meegaan met de motie, anders wil ik dat liever niet doen. Ik heb ook nog even de kerntakendiscussie erbij gepakt en vraag mij af waar die rolluiken nu onder vallen. Misschien dat de wethouder mij uit de droom kan helpen. Als dat valt onder bestuurlijke preventie veel voorkomende criminaliteit (ik doe maar een voorzet) dan valt het onder categorie A. Mevrouw Jongedijk: Bij de discussie over het Verdeelbesluit Stadsvernieuwing 1993 heeft onze fractie in de commissie op het punt van de SVK een voorbehoud gemaakt. Voor een eventue le dekking zijn onder andere de rolluiken genoemd en daar naast is vanuit andere fracties de vrij grote reserves als dekking aangegeven. Ik zou graag van de wethouder willen weten hoe hij hierover denkt. Na de discussie in de fractie zijn wij tot de conclusie gekomen dat de korting op de SVK in dit stadium problemen zou kunnen geven in de uitvoering van de particuliere woningver betering. Anderzijds kunnen wij ons voorstellen dat de pijn op een bepaalde manier verdeeld gaat worden, waarbij ook de SVK een bijdrage moet leveren. In het komende jaar moet hoe dan ook verder gediscussieerd worden over hoe de SVK in de toekomst moet gaan functioneren en welke gelden daarbij horen. Voordat wij tot een standpunt komen, wachten wij de reactie van de wethouder op de motie af. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, de heer Terpstra, de heer Heins en ook anderen hebben gewezen op het gegeven dat wij nu bezig zijn met het nemen van een overgangsbesluit waarbij het probleem zich voordoet dat wij vermoedelijk binnenkort geconfronteerd worden met een definitieve korting op de stadsvernieuwingsmiddelen, althans voor wat betreft de rijksbijdrage. Het zou wel eens een hele forse terugval kunnen zijn. Daar zijn verschillende opmerkingen over ge maakt De heer Heins vraagt om uit te leggen waarom het aspect van het toerekenen van de apparaatskosten zich in eerste instan tie heeft toegespitst op de stadsvernieuwing. Ik zou willen voorstellen die discussie met alle argumenten daaromheen, want dan hebben wij het in feite over lange termijn herwaar- deringsvoorstellen, de volgende keer te voeren en ons thans te beperken tot het noodverdeelbesluit voor 1993. Wij komen immers in februari/maart a.s. naar de raad met een voorstel om te praten over de consequenties van een en ander en met name over ideeën voor de lange termijn. Dan kunnen alle punten weer aan de orde komen, dan kunnen de prioriteiten voor stadsvernieuwing aan de orde komen en alle afwegingen die wij in deze barre tijden moeten maken zullen daar zeker 66 bij worden betrokken. Ik kom dan bij de positie van de SVK en afgeleid daarvan de rolluiken, wat door de heer Terpstra verwoord is in een motie. Het logische verband ontgaat mij even, maar dat is in ieder geval de gang van zaken geweest. Er zijn verschillende argumenten naar voren gebracht waarom een aantal fracties van mening is dat die korting op de SVK geen doorgang zou moeten vinden. Het eerste argument is, er vinden gesprekken plaats met de SVK plaats over de toekomstige invulling van de nieuwe be leidslijn die wij ten aanzien van particuliere woningverbete ring gezamenlijk aan het ontwikkelen zijn. Daarvoor is nu geld nodig, althans je kunt daar niet op bezuinigen. Wij voeren die discussie, maar dat heeft op zichzelf voor het concrete werk naar alle waarschijnlijkheid voor de SVK voor 1993 nog geen grote gevolgen. De structurele wijzigingen ten aanzien van de subsidiëring zullen naar alle waarschijnlijk heid pas in 1994 echt van toepassing zijn. Dat betekent dat wij in wezen nog werken volgens de huidige situatie. Dus is het gegeven dat wij in discussie zijn, geen argument om te zeggen dat er niet bezuinigd mag worden op de taken. Het tweede punt dat naar voren is gebracht, is dat het budget van de SVK in het voorstel van het college gekort wordt en dat dat niet kan worden opgevangen, noch door een verhoging van de efficiency, noch in de tarieven. Ik zou daar niet op willen vooruitlopen, maar de stelling zoals die door de heer Heins is ingenomen, lijkt mij op voorhand niet zonder meer de juiste. Als ik de uitlating van de voorzitter in de commissie vertaal, kom ik op een kostendekkendheid van 20%. Daar is in het verleden voor gekozen. Maar ik vind dat wij in de huidige situatie nog eens heel precies moeten kijken of dat een dekkingsgraad is die in alle afwegingen niet nog een keer kan worden bekeken of er ruimte is om al dan niet die tarieven te wijzigen. Mij gaat het echt te ver om nu te zeggen dat er nooit iets aan die tarieven veranderd kan worden. Een ander punt is het voortzetten van de nieuwe financiële verhouding. Wij hebben enige tijd geleden al gesprekken gevoerd over de financiële relatie tussen de SVK en de ge meente, met name ook omdat de SVK haar taken uitbreidt naar andere doelgroepen, niet alleen binnen de gemeente Leeuwar den, maar ook buiten de gemeente Leeuwarden. Dan is het goed om daar heldere afspraken over te maken. Dat heeft op dit moment evenwel nog niet geleid tot een verlaging van de subsidies en dus is er eigenlijk geen samenhang op aan te geven. Het is wel zo dat wij binnenkort hopen de discussie met de SVK, althans voor wat betreft de financiële relatie en opzet tussen de SVK en de gemeente, af te ronden. Dan zullen wij daarvoor een voorstel doen. 67

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 34