Ulzen: Wij hebben inmiddels ook begrepen dat het standpunt van Efro eigenlijk gebaseerd was op achterhaalde standpunten. Dat is jammer, want daar zijn wij dan de Europe se subsidie misgelopen en dit zou mij toch wel heel welkom zijn geweest. Mevrouw Jongedijk vindt het een compliment waard dat de gemeente zo ontzettend adequaat heeft gerea geerd, maar ik wil er toch op wijzen dat het mij nog veel liever was geweest als zij de Efro-jongens had kunnen omtur nen een ander standpunt in te nemen. Deze subsidie wordt nu alleen door de Nederlanders opgebracht en anders had heel Europa er lekker aan bij kunnen dragen. Wij gaan akkoord. Wij hebben in de commissie gezegd dat wij dit reconstructieplan willen betrekken bij de herwaardering, maar wij zien daarvan af, omdat wij niet het risico willen lopen dat opnieuw toegezegde subsidies vervallen. Bovendien weegt het aspect van veiligheid ook zwaar. Ik ben daar overi 58 gens niet onder de auto gekomen. De heer Heins: Wij hebben ook in de commissie aan die discus sie meegedaan, dat dit uitgesteld kon worden. Ik sluit mij gemakshalve bij de opmerking van mevrouw Jongedijk aan. Niet bij die van mevrouw Van Ulzen. Ik vind dat toch een beetje te nationalistisch klinken, alsof Europa het beter zou kunnen dragen dan Nederland. Ik denk dat Nederland nog steeds tot een van de rijkste landen van Europa behoort. De heer Graving: Mijnheer de voorzitter, in het verleden zijn wij al geen voorstander geweest van twee minirotondes op deze lokatie. Het plan is nu ook aangepast. Eén minirotonde op de driesprong van de Prof. mr. P.S. Gerbrandyweg met de Gouden regenstraat. Maar ook dat heeft niet de instemming van de GPV/RPF/SGP-fractie. Een minirotonde in een zo belangrijke verkeersweg is geen adequate oplossing. Bij het Vrijheids plein is een prachtige ruim opgezette kruising gerealiseerd met allerlei subsidiegelden en met talrijke rijstroken. Om nu deze verkeersader in een minirotonde te smoren is op z'n zachts gezegd tegenstrijdig. Daarbij betrek ik tevens de opbouw van de Dammelaan, zoals die verderop ligt. Er komt nog bij dat ik een minirotonde in alle gevallen bijzonder fiets- onvriendelijk vind. Met een gescheiden fietsring moet de fietser aan alle overige weggebruikers voorrang verlenen. Op een hele drukke mallemolen, zoals deze minirotonde, kunnen verschillende fietsers het overzicht kwijtraken. Dat draagt niet bij aan een verkeerveilige oplossing. Ik kan mij heel goed voorstellen dat voor de wijk Lekkumerend wel een adequa te oplossing voor met name fietsers gevonden wordt, maar die zal mijns inziens gevonden moeten worden in het realiseren van een fietstunnel vanuit de wijk Lekkumerend naar de bloe- menbuurt, terwijl de kruising als zodanig zelf goed en ade quaat voorzien kan worden van een verkeersregelinstallatie met behulp van lichten. Over de toepassing van minirotondes op dergelijke drukke lokaties wil ik in de toekomst graag eerst een evaluatierapport tegemoet zien. De heer A.P. Terpstra: Mijnheer de voorzitter, de CDA-fractie had ook na de opmerking van de heer Van Olffen in de commis sie of het mogelijkerwijs meegenomen zou kunnen worden in het kader van de herwaardering, gemeld aan de wethouder dat wij dat in de fractie zouden bespreken. De argumenten tijdens de commissievergadering door de wethouder genoemd, zijn voor ons redenen geweest om met het voorstel akkoord te gaan. Minirotondes hebben wat ons betreft duidelijk voorkeur boven 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 30