punt heeft sommigen aangezet tot een soort heksenjacht op fraudeurs, daaraan willen wij ons niet schuldig maken. Wij zijn van mening dat de vele goeden niet mogen lijden onder de daden van enkele kwaadwilligen. Terugkomend op het herwaarderingsvoorstel hebben wij moeten constateren dat de automatisering bij de Sociale Dienst gedeeltelijk vertraagd is. Met name het deel dat het mana gement bij de dienst inzicht moet geven in de werkdruk van de medewerkers, kan pas later worden ingevoerd en gebruikt worden. Voor alle duidelijkheid, voorzitter, mijn fractie is niet ten principale tegen iedere bezuiniging op de apparaats kosten van de dienst. In het kader van een zo effectief en efficiënt mogelijk werkend apparaat moet ook hier een her waardering mogelijk zijn. Maar herwaarderingen moeten zodanig ingevuld worden, dat wij niet over enkele jaren vrijwel zeker met tegenvallers geconfronteerd worden. Tegen die achtergrond moeten onze kritische opmerkingen worden geplaatst. Onze vraag is dan ook of het college onze bezorgdheid over de haalbaarheid van hiervoor gestelde bezuinigingen op de appa raatskosten bij de Sociale Dienst kan weg nemen. Met name verwachten wij dat het college ingaat op de door ons zojuist aangesneden gewijzigde omstandigheden, in relatie tot dit herwaarderingsvoorstelWij horen ook graag op welke punten een eventuele aanpassing van het herwaarderingsvoorstel nodig zal zijn en hoe eventuele financiële consequenties van die aanpassing opgevangen kunnen worden. Voorzitter, ik kom bij de Dienst Welzijn op bladzijde 40, opheffen filialen Openbare Bibliotheek Leeuwarden inclusief enige compensatie via een bibliobus. Over de bibliotheek is veel discussie. Vorig jaar eigenlijk al kwamen diverse modellen ter sprake. Filiaalbeleid of mobiele voorzieningen, of alleen maar één centrale biblio theekvestiging. Het college stelt nu voor twee filialen op te heffen, Aldlan en Bilgaard, om daarmee mobiele voorzieningen in het geheel in stand te houden, zodat de hele gemeente wordt voorzien van de mobiele voorziening en daarmee wordt dan tevens de Centrale Bibliotheek in zijn dienstverlening versterkt. Hetgeen op zijn beurt een uitstraling moet krijgen voor ook weer de hele gemeente. Al meer dan eens hebben wij betoogd dat daar een logische lijn in ligt. Immers, aller eerst hebben wij besloten dat voorlopig geen filiaal in de wijk Camminghaburen kan worden neergezet. Vervolgens hebben wij besloten, om diverse redenen overigens, om het filiaal Schieringen te sluiten. En tegelijkertijd daarmee besloten wij om toch maar af te zien van een filiaal te Camminghabu ren, alhoewel dat niet zwart op wit in het besluit is opgeno men gelukkig. Met die voorgeschiedenis in het achterhoofd heb je dus een bepaalde route ingeslagen, waarbij je het filiaal- 168 beleid eerder afbouwt dan opbouwt. Nu het college het onder havige voorstel doet, is dat in onze ogen een logisch gevolg in dat gehele traject. In de commissie heb ik gesteld dat met dit soort voorstellen het heel vervelend is om er over te besluiten, omdat het inhoudelijk geheel ons niet onder ogen wordt gebracht. Alle consequenties, zowel financieel als technisch, maar ook qua effecten op de omgeving en bijvoor beeld het lezersaantal zijn ons niet bekend. Dat maakt het extra moeilijk om er over te besluiten. Nu heeft de Openbare Bibliotheek zelf intussen ook een aardig voorstel gelanceerd, ook daarvan geldt dat de effecten op de lange termijn ons niet voldoende bekend zijn om er afgewogen en wel een goed oordeel over te kunnen vormen. Aan beide voorstellen kleven voor- en nadelen. Die afweging kunnen wij nu evenmin maken. Om nu te zeggen, zonder algehele informatie en kennis, zo en zo moet het gaan, gaat ons te ver. Het nadeel van het voor stel van de bibliotheek is, dat de mobiele voorzieningen, met uitzondering van de dorpen, vervallen. Dat zal wel tegen het zere been zijn van de fracties van D66 en PAL/Groen Links, want die dienden op 17 december 1991 een gezamenlijk motie in, waarin opgenomen werd dat verdere vermindering van dienstverlening via mobiele voorzieningen niet wenselijk is. Maar hun reacties merken wij straks wel. In het voorstel van de bibliotheek zit nog een groot nadeel. Camminghaburen, meer dan 10.000 inwoners, blijft verstoken van wat voor voorziening ook, dat is en blijft een groot probleem. Zeker in een wijk met zoveel schoolgaande kinderen is dat eigenlijk onverantwoord. De taakstelling van f 300.000,zit desondanks toch in het OBL voorstel ver werkt. Het college maakt in zijn voorstel geld vrij voor aanschaf bibliobus. Dat is niet verwerkt in het OBL voorstel. Begrijp ik het dan goed dat, stel dat het OBL voorstel het zal worden, dat dan die compensatie vervalt? Wij hebben vorig jaar gevraagd om een visie op lange termijn over de bibliotheekvoorziening. Die is nog steeds niet op tafel verschenen en ik denk dat er nog steeds behoefte aan is Conclusie, het bedrag van f 300.000,-- kan worden ingeboekt in beide voorstellen. Ons verzoek aan het college is om zo spoedig mogelijk, in samenwerking met de bibliotheek, de twee modellen uit te werken en naast elkaar ter vergelijk aan ons voor te leggen. Dat is het meest verstandige, omdat dan een afgewogen besluit kan worden genomen. Daar gaat het ons om, daarom willen wij u de volgende motie voorleggen: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 en 26 januari 1993, behandelende de herwaarderingen 1992-1996; 169

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 14