in de definitieve plannen een sporthal meegenomen kan worden, waardoor compensatie gevonden wordt voor de vloer die uit de Frieslandhal moet verdwijnen, zijn wij ook enthousiast over deze plannen. Immers op deze lokatie een sporthal betekent ook weer een besparing, waardoor deze investering des te meer verantwoord is. De storting Fonds Sociale Vernieuwing. Zonder er inhoudelijk op in te gaan, lijkt het ons goed dit bedrag voor de sociale vernieuwing vast te stellen vanwege de prioriteit die wij eraan geven en om de intensivering van dit beleid goed op gang te houden. De aandacht mag beslist niet verslappen. Het is op zichzelf jammer dat wij er zelf nu geld bij moeten leggen. Wij vragen ons af of dat ooit de bedoeling is geweest van het rijksbeleid. Maar goed, deze storting wordt dan mogelijk gemaakt door een voordeel van het rijk uit overschot banenpoolers. Toch betekent dit dat wij per 1994 voor een structurele storting kiezen. Storting Werkgelegenheidsfonds en acquisitie. Uit de algemene beschouwingen, mijnheer de voorzitter, mocht al blijken dat wij daar grote betekenis aan hechten. Dus ook daar zullen wij voor stemmen. De kinderopvang. De CDA-fractie is van mening dat kinderopvang de komende jaren nog steeds uitgebreid dient te worden. Hoewel wij van mening zijn en blijven dat de opvang van kinderen een eerste verantwoordelijkheid van de ouders is, vinden wij dat ouders de mogelijkheid geboden moet worden in deze tijd, indien zij dit wensen, van kinderopvang gebruik te maken. En dan ook op een verantwoorde manier. Ook de tussenschoolse opvang is daarbij voor onze fractie een vorm die onze aandacht blijft houden. Wij hebben dan ook verheugd ingestemd met de uitbreidingsplannen, zoals die vorige week in de commissie zijn goedgekeurd. Onze fractie gaat akkoord met de voorgestelde middelen voor nieuw beleid beschikbaar te stellen, die nodig zijn voor de realisering van deze plannen. Voor de uitvoering van het Milieubeleidsplan kunnen wij ook akkoord gaan met het voorgestelde bedrag. Vanwege de prio riteit die wij eraan geven. Ik mag wat dat betreft ook ver wijzen naar de algemene beschouwingen van de CDA-fractie. Voorzitter, dank u wel. De heer Hoogeveen: Mijnheer de Voorzitter, mijn verhaal heeft 176 een iets andere volgorde dan de vorige sprekers. Ik wil eerst iets zeggen over het nieuw beleid, vervolgens zal ik ingaan op de voorstellen van de herwaardering en ten slotte zal ik een poging doen om het financiële plaatje weer rond te brei en. Ten eerste het nieuw beleid. De voorstellen voor nieuw beleid, zoals in de beleidsplannen opgenomen, zijn reeds uitgebreid in de raadsadviescommissies aan de orde geweest. In een aantal gevallen ligt er zelfs een eerder raadsbesluit aan ten grondslag. Bij die behandeling kregen de meeste voorstellen reeds steun van de D66-fractie, om wille van de tijd lijkt het mij nu niet nodig om daar nogmaals uitgebreid op in te gaan. Ik wil mij dan ook beper ken tot die onderdelen waar mij fractie een afwijkend stand punt over heeft ingenomen. Voordat ik dat doe wil ik echter nog iets zeggen over hoe de D66—fractie in zijn algemeenheid tegen nieuw beleid aankijkt. In een ideale situatie waarin de begroting in principe sluitend is, dient een herwaarderings operatie voor het doorvoeren van beleidsinnovatie. Verouderd beleid wordt vervangen voor nieuwe prioriteiten. De gemeente Leeuwarden verkeert op dit moment in een situatie dat een begroting niet zomaar sluitend gemaakt kan worden door een voudig de franjes eraf te halen. Er moet diep gesneden wor den, ook in activiteiten die wij op zichzelf nog steeds nuttig vinden. In zon situatie vinden wij dat je terughou dend moet zijn met het opvoeren van nieuw beleid. Voor 1993 zijn een aantal onderdelen opgevoerd die in onze ogen noodza kelijk zijn, zoals sociale vernieuwing, de kinderopvang en ook het milieu. Ook bestuurlijke vernieuwing vinden wij erg belangrijk. In 1993 is er ook nog wel enige ruimte voor nieuw beleid, al is dat in onze ogen geen f 2 miljoen. Het jaar 1994 ligt erg moeilijk, daar zitten wij met een fors tekort. Het lijkt ons dan ook onverantwoord om zomaar bij voorbaat f 2 miljoen in te boeken voor nieuw beleid, zonder dat wij dat kunnen afwegen tegen de voorstellen die wij daarvoor moeten schrappen. Wij weten nog niet wat voor voor stellen wij voor nieuw beleid krijgen, dus wij weten ook nog niet of dat wel nuttiger zal zijn dan het beleid dat wij weg gaan snijden. Dan nu de concrete voorstellen voor 1993. Ik begin bij het zwaarste punt, de verbetering van het Cam- buurstadion Het college stelt voor om in dit stadion voor f 5 miljoen te investeren. Dat levert een jaarlijkse last van f 550.000, op voor de gemeentelijke begroting. De D66-fractie is van mening dat een dergelijke investering onverteerbaar is in een tijd waarin op nagenoeg ieder beleidsterrein fors gekort 177

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 18