een verkeerlichtinstallatieDe enige reden waarom wij even
tueel zouden gezegd hebben het nu niet te doen, was uit
financiële overwegingen. Maar die financiële overweging geldt
voor ons thans niet meer.
De heer Tiaaeruni (weth.): Voorzitter, alle fracties zijn
akkoord gegaan, met uitzondering van de heer Greving. Hij
stelt dat een minirotonde hier geen adequate oplossing is en
verwijst vervolgens naar het Vrijheidsplein. Ik denk toch dat
wij een onderscheid moeten maken. Het aantal verkeersstromen
op het Vrijheidsplein is gigantisch veel groter dan het
doorstromingsaspect dat wij op dit stukje van de Prof. mr.
P.S. Gerbrandyweg hebben. Wij hebben uiteraard berekend wat
de consequenties zijn van twee minirotondes ten opzichte van
twee verkeerslichtinstallaties. Dan blijkt dat die capaci-
teitsverschillen er nauwelijks zijn, waarbij wij dan boven
dien moeten constateren dat de berekeningen die tot nu toe op
het kleed zijn gekomen voor wat betreft de capaciteit van
minirotondes, iedere keer in de praktijk groter blijken te
zijn. Met andere woorden, capaciteitshalve denk ik dat je
niet kunt zeggen dat een verkeersregelinstallatie duidelijk
beter scoort dan een goed uitgevoerde minirotonde.
De heer Greving zegt dat een minirotonde in alle gevallen
fietsonvriendelijk is. Dat lijkt voor de hand te liggen, de
cijfers wijzen evenwel anders uit, althans als ik daar de
verkeersveiligheidsaspecten bij betrek. Dan is het duidelijk
dat ook een verkeersregelinstallatie nogal wat risico's met
zich meebrengt. Het blijkt dat minirotondes buitengewoon goed
functioneren. Het is weliswaar heel goed opletten, maar het
aantal keren dat een fietser echt gevaar loopt is in deze
opzet buitengewoon klein. Ik denk dan ook dat deze oplossing
een hele fietsvriendelij ke is. Het voorstel van de heer
Greving om bijvoorbeeld bij de Verzetsstraat een tunnel te
realiseren, is in het verleden uitgebreid besproken. Toen was
de discussie over de sociale veiligheid met name aan de orde,
nog afgezien van waar die tunnel in de Verzetsstraat helemaal
zou moeten beginnen en in de Azaleastraat zou eindigen. Je
hebt het dan over een hele donkere gesloten tunnel, dat is
iets anders dan het tunneltje dat wij bij de brug willen
realiseren, dat is een open lichte goed overzienbare fiets-
tunnel. Er is geconstateerd dat aan dat soort fietstunnels
geen behoefte is. Ik wil ook verwijzen naar de f ietstunnel in
de Dammelaan, die scoort als een van de engste plekken 's
avonds. Dat heb je niet bij minirotondes.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
60
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w. met de aantekening dat de heer Greving
van de GPV/RPF/SGP-fractie geacht wil worden te hebben tegen
gestemd
Punt 23 en 24 (bijlage nrs. 12 en 27).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 25 (bijlage nr. 17).
De Voorzitter: Aan de orde is Verdeelbesluit woninggebonden
subsidies 1993.
De heer A.P. Terpstra: Mijnheer de voorzitter, het thans
voorliggende Verdeelbesluit kan aangemerkt worden als een
overgangsbesluit tussen de verdeelbesluiten tot nu toe en de
verdeelbesluiten vanaf 1994. Werd er tot voor kort aan stads
vernieuwing een bedrag uitgegeven dat lag rond de f 19 f 20
miljoen, iets wat zelfs nog geldt voor het concept-programma
1993 dat ter visie heeft gelegen, thans moeten wij vaststel
len dat het totaal beschikbare bedrag voor 1993 uit zal komen
op de som van rond de f 16 miljoen. Hoe de situatie met
ingang van het Verdeelbesluit 1994 zal zijn, dit ten gevolge
van een verwachte daling van de rijksdoeluitkering voor
stadsvernieuwing met meer dan 50%, is nog niet helemaal
duidelijk. Echter een sterke daling van het beschikbare
bedrag is wel zeker. Dit zal grote gevolgen hebben voor de
stadsvernieuwing. Deze ontwikkeling baart ons ernstige zor
gen. Toch zal de CDA-fractie akkoord gaan met de totale
hoogte van het bedrag zoals dat voor 1993 is vastgesteld. De
financiële situatie van de gemeente en de wensen met betrek
king tot nieuw beleid vraagt ook een offer van de stadsver
nieuwing. De CDA-fractie gaat in grote lijnen akkoord met de
verdeling van de gelden zoals voorgesteld. Wij kunnen ons
echter niet vinden in het bedrag dat voor de stadsvernieu
wingscorporaties wordt voorgesteld. Gezien de belangrijke rol
die de SVK speelt bij de particuliere woningverbetering,
vinden wij dat er voor 1993 niet bezuinigd zou moeten worden
op het bedrag voor de SVK. Te meer niet daar de gesprekken
tussen de gemeente en de SVK over de rol en de functie van de
SVK bij de particuliere woningverbetering in de toekomst, nog
moeten plaats vinden. Wij zijn dan ook van mening dat het