verantwoordelijkheid geschiedt. Overschrijdingen van het budget zijn niet toegestaan. De CDA-fractie vindt dat dit beleid moet worden voortgezet en waar mogelijk uitgebreid. Onze fractie verwacht dat met de al genoemde Maraps en de budgetfinanciering de tegenvallers drastisch verminderen. Voorzitter, er resten mij, voor ik overga tot de herwaarde- ringsvoorstellen, nog twee opmerkingen die ik in dit verband aan de orde wil stellen, wethouder Timmermans kan zich nu schrap zetten. De regeling geldelijke steun huisvesting gehandicapten. De gemeenten krijgen in 1994 de zorgplicht voor de woon- en vervoersvoorzieningen van gehandicapten op hun bordje. Dat is geen onverdeeld genoegen. Tegelijk met de decentralisatie wordt namelijk een verdubbeling van de doelgroep doorgevoerd. Vanaf 1994 maken ook mensen van 65 jaar en ouder aanspraak op deze voorzieningen, terwijl het budget gelijk blijft. Ondanks de kritiek die het afgelopen jaar fors heeft geklon ken, blijft het kabinet bij zijn mening genoemde regelingen met de zogenaamde leefvoorzieningen uit de AAW samen te voegen en over te hevelen naar de gemeenten. Hierbij wordt alleen het bedrag toegekend dat voor de Geldelijk steun huisvesting gehandicapten is geoormerkt. Helaas is de VNG hiermee akkoord gegaan. Dat maakt het extra gecompliceerd. Het kabinet stelt dat door samenvoeging en decentralisatie een flinke efficiency-winst kan worden gerea liseerd. Onze vraag aan het college is, wat zijn de gevolgen van de geschetste ontwikkelingen voor Leeuwarden, met name dan financieel, moeten wij rekening houden, wat dit betreft, met nieuwe tegenvallers? Tweede opmerking, de zorg voor de toename van het aantal RWW- en Bijstandsuitkeringen. Een toename van het aantal uitke ringsgerechtigden betekent een grotere eigen gemeentelijke bijdrage. Zijn er prognoses, die kunnen worden verwerkt in de begroting en meerjarenramingen? Onze voorzichtige conclusie is dat, gelet op de geschetste ontwikkelingen, ook in de toekomst rekening moet worden gehouden met fikse tegenvallers, onze inspanningen ten spijt. Voorzitter, dan ga ik nu over tot de herwaarderingsvoorstel- len. Wij hebben in september al ingestemd met. de werkwijze en toen ook tijdelijke maatregelen getroffen. Ik denk dat ieder een nu wel toe is aan besluitvorming. Helaas hebben wij vanmiddag nog niet de eindfase te pakken, wij spreken alleen nog maar over de maatregelen op korte termijn. Deze zijn gericht op de reeds bekende tekorten voor de perrode 1993- 1996 tot een bedrag van f 8 miljoen. Er resteert dan nog f 12 164 miljoen voor de lange termijn. Dat moet ook in hoog tempo gebeuren. Er wordt daarmee een zwaar beroep gedaan op college en management om tot die voorstellen te komen. De te onder zoeken herwaarderingsvoorstellen voor de lange termijn in paragraaf vier zijn in de meeste gevallen nog abstract gefor muleerd. Uitwerking echter zal de nodige discussies ook weer oproepen, zeker zullen ze dieper ingrijpen. Ik zeg nu alvast, dat wij met de onderzoeken, geformuleerd in de 38 punten voor de herwaarderingsvoorstellen op de lange termijn, instemmen. Het moet duidelijk zijn dat hoe meer wij herwaarderen, hoe verstrekkender de consequenties zijn. Niet alleen voor onze eigen organisatie, maar ook voor een aantal instellingen en dus voor de burger. Voortdurend overleg is dan ook geboden. Met de ambtenaren, als volwaardige partner, is constant overleg nodig. Met hen zal naar oplossingen moeten worden gezocht. De rapportages van de 38 herwaarderingsvoorstellen moeten voor 1 maart a.s. gereed zijn, voorwaar geen geringe opgave Voorzitter, dan nu de incidentele maatregelen 1992-1993. Op bladzijde 8, voorstellen nummer 9 en 10 van de Dienst Wel zijn, stemmen wij niet in met de voorgestelde investerings stop op buurthuis De Meenthe en dorpshuis De Twirre, Wyt- gaard. Bij beide spreken wij over een langdurig traject dat gelopen is en bij beide spreken wij over de betekenis en de uitstraling die de centra hebben voor hun leefomgeving. Wij zien geen reden om dit traject met nog eens een jaar te vertragen. (De voorzitter: Krijg ik daar een motie van.) Wij hebben een verzamelmotie Het tweede punt waar ik opmerkingen bij plaats. De CDA-fractie kan zich niet verenigen met het voorstel nummer 3 op bladzijde 11 van de herwaardering, namelijk onderhoud groenvoorziening ten bedrage van f 100.000,Wij achten het niet verantwoord om op dit budget te korten, al is het dan ook een temporiseringomdat juist al grote problemen zijn gerezen omtrent de hoogte van het budget voor het onder houd groen. Het treft hier rechtstreeks het aanzien van de stad, van de gemeente. Verdere aantasting van de kwaliteit op het openbaar groen achten wij niet verantwoord, juist ook om diverse besluiten die wij er over genomen hebben, niet te doorkruisen, juist ook om de prioriteit die wij willen geven aan het Groenbeleidsplan Dan kom ik op bladzijde 14, voorstel nummer 21, het Stads vernieuwingsfonds Dat staat onder grote druk, dat komt niet alleen door de gevolgen van de gemeentelijke herwaardering, het is vooral het sterk teruglopende landelijke subsidie, van ruim f 10 165

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 12