wordt. Het gaat niet aan om aan de ene kant fors te bezuini
gen op amateuristische sportbeoefening en aan de andere kant
voor een commerciële organisatie extra geld uit te trekken.
Wanneer wij dan toch een afweging moeten maken over de kern
taken van de gemeentelijke overheid komt deze afweging voor
de D66-fractie anders uit. Onze gedachte is dat Cambuur wel
een reële kans moet krijgen om zelf voor een adequate accom
modatie te zorgen. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om het
stadion aan de club over te dragen tegen de boekwaarde, zodat
via de geldmarkt alsnog het benodigde geld aangetrokken kan
worden. Cambuur dient dan uiteraard zelf wel voor een exploi
tatie van het geheel te zorgen. Wij hebben in eerste instan
tie gezocht in de begroting 1993 naar de boekwaarde van het
stadion. Het is ons niet gelukt, met hulp van onze collega
Harm Brinks van de PAL/Groen Links-fractie zijn wij eruit
gekomen, in de begroting van 1992 vonden wij een bedrag van
f 3,2 miljoen aan boekwaarde. Of daarmee de privatisering ook
haalbaar is, weten wij nog niet, maar het is in principe ook
niet aan ons om dat direct uit te maken.
Het zal u duidelijk zijn dat onze fractie volledig kan in
stemmen met de motie die de heer Greving gisteren reeds over
dit onderwerp indiende.
Ten tweede, het aanstellen van de vier stadsdeelcoördinato
ren, daar is al eerder over gesproken vandaag.
Hoewel wij niet konden instemmen met gedeeltelijke financie
ring uit het Fonds Sociale Vernieuwing van dit project, staan
wij wel sympathiek tegenover het fenomeen stadsdeelcoördina
toren. Wij denken dat deze mensen de communicatie tussen de
gemeente en de buurten en wijken belangrijk kunnen verbete
ren. Op deze wijze kan een deel van ons interne coördinatie
probleem aangepakt worden. Bij nader inzien denken wij echter
dat niet vier, maar slechts drie coördinatoren zouden moeten
worden aangesteld. In deze opvatting worden wij gesteund door
de studiedag die onlangs over dit onderwerp heeft plaats
gevonden
Voor wat betreft de financiering stellen wij voor om in 1993
wel gewoon f 160.000,-- aan nieuw beleid door te voeren en de
besparing die ontstaat door het aanstellen van maar drie
coördinatoren terug te storten in het Fonds Sociale Vernieu
wing. Voor 1994 zal zo een kleiner bedrag aan nieuw beleid
nodig zijn.
Ten slotte een extra voorstel voor nieuw beleid.
De heer De Jong sprak daar gisteren al over, het gaat om het
gemeentepanel. Hij heeft gisteren een motie ingediend om een
gemeentepanel in te stellen. Uit de startnotitie bestuurlijke
vernieuwing hebben wij begrepen dat het om ongeveer
f 45.000,zou gaan. Een deel daarvan zou volgens de nota
178
uit de exploitatie van de diensten kunnen komen. Dat lijkt
ons een niet zon goed voorstel, wij willen het hele bedrag
als voorstel nieuw beleid opvoeren.
De herwaardering.
Voorzitter, Ook daar hebben wij nogal wat opmerkingen over.
Wij hebben alle voorstellen vervat in een verzamelmotiedie
ik al vast aan u wil overhandigen. Hij bevat in totaal 19
punten
Eerst de incidentele maatregelen, de gevolgen van de investe
ringsstop.
In de financiële situatie waarin de gemeente Leeuwarden
verkeert is een investeringsstop een bruikbaar middel. Het
incidentele voordeel creëert ruimte om structurele bezuini
gingen beter voor te bereiden. Toch zit er een belangrijk
nadeel aan dit middel, met name wanneer bij een project
meerdere financiers betrokken zijn, kan het uitstel ook
afstel tot gevolg hebben. Dat is vooral aan de orde bij het
buurthuis in de Meenthe en het dorpshuis in de Twirre in
Wytgaard. Wij stellen dan ook voor om deze projecten van de
investeringsstop uit te sluiten en ze toch in 1993 uit te
voeren.
Herwaarderingsvoorstel nr. 13, het aantal wethouders met één
verminderen
Wij vinden dat een uitstekend voorstel. Artikel 86 van de
Gemeentewet zegt ons dat in gemeenten van meer dan 20.000
zielen doch niet meer dan 100.000 zielen naar goedvinden van
de raad drie of vier wethouders kunnen worden benoemd. Het
derde lid van hetzelfde artikel geeft weliswaar de mogelijk
heid om met toestemming van Gedeputeerde Staten daarvan af te
wijken, maar dat moet gaan om uitzonderingen. Duidelijk is
derhalve dat wij met vijf wethouders aan de hoge kant zitten.
Dat komt vaker voor, meestal vanwege getalsmatige verhoudin
gen tussen collegepartijen. Vaak worden daar nog argumenten
van werkdruk tegenaan geplakt om het verhaal wat acceptabeler
te maken, maar dat snijdt denk ik geen hout. Zelfs al hadden
wij in deze gemeente 37 wethouders, al dan niet in deeltijd,
dan nog zou er over de werkdruk geklaagd worden.
De D66-fractie wil de discussie over het aantal wethouders
los zien van de getalsmatige verhoudingen tussen collegepar
tijen. Het lijkt ons dan ook niet gewenst om met deze her
waardering te wachten tot na de verkiezingen in 1994. Wij
hadden zelf gedacht aan de datum van 1 april 1993 om dit
voorstel door te voeren, maar wij vroegen ons af of het dan
nodig was om met het college een sociaal convenant af te
sluiten. Inmiddels wil het lot - en wellicht is dat het
noodlot - dat wethouder Koopmans ons gaat verlaten. Het lijkt
ons niet meer dan logisch om de ingestelde vacaturestop ook
179