in de definitieve plannen een sporthal meegenomen kan worden,
waardoor compensatie gevonden wordt voor de vloer die uit de
Frieslandhal moet verdwijnen, zijn wij ook enthousiast over
deze plannen. Immers op deze lokatie een sporthal betekent
ook weer een besparing, waardoor deze investering des te meer
verantwoord is.
De storting Fonds Sociale Vernieuwing.
Zonder er inhoudelijk op in te gaan, lijkt het ons goed dit
bedrag voor de sociale vernieuwing vast te stellen vanwege de
prioriteit die wij eraan geven en om de intensivering van dit
beleid goed op gang te houden. De aandacht mag beslist niet
verslappen. Het is op zichzelf jammer dat wij er zelf nu geld
bij moeten leggen. Wij vragen ons af of dat ooit de bedoeling
is geweest van het rijksbeleid. Maar goed, deze storting
wordt dan mogelijk gemaakt door een voordeel van het rijk uit
overschot banenpoolers. Toch betekent dit dat wij per 1994
voor een structurele storting kiezen.
Storting Werkgelegenheidsfonds en acquisitie.
Uit de algemene beschouwingen, mijnheer de voorzitter, mocht
al blijken dat wij daar grote betekenis aan hechten. Dus ook
daar zullen wij voor stemmen.
De kinderopvang.
De CDA-fractie is van mening dat kinderopvang de komende
jaren nog steeds uitgebreid dient te worden. Hoewel wij van
mening zijn en blijven dat de opvang van kinderen een eerste
verantwoordelijkheid van de ouders is, vinden wij dat ouders
de mogelijkheid geboden moet worden in deze tijd, indien zij
dit wensen, van kinderopvang gebruik te maken. En dan ook op
een verantwoorde manier.
Ook de tussenschoolse opvang is daarbij voor onze fractie een
vorm die onze aandacht blijft houden. Wij hebben dan ook
verheugd ingestemd met de uitbreidingsplannen, zoals die
vorige week in de commissie zijn goedgekeurd. Onze fractie
gaat akkoord met de voorgestelde middelen voor nieuw beleid
beschikbaar te stellen, die nodig zijn voor de realisering
van deze plannen.
Voor de uitvoering van het Milieubeleidsplan kunnen wij ook
akkoord gaan met het voorgestelde bedrag. Vanwege de prio
riteit die wij eraan geven. Ik mag wat dat betreft ook ver
wijzen naar de algemene beschouwingen van de CDA-fractie.
Voorzitter, dank u wel.
De heer Hoogeveen: Mijnheer de Voorzitter, mijn verhaal heeft
176
een iets andere volgorde dan de vorige sprekers. Ik wil eerst
iets zeggen over het nieuw beleid, vervolgens zal ik ingaan
op de voorstellen van de herwaardering en ten slotte zal ik
een poging doen om het financiële plaatje weer rond te brei
en.
Ten eerste het nieuw beleid.
De voorstellen voor nieuw beleid, zoals in de beleidsplannen
opgenomen, zijn reeds uitgebreid in de raadsadviescommissies
aan de orde geweest. In een aantal gevallen ligt er zelfs een
eerder raadsbesluit aan ten grondslag. Bij die behandeling
kregen de meeste voorstellen reeds steun van de D66-fractie,
om wille van de tijd lijkt het mij nu niet nodig om daar
nogmaals uitgebreid op in te gaan. Ik wil mij dan ook beper
ken tot die onderdelen waar mij fractie een afwijkend stand
punt over heeft ingenomen. Voordat ik dat doe wil ik echter
nog iets zeggen over hoe de D66—fractie in zijn algemeenheid
tegen nieuw beleid aankijkt. In een ideale situatie waarin de
begroting in principe sluitend is, dient een herwaarderings
operatie voor het doorvoeren van beleidsinnovatie. Verouderd
beleid wordt vervangen voor nieuwe prioriteiten. De gemeente
Leeuwarden verkeert op dit moment in een situatie dat een
begroting niet zomaar sluitend gemaakt kan worden door een
voudig de franjes eraf te halen. Er moet diep gesneden wor
den, ook in activiteiten die wij op zichzelf nog steeds
nuttig vinden. In zon situatie vinden wij dat je terughou
dend moet zijn met het opvoeren van nieuw beleid. Voor 1993
zijn een aantal onderdelen opgevoerd die in onze ogen noodza
kelijk zijn, zoals sociale vernieuwing, de kinderopvang en
ook het milieu. Ook bestuurlijke vernieuwing vinden wij erg
belangrijk. In 1993 is er ook nog wel enige ruimte voor nieuw
beleid, al is dat in onze ogen geen f 2 miljoen.
Het jaar 1994 ligt erg moeilijk, daar zitten wij met een fors
tekort. Het lijkt ons dan ook onverantwoord om zomaar bij
voorbaat f 2 miljoen in te boeken voor nieuw beleid, zonder
dat wij dat kunnen afwegen tegen de voorstellen die wij
daarvoor moeten schrappen. Wij weten nog niet wat voor voor
stellen wij voor nieuw beleid krijgen, dus wij weten ook nog
niet of dat wel nuttiger zal zijn dan het beleid dat wij weg
gaan snijden.
Dan nu de concrete voorstellen voor 1993.
Ik begin bij het zwaarste punt, de verbetering van het Cam-
buurstadion
Het college stelt voor om in dit stadion voor f 5 miljoen te
investeren. Dat levert een jaarlijkse last van f 550.000,
op voor de gemeentelijke begroting. De D66-fractie is van
mening dat een dergelijke investering onverteerbaar is in een
tijd waarin op nagenoeg ieder beleidsterrein fors gekort
177