wordt. Het gaat niet aan om aan de ene kant fors te bezuini gen op amateuristische sportbeoefening en aan de andere kant voor een commerciële organisatie extra geld uit te trekken. Wanneer wij dan toch een afweging moeten maken over de kern taken van de gemeentelijke overheid komt deze afweging voor de D66-fractie anders uit. Onze gedachte is dat Cambuur wel een reële kans moet krijgen om zelf voor een adequate accom modatie te zorgen. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om het stadion aan de club over te dragen tegen de boekwaarde, zodat via de geldmarkt alsnog het benodigde geld aangetrokken kan worden. Cambuur dient dan uiteraard zelf wel voor een exploi tatie van het geheel te zorgen. Wij hebben in eerste instan tie gezocht in de begroting 1993 naar de boekwaarde van het stadion. Het is ons niet gelukt, met hulp van onze collega Harm Brinks van de PAL/Groen Links-fractie zijn wij eruit gekomen, in de begroting van 1992 vonden wij een bedrag van f 3,2 miljoen aan boekwaarde. Of daarmee de privatisering ook haalbaar is, weten wij nog niet, maar het is in principe ook niet aan ons om dat direct uit te maken. Het zal u duidelijk zijn dat onze fractie volledig kan in stemmen met de motie die de heer Greving gisteren reeds over dit onderwerp indiende. Ten tweede, het aanstellen van de vier stadsdeelcoördinato ren, daar is al eerder over gesproken vandaag. Hoewel wij niet konden instemmen met gedeeltelijke financie ring uit het Fonds Sociale Vernieuwing van dit project, staan wij wel sympathiek tegenover het fenomeen stadsdeelcoördina toren. Wij denken dat deze mensen de communicatie tussen de gemeente en de buurten en wijken belangrijk kunnen verbete ren. Op deze wijze kan een deel van ons interne coördinatie probleem aangepakt worden. Bij nader inzien denken wij echter dat niet vier, maar slechts drie coördinatoren zouden moeten worden aangesteld. In deze opvatting worden wij gesteund door de studiedag die onlangs over dit onderwerp heeft plaats gevonden Voor wat betreft de financiering stellen wij voor om in 1993 wel gewoon f 160.000,-- aan nieuw beleid door te voeren en de besparing die ontstaat door het aanstellen van maar drie coördinatoren terug te storten in het Fonds Sociale Vernieu wing. Voor 1994 zal zo een kleiner bedrag aan nieuw beleid nodig zijn. Ten slotte een extra voorstel voor nieuw beleid. De heer De Jong sprak daar gisteren al over, het gaat om het gemeentepanel. Hij heeft gisteren een motie ingediend om een gemeentepanel in te stellen. Uit de startnotitie bestuurlijke vernieuwing hebben wij begrepen dat het om ongeveer f 45.000,zou gaan. Een deel daarvan zou volgens de nota 178 uit de exploitatie van de diensten kunnen komen. Dat lijkt ons een niet zon goed voorstel, wij willen het hele bedrag als voorstel nieuw beleid opvoeren. De herwaardering. Voorzitter, Ook daar hebben wij nogal wat opmerkingen over. Wij hebben alle voorstellen vervat in een verzamelmotiedie ik al vast aan u wil overhandigen. Hij bevat in totaal 19 punten Eerst de incidentele maatregelen, de gevolgen van de investe ringsstop. In de financiële situatie waarin de gemeente Leeuwarden verkeert is een investeringsstop een bruikbaar middel. Het incidentele voordeel creëert ruimte om structurele bezuini gingen beter voor te bereiden. Toch zit er een belangrijk nadeel aan dit middel, met name wanneer bij een project meerdere financiers betrokken zijn, kan het uitstel ook afstel tot gevolg hebben. Dat is vooral aan de orde bij het buurthuis in de Meenthe en het dorpshuis in de Twirre in Wytgaard. Wij stellen dan ook voor om deze projecten van de investeringsstop uit te sluiten en ze toch in 1993 uit te voeren. Herwaarderingsvoorstel nr. 13, het aantal wethouders met één verminderen Wij vinden dat een uitstekend voorstel. Artikel 86 van de Gemeentewet zegt ons dat in gemeenten van meer dan 20.000 zielen doch niet meer dan 100.000 zielen naar goedvinden van de raad drie of vier wethouders kunnen worden benoemd. Het derde lid van hetzelfde artikel geeft weliswaar de mogelijk heid om met toestemming van Gedeputeerde Staten daarvan af te wijken, maar dat moet gaan om uitzonderingen. Duidelijk is derhalve dat wij met vijf wethouders aan de hoge kant zitten. Dat komt vaker voor, meestal vanwege getalsmatige verhoudin gen tussen collegepartijen. Vaak worden daar nog argumenten van werkdruk tegenaan geplakt om het verhaal wat acceptabeler te maken, maar dat snijdt denk ik geen hout. Zelfs al hadden wij in deze gemeente 37 wethouders, al dan niet in deeltijd, dan nog zou er over de werkdruk geklaagd worden. De D66-fractie wil de discussie over het aantal wethouders los zien van de getalsmatige verhoudingen tussen collegepar tijen. Het lijkt ons dan ook niet gewenst om met deze her waardering te wachten tot na de verkiezingen in 1994. Wij hadden zelf gedacht aan de datum van 1 april 1993 om dit voorstel door te voeren, maar wij vroegen ons af of het dan nodig was om met het college een sociaal convenant af te sluiten. Inmiddels wil het lot - en wellicht is dat het noodlot - dat wethouder Koopmans ons gaat verlaten. Het lijkt ons niet meer dan logisch om de ingestelde vacaturestop ook 179

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 19