basisonderwijs negatieve effecten heeft op de
exploitatie van de zwembaden;
- het verantwoord is in relatie tot de financiële
situatie van de gemeente Leeuwarden een bijdrage
te verlangen van de ouders en/of verzorgers;
besluit
1. het zwemonderricht in het basisonderwijs te hand
haven
2. een bijdrage van ouders/verzorgers te verlangen
van in totaal f 50.000,op jaarbasis, dit be
drag komt overeen met ongeveer f 0,75 per leer
ling per week
en gaat over tot de orde van de dag."
(De voorzitter: Dit is motie nummer 26.)
Op bladzijde 48 wordt het voorstel gedaan om de gemeentelijke
bijdrage inzake drugsbestrijding met f 80.000,per 1994 te
verminderen. Ik kan daar kort over zijn. Gezien de aard van
de problematiek en de prioriteit die wij er aan geven, zullen
wij tegen het voorstel stemmen. De motie is al ingediend.
Volgende voorstel waar wij bij willen stil staan, behelst het
opheffen van het Muziekinstituut en het Kreativiteitscentrum
en het opzetten van een nieuw instituut voor kunstzinnige
vorming, bladzijde 52. Dat levert een structurele bezuiniging
op van f 1 miljoen, ingaande 1994. In de tekst staat overi
gens dat de f 1 miljoen alleen op de langere termijn kan
worden geëffectueerd. Duidelijk wordt in de tekst gesproken
over personele consequenties en dat de afvloeiingsregelingen
met zorgvuldigheid in acht genomen moeten worden. Vallen die
eventuele wachtgeldregelingen binnen het gesloten Sociaal
Convenant? Wij gaan daar wel van uit. In de commissie stelde
de wethouder, na de inbreng van diverse fracties, dat het
bedrag van f 1 miljoen een streefbedrag was. Maar hoe moeten
wij dat zien? Hier staat als conclusie van het voorstel van
burgemeester en wethouders, dat het f 1 miljoen per 1994
wordt. Ik voeg er aan toe "moet worden", want anders klopt de
begroting immers niet. Wij willen graag van de wethouder
vernemen hoe het nu precies zit.
De twee bestaande instituten, De Blauwe Stoep en het Muziek
instituut, kunnen natuurlijk best tot één geheel nieuw insti
tuut worden gecreëerd. Daar hebben wij op zichzelf niets op
tegen, dat gebeurt elders ook en met goede resultaten. Wel
licht dat er dan ook een positieve uitstraling vanuit gaat.
Bij het GML, dat is zeker, zijn veel zaken voor verbetering,
zelfs voor algehele vernieuwing, vatbaar. Bij De Blauwe Stoep
is dat feitelijk niet zo zeer aan de orde, die draait na vele
bezuinigingsronden en saneringen goed. Eerder al zijn plannen
172
opgesteld tot één instituut. De raad was er toen voor, maar
het ketste af op de huisvesting en dat maakt het een en ander
veel duurder. Dus op zichzelf is dit voorstel niet nieuw. Het
streven moet er ook beslist op gericht zijn één geheel nieuw
instituut te creëren. Wij praten dan niet over fusie, maar
over een nieuw instituut. Dat heeft dan zijn positieve effec
ten, zeker nu er al zoveel culturele voorzieningen deze stad
noodgedwongen heeft moeten verlaten. Het is dan de plicht van
ons allen daar een goed draaiende instelling voor in de
plaats op te zetten. Dat kan met dit voorstel heel goed.
Vraagtekens hebben wij, zoals gezegd, bij de financiering.
Daarom de vraag aan de wethouder, hoe hard de garanties zijn
voor de haalbaarheid van het structurele effect voor f 1
miljoen voor 1994. Terwijl er dan een goed draaiend instituut
voor kunstzinnige vorming zal zijn, met een kwalitatief goed
aanbod, met cursus- en lesgelden die bij voorbaat geen drem
pels opwerpen en die een positieve uitstraling in de sector
sorteren in de stad, als plaatsvervanging van de huidige en
de verdwenen instituten. Oftewel, hoe zetten wij een en ander
op, dat veel beter is dan dat wij nu hebben en dat ook nog de
beoogde taakstelling oplevert.
Dan het verlagen van de gemeentelijk bijdrage in de exploi
tatie Stichting Westerkerk. Het gaat om f 75.000,met
ingang van 1996, dat staat vermeld op bladzijde 57.
Met grote inzet hebben wij een bestemming gevonden voor de
Westerkerk. De restauratie die al zo lang op zich liet wach
ten, kon toen plaatsvinden. En voor het doel van de Wester
kerk werd gelukkig een prima functie gevonden, een kleinscha
lig theater dat een podium moest worden voor die gezelschap
pen en circuits, die niet of nog niet in de traditionele
schouwburgen optreden. Nu heeft de Stichting Westerkerk
sedertdien goed werk verricht, alleen het beantwoord nog niet
echt aan het oorspronkelijke doel, dat komt mede door het
feit dat de Harmonie is uitgeschakeld. Dus ook financieel
gezien kun je erg moeilijk, op dit moment, conclusies daaruit
trekken. Met het beperkte budget weet de stichting het dan
toch aardig te rooien. Toch zijn wij wat teleurgesteld, dat
juist vanuit het onderdeel theatercafé zo weinig inkomsten
worden verkregen. Dat moet in de toekomst beslist anders,
beter. In onze ogen moet meteen aan een goede opzet worden
gewerkt, om meer inkomsten binnen te krijgen. Met name dus
door middel van de functie theatercafé.
Wij willen nu niet de f 75.000,per 1996 voor de Stichting
Westerkerk vaststellen, omdat alleen al het psychologisch
effect ervan nadelige effecten sorteert, al op de korte
termijn, waardoor ook negatieve financiële gevolgen kunnen
optreden. Wij willen dat voorkomen en daarom stellen wij voor
de taakstelling van de Stichting Westerkerk mee te nemen in
173