een verkeerlichtinstallatieDe enige reden waarom wij even tueel zouden gezegd hebben het nu niet te doen, was uit financiële overwegingen. Maar die financiële overweging geldt voor ons thans niet meer. De heer Tiaaeruni (weth.): Voorzitter, alle fracties zijn akkoord gegaan, met uitzondering van de heer Greving. Hij stelt dat een minirotonde hier geen adequate oplossing is en verwijst vervolgens naar het Vrijheidsplein. Ik denk toch dat wij een onderscheid moeten maken. Het aantal verkeersstromen op het Vrijheidsplein is gigantisch veel groter dan het doorstromingsaspect dat wij op dit stukje van de Prof. mr. P.S. Gerbrandyweg hebben. Wij hebben uiteraard berekend wat de consequenties zijn van twee minirotondes ten opzichte van twee verkeerslichtinstallaties. Dan blijkt dat die capaci- teitsverschillen er nauwelijks zijn, waarbij wij dan boven dien moeten constateren dat de berekeningen die tot nu toe op het kleed zijn gekomen voor wat betreft de capaciteit van minirotondes, iedere keer in de praktijk groter blijken te zijn. Met andere woorden, capaciteitshalve denk ik dat je niet kunt zeggen dat een verkeersregelinstallatie duidelijk beter scoort dan een goed uitgevoerde minirotonde. De heer Greving zegt dat een minirotonde in alle gevallen fietsonvriendelijk is. Dat lijkt voor de hand te liggen, de cijfers wijzen evenwel anders uit, althans als ik daar de verkeersveiligheidsaspecten bij betrek. Dan is het duidelijk dat ook een verkeersregelinstallatie nogal wat risico's met zich meebrengt. Het blijkt dat minirotondes buitengewoon goed functioneren. Het is weliswaar heel goed opletten, maar het aantal keren dat een fietser echt gevaar loopt is in deze opzet buitengewoon klein. Ik denk dan ook dat deze oplossing een hele fietsvriendelij ke is. Het voorstel van de heer Greving om bijvoorbeeld bij de Verzetsstraat een tunnel te realiseren, is in het verleden uitgebreid besproken. Toen was de discussie over de sociale veiligheid met name aan de orde, nog afgezien van waar die tunnel in de Verzetsstraat helemaal zou moeten beginnen en in de Azaleastraat zou eindigen. Je hebt het dan over een hele donkere gesloten tunnel, dat is iets anders dan het tunneltje dat wij bij de brug willen realiseren, dat is een open lichte goed overzienbare fiets- tunnel. Er is geconstateerd dat aan dat soort fietstunnels geen behoefte is. Ik wil ook verwijzen naar de f ietstunnel in de Dammelaan, die scoort als een van de engste plekken 's avonds. Dat heb je niet bij minirotondes. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. 60 Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met de aantekening dat de heer Greving van de GPV/RPF/SGP-fractie geacht wil worden te hebben tegen gestemd Punt 23 en 24 (bijlage nrs. 12 en 27). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 25 (bijlage nr. 17). De Voorzitter: Aan de orde is Verdeelbesluit woninggebonden subsidies 1993. De heer A.P. Terpstra: Mijnheer de voorzitter, het thans voorliggende Verdeelbesluit kan aangemerkt worden als een overgangsbesluit tussen de verdeelbesluiten tot nu toe en de verdeelbesluiten vanaf 1994. Werd er tot voor kort aan stads vernieuwing een bedrag uitgegeven dat lag rond de f 19 f 20 miljoen, iets wat zelfs nog geldt voor het concept-programma 1993 dat ter visie heeft gelegen, thans moeten wij vaststel len dat het totaal beschikbare bedrag voor 1993 uit zal komen op de som van rond de f 16 miljoen. Hoe de situatie met ingang van het Verdeelbesluit 1994 zal zijn, dit ten gevolge van een verwachte daling van de rijksdoeluitkering voor stadsvernieuwing met meer dan 50%, is nog niet helemaal duidelijk. Echter een sterke daling van het beschikbare bedrag is wel zeker. Dit zal grote gevolgen hebben voor de stadsvernieuwing. Deze ontwikkeling baart ons ernstige zor gen. Toch zal de CDA-fractie akkoord gaan met de totale hoogte van het bedrag zoals dat voor 1993 is vastgesteld. De financiële situatie van de gemeente en de wensen met betrek king tot nieuw beleid vraagt ook een offer van de stadsver nieuwing. De CDA-fractie gaat in grote lijnen akkoord met de verdeling van de gelden zoals voorgesteld. Wij kunnen ons echter niet vinden in het bedrag dat voor de stadsvernieu wingscorporaties wordt voorgesteld. Gezien de belangrijke rol die de SVK speelt bij de particuliere woningverbetering, vinden wij dat er voor 1993 niet bezuinigd zou moeten worden op het bedrag voor de SVK. Te meer niet daar de gesprekken tussen de gemeente en de SVK over de rol en de functie van de SVK bij de particuliere woningverbetering in de toekomst, nog moeten plaats vinden. Wij zijn dan ook van mening dat het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 31