basisonderwijs negatieve effecten heeft op de exploitatie van de zwembaden; - het verantwoord is in relatie tot de financiële situatie van de gemeente Leeuwarden een bijdrage te verlangen van de ouders en/of verzorgers; besluit 1. het zwemonderricht in het basisonderwijs te hand haven 2. een bijdrage van ouders/verzorgers te verlangen van in totaal f 50.000,op jaarbasis, dit be drag komt overeen met ongeveer f 0,75 per leer ling per week en gaat over tot de orde van de dag." (De voorzitter: Dit is motie nummer 26.) Op bladzijde 48 wordt het voorstel gedaan om de gemeentelijke bijdrage inzake drugsbestrijding met f 80.000,per 1994 te verminderen. Ik kan daar kort over zijn. Gezien de aard van de problematiek en de prioriteit die wij er aan geven, zullen wij tegen het voorstel stemmen. De motie is al ingediend. Volgende voorstel waar wij bij willen stil staan, behelst het opheffen van het Muziekinstituut en het Kreativiteitscentrum en het opzetten van een nieuw instituut voor kunstzinnige vorming, bladzijde 52. Dat levert een structurele bezuiniging op van f 1 miljoen, ingaande 1994. In de tekst staat overi gens dat de f 1 miljoen alleen op de langere termijn kan worden geëffectueerd. Duidelijk wordt in de tekst gesproken over personele consequenties en dat de afvloeiingsregelingen met zorgvuldigheid in acht genomen moeten worden. Vallen die eventuele wachtgeldregelingen binnen het gesloten Sociaal Convenant? Wij gaan daar wel van uit. In de commissie stelde de wethouder, na de inbreng van diverse fracties, dat het bedrag van f 1 miljoen een streefbedrag was. Maar hoe moeten wij dat zien? Hier staat als conclusie van het voorstel van burgemeester en wethouders, dat het f 1 miljoen per 1994 wordt. Ik voeg er aan toe "moet worden", want anders klopt de begroting immers niet. Wij willen graag van de wethouder vernemen hoe het nu precies zit. De twee bestaande instituten, De Blauwe Stoep en het Muziek instituut, kunnen natuurlijk best tot één geheel nieuw insti tuut worden gecreëerd. Daar hebben wij op zichzelf niets op tegen, dat gebeurt elders ook en met goede resultaten. Wel licht dat er dan ook een positieve uitstraling vanuit gaat. Bij het GML, dat is zeker, zijn veel zaken voor verbetering, zelfs voor algehele vernieuwing, vatbaar. Bij De Blauwe Stoep is dat feitelijk niet zo zeer aan de orde, die draait na vele bezuinigingsronden en saneringen goed. Eerder al zijn plannen 172 opgesteld tot één instituut. De raad was er toen voor, maar het ketste af op de huisvesting en dat maakt het een en ander veel duurder. Dus op zichzelf is dit voorstel niet nieuw. Het streven moet er ook beslist op gericht zijn één geheel nieuw instituut te creëren. Wij praten dan niet over fusie, maar over een nieuw instituut. Dat heeft dan zijn positieve effec ten, zeker nu er al zoveel culturele voorzieningen deze stad noodgedwongen heeft moeten verlaten. Het is dan de plicht van ons allen daar een goed draaiende instelling voor in de plaats op te zetten. Dat kan met dit voorstel heel goed. Vraagtekens hebben wij, zoals gezegd, bij de financiering. Daarom de vraag aan de wethouder, hoe hard de garanties zijn voor de haalbaarheid van het structurele effect voor f 1 miljoen voor 1994. Terwijl er dan een goed draaiend instituut voor kunstzinnige vorming zal zijn, met een kwalitatief goed aanbod, met cursus- en lesgelden die bij voorbaat geen drem pels opwerpen en die een positieve uitstraling in de sector sorteren in de stad, als plaatsvervanging van de huidige en de verdwenen instituten. Oftewel, hoe zetten wij een en ander op, dat veel beter is dan dat wij nu hebben en dat ook nog de beoogde taakstelling oplevert. Dan het verlagen van de gemeentelijk bijdrage in de exploi tatie Stichting Westerkerk. Het gaat om f 75.000,met ingang van 1996, dat staat vermeld op bladzijde 57. Met grote inzet hebben wij een bestemming gevonden voor de Westerkerk. De restauratie die al zo lang op zich liet wach ten, kon toen plaatsvinden. En voor het doel van de Wester kerk werd gelukkig een prima functie gevonden, een kleinscha lig theater dat een podium moest worden voor die gezelschap pen en circuits, die niet of nog niet in de traditionele schouwburgen optreden. Nu heeft de Stichting Westerkerk sedertdien goed werk verricht, alleen het beantwoord nog niet echt aan het oorspronkelijke doel, dat komt mede door het feit dat de Harmonie is uitgeschakeld. Dus ook financieel gezien kun je erg moeilijk, op dit moment, conclusies daaruit trekken. Met het beperkte budget weet de stichting het dan toch aardig te rooien. Toch zijn wij wat teleurgesteld, dat juist vanuit het onderdeel theatercafé zo weinig inkomsten worden verkregen. Dat moet in de toekomst beslist anders, beter. In onze ogen moet meteen aan een goede opzet worden gewerkt, om meer inkomsten binnen te krijgen. Met name dus door middel van de functie theatercafé. Wij willen nu niet de f 75.000,per 1996 voor de Stichting Westerkerk vaststellen, omdat alleen al het psychologisch effect ervan nadelige effecten sorteert, al op de korte termijn, waardoor ook negatieve financiële gevolgen kunnen optreden. Wij willen dat voorkomen en daarom stellen wij voor de taakstelling van de Stichting Westerkerk mee te nemen in 173

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 16