miljoen naar minder dan f 5 miljoen, dat ons dwingt tot een herbezinning. Het uitstel van de stelpost Infrastructuur en uitstel investeringen tot 1994, tot eenmalig f 775.000,te verlagen van de storting in het Stadsvernieuwingsfonds. Dat dan ten laste brengen van de apparaatskosten aan het Stads vernieuwingsfonds, heeft grote gevolgen voor de uitvoering van stadsvernieuwing 1993. Dit, en de met ingang van 1994 sterk teruglopende rijkssubsidies, nopen ons op korte ter mijn, ons te buigen over de vraag, hoe verder met de stads vernieuwing? Bij de bepaling van de prioriteiten nieuw beleid dient dit punt duidelijk een rol te gaan spelen. Bezuinigin gen voor dit lopende jaar zijn dan wel acceptabel voor ons, als er maar zicht wordt gegeven op de vraag, hoe verder? Mijnheer de voorzitter, dan kom ik bij het overzicht her waarder ingsvoorstel len korte termijn. Ik begin bij de Dienst Bestuurszaken op bladzijde 17, voor stel het aantal wethouders met één verminderen. Alhoewel wij het bepalen van het aantal wethouders een zaak vinden om niet nu vast te stellen of te behandelen, omdat wij vinden dat dit vooral af hangt van de verkiezingsuitslag en van de gevoerde resultaten van de college-onderhandelingen, kunnen wij nu al stellen, dat wij inhoudelijk er ook grote moeite mee hebben, gezien de vele taken die op de schouders van collegeleden liggen. Het lijkt ons moeilijk ons te kunnen beperken tot vier wethouders, zeker ook in vergelijking met andere steden van soortgelijke grootte en zeker ook vanwege de positie en de problematiek waar in Leeuwarden verkeert. Wij zullen dan ook tegen dit voorstel stemmen. Dat staat ook in die verzamelmotie Dan op dezelfde bladzijde, herbestemming Stadhouderlijk Hof. Het college stelt voor een nader onderzoek in te stellen naar de bestemmingsmogelijkheden van het Stadhouderlijk Hof. Wat ons betreft kan dat onderzoek wel doorgang vinden, maar wij hechten meer dan bijzonder aan de historische betekenis van het gebouw. Wij hechten ook aan de p.r. en de representatieve functie van het gebouw. Dat moeten wij niet onderschatten. Wij willen ons oordeel geven als de resultaten van het onder zoek bekend zijn en zeker ook als zich een concrete oplossing zou voordoen. Op voorhand gaan wij in ieder geval niet ak koord met verkoop van het Hof. Het huisvesten van de wethou ders in het Stadskantoor is ook niet direct het gevolg van onze opstelling, dat hangt ook mede af van de beschikbare ruimte in het nieuwe Stadskantoor. Bij de planontwikkeling en bij de vaststelling bouwkrediet is daar ook niet vanuit gegaan Ik kom dan voorzitter, op het voorstel bladzijde 18, bespa 166 ring op voorbereiding en op verslaglegging raadsadviescom- missies. Commissievergaderingen kunnen efficiënter worden voorbereid, zo staat op bladzijde 18 te lezen. Het college stelt voor de verslaglegging te doen plaatsvinden zoals dat nu ook gebeurt bij het college van burgemeester en wethou ders, waarvan wij de besluitenlijst onder ogen krijgen. Wij willen dat wel eens proberen. Om commissievergaderingen en raadsvergaderingen overdag te laten plaatsvinden, is niet alleen voor onszelf als raadsle den met een baan overdag moeilijk te realiseren, maar ook uit democratisch oogpunt is het niet verkieslijk. Wij zullen tegen dit onderdeel van het voorstel stemmen. Dat staat ook in de motie vermeld. Voorzitter, dan ga ik naar bladzijde 34, taakstellende bezui niging op de openbare verlichting. Er staat in de tekst van dit voorstel dat aan ingrijpende wijzigingen van structurele aard niet kan worden ontkomen. Wij zijn eerlijk gezegd huiverig voor wat hier nu precies mee bedoeld wordt. De discussies in de commissies hebben ook niet de nodige duidelijkheden gebracht. Daarom stellen wij zelf maar voor hoe wij het lezen. De openbare verlichting mag niet, qua tijdsduur, nog minder branden dan nu het geval is. Nu al is volgens onze fractie de limiet bereikt. Bovendien mag ten aanzien van de veiligheid ook geen nadelig effect optreden. Conclusie, het kan bij dit voorstel alleen gaan om enkele gebieden waar de openbare verlichting 's nachts be perkter aan kan, zoals bij grote verkeerspleinen en kruispun ten, maar echt veel mogelijkheden zien wij niet. Daarom is het genoemde onderzoek wel nodig om daarmee onze conclusies te vergelijken. De Dienst Economische en Sociale Zaken, bladzijde 37. Ik wil nog enkele opmerkingen maken over het herwaarderings voorstel ten aanzien van de apparaatskosten bij de Sociale Dienst. Het gaat daarbij om een bedrag oplopend tot f 850.000,-- in 1996. In de commissie heeft onze fractie zich uiterst kritisch getoond ten aanzien van dit voorstel. Deze kritische opstelling komt voort uit onze bezorgdheid voor de financiële positie van de gemeente. In het herwaarderings voorstel zijn enkele randvoorwaarden genoemd om de bezuini ging te laten sluiten. Wij hebben, gelet op die randvoorwaar den, vragen gesteld over de haalbaarheid van de voorstellen, want helaas neemt het aantal uitkeringsgerechtigden weer toe. Dat heeft samen met andere omstandigheden z'n effect op de werkdruk bij de dienst. Daarnaast is de gemeente de laatste tijd geconfronteerd met een aanscherping van de regelgeving op het terrein van handhaving en toezicht op fraude bij uitkeringsgerechtigden. Negatieve publiciteit op dit laatste 167

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 13