Mevrouw Jongedijk: Mijnheer de voorzitter, de meerderheid van
mijn fractiegenoten in de commissie is akkoord gegaan met de
reconstructie van de Prof. mr. P.S. GerbrandywegWij denken
dat dit gevaarlijke punt verbeterd gaat worden met dit plan.
Met name voor fietsers is dit van groot belang. Er was in het
verleden al een krediet beschikbaar gesteld, maar door de
veranderde vormgeving is het toegezegde subsidie vervallen.
Wij vinden dat door het college op adequate wijze is inge
speeld op deze verandering door vrijwel hetzelfde subsidiebe
drag bij de provincie te verwerven. Dat is een compliment
waard. Onder andere door de financieel precaire situatie van
onze gemeente en het ontbreken van het inzicht in het aantal
en de zwaarte van de ongevallen op dit punt, heeft mijn
fractiegenoot de heer Van Olffen een voorbehoud gemaakt.
Intussen is dit inzicht in de ongevallen verschaft en dit is
reden voor de heer Van Olffen om zijn voorbehoud in te trek
ken. Toevallige bijkomstigheid is dat de heer Van Olffen de
afgelopen week bijna het slachtoffer is geworden van een
ongeval op dit kruispunt. Misschien heeft dat ook nog een rol
meegespeeld. Mijn hele fractie kan dus instemmen met dit
voorstel
De heer Schreuder: Mijnheer de voorzitter, ons voorbehoud bij
de commissiebehandeling van dit punt, had te maken met de
f 1,8 miljoen gemeentelijke bijdrage. Ik kan nu zeggen dat
wij alsnog akkoord kunnen gaan, dit project heeft inderdaad
een hoge prioriteit. Met dit plan zelf, ik heb dat in de
commissie ook al genoeg duidelijk gemaakt, zijn wij niet erg
gelukkig. De toekomst zal leren of de voorgestelde oplossing
de verkeersveiligheid inderdaad vergroot.
Mevrouw Van Ulzen: Wij hebben inmiddels ook begrepen dat het
standpunt van Efro eigenlijk gebaseerd was op achterhaalde
standpunten. Dat is jammer, want daar zijn wij dan de Europe
se subsidie misgelopen en dit zou mij toch wel heel welkom
zijn geweest. Mevrouw Jongedijk vindt het een compliment
waard dat de gemeente zo ontzettend adequaat heeft gerea
geerd, maar ik wil er toch op wijzen dat het mij nog veel
liever was geweest als zij de Efro-jongens had kunnen omtur
nen een ander standpunt in te nemen. Deze subsidie wordt nu
alleen door de Nederlanders opgebracht en anders had heel
Europa er lekker aan bij kunnen dragen.
Wij gaan akkoord. Wij hebben in de commissie gezegd dat wij
dit reconstructieplan willen betrekken bij de herwaardering,
maar wij zien daarvan af, omdat wij niet het risico willen
lopen dat opnieuw toegezegde subsidies vervallen. Bovendien
weegt het aspect van veiligheid ook zwaar. Ik ben daar overi
58
gens niet onder de auto gekomen.
De heer Heins: Wij hebben ook in de commissie aan die discus
sie meegedaan, dat dit uitgesteld kon worden. Ik sluit mij
gemakshalve bij de opmerking van mevrouw Jongedijk aan. Niet
bij die van mevrouw Van Ulzen. Ik vind dat toch een beetje te
nationalistisch klinken, alsof Europa het beter zou kunnen
dragen dan Nederland. Ik denk dat Nederland nog steeds tot
een van de rijkste landen van Europa behoort.
De heer Graving: Mijnheer de voorzitter, in het verleden zijn
wij al geen voorstander geweest van twee minirotondes op deze
lokatie. Het plan is nu ook aangepast. Eén minirotonde op de
driesprong van de Prof. mr. P.S. Gerbrandyweg met de Gouden
regenstraat. Maar ook dat heeft niet de instemming van de
GPV/RPF/SGP-fractie. Een minirotonde in een zo belangrijke
verkeersweg is geen adequate oplossing. Bij het Vrijheids
plein is een prachtige ruim opgezette kruising gerealiseerd
met allerlei subsidiegelden en met talrijke rijstroken. Om nu
deze verkeersader in een minirotonde te smoren is op z'n
zachts gezegd tegenstrijdig. Daarbij betrek ik tevens de
opbouw van de Dammelaan, zoals die verderop ligt. Er komt nog
bij dat ik een minirotonde in alle gevallen bijzonder fiets-
onvriendelijk vind. Met een gescheiden fietsring moet de
fietser aan alle overige weggebruikers voorrang verlenen. Op
een hele drukke mallemolen, zoals deze minirotonde, kunnen
verschillende fietsers het overzicht kwijtraken. Dat draagt
niet bij aan een verkeerveilige oplossing. Ik kan mij heel
goed voorstellen dat voor de wijk Lekkumerend wel een adequa
te oplossing voor met name fietsers gevonden wordt, maar die
zal mijns inziens gevonden moeten worden in het realiseren
van een fietstunnel vanuit de wijk Lekkumerend naar de bloe-
menbuurt, terwijl de kruising als zodanig zelf goed en ade
quaat voorzien kan worden van een verkeersregelinstallatie
met behulp van lichten. Over de toepassing van minirotondes
op dergelijke drukke lokaties wil ik in de toekomst graag
eerst een evaluatierapport tegemoet zien.
De heer A.P. Terpstra: Mijnheer de voorzitter, de CDA-fractie
had ook na de opmerking van de heer Van Olffen in de commis
sie of het mogelijkerwijs meegenomen zou kunnen worden in het
kader van de herwaardering, gemeld aan de wethouder dat wij
dat in de fractie zouden bespreken. De argumenten tijdens de
commissievergadering door de wethouder genoemd, zijn voor ons
redenen geweest om met het voorstel akkoord te gaan.
Minirotondes hebben wat ons betreft duidelijk voorkeur boven
59