Mevrouw Waalkens: Mijnheer de Voorzitter, de herwaardering
'92-'96 is een ambitieus plan. Wij hopen dan ook, als wij het
plan vanavond, tegen waarschijnlijk één uur, kunnen afslui
ten, wij de komende 4 jaar verschoond zullen blijven van
herwaarderingen. Tot nu toe waren er miljoenentekorten bij de
jaarrekeningen en dat dient een einde te nemen. Wij zijn op
de goede weg met de ambitieuze budgeteringen en regelingen.
Ik hoop echt dat het dit jaar zo ver zal worden geconcreti
seerd dat wij een jaarrekening kunnen afsluiten zonder ver
lies
Het rijksbeleid dwingt ons ook nog op de financiële knieën.
In de ochtendkrant van vandaag stond bijvoorbeeld een alarme
rend bericht over tekorten bij het landelijk in te voeren
persoonsregistratiesysteem. Die tekorten dreigen grote gevol
gen te hebben voor de gemeenten.
De Leeuwarder financiële situatie is precair. De ambtenaren
stonden dubbel onder druk. Eerst al om de diverse voorstellen
op te stellen, daarbij hadden zij ook nog het gevoel dat de
poten onder hun eigen stoel werden doorgezaagd. Ik noem hier
als voorbeeld het GML
Wij zijn blij dat het convenant inmiddels tot stand is geko
men. Per 1 april kan de gemeente kiezen of zij de arbeids-
voorwaardenonderhandelingen zelf gaan doen of dat zij kiezen
voor de uitwerkingsovereenkomst.
Ik ben benieuwd wat de gemeente Leeuwarden gaat kiezen per 1
april a.s., maar ik kan, gezien de tijdsdruk, mij ook wel
vinden in een beantwoording in de Commissie Middelen.
Ook de raadsleden hebben veel werk moeten verzetten om zo
eerlijk mogelijk te bezien hoe wij met deze voorstellen
omgaan
Daarbij doorkruist de kerntakendiscussie toch wel de besluit
vorming. Ook de burgers zijn duidelijk wakker geschrokken, er
zijn vele reacties geweest over de voorstellen. Dezelfde
burger die ook al zoveel hoge belastingen/heffingen betaalt.
Ik wil toch nog even een stukje rijk-gemeente memoreren.
In vergelijking met het falende financieel management in de
vier grote steden zijn de overschrijdingen in onze gemeente
nog maar peanuts. Maar toch krijgen deze grote gemeenten
enorme steun uit Den Haag. Utrecht staat zelfs sinds 1988
onder curatele als artikel 12 gemeente. Zo'n gemeente wordt
dan niet alleen financieel geholpen, maar dient ook de hef
fingen en belastingen zo hoog mogelijk te hebben om het
financiële beleid weer gezond te maken in de stad. Maar toch
is de heffing onroerend goedbelasting voor een huis, om een
voorbeeld te noemen, van f 1,5 ton daar f 775,-- en betaalt
men daar in Leeuwarden maar liefst f 900,voor.
De commissie De Kam onderzoekt nieuwe mogelijkheden voor
186
lokale overheden om aan middelen te komen. Onze stad zit
echter nu al een de top voor wat betreft de belastingen, voor
wat betreft onze partij.
De Tweede Kamer verhinderde op het nippertje de uitvoering
van de regeringsvoorstellen waarbij de niet-grote gemeenten
zouden worden gekort op de uitkeringen uit het Gemeentefonds.
Wij zijn de dans nu ontsprongen, maar de jagers verkochten
hun geweer nog niet. Zowel via de politiek als via de VNG
dient alert te worden gereageerd op nieuwe kortingsvoorstel-
len.
Er is een nieuwe wetgeving op komst inzake schuldsanering.
Een van de gevolgen zal zijn dat de overheid niet meer als
eerstgerechtigde kan vorderen. Dit kan voor Leeuwarden even
tueel ook gevolgen hebben, ware het niet dat Leeuwarden
inderdaad ook al niet op de 100% in principe is gaan zitten.
Toch zou ik er graag in de Commissie Middelen nog eens op
terug willen komen of het toch niet consequenties voor onze
stad zou kunnen hebben.
Toerekening extra kosten aan evenementen.
Op vele manieren is binnen de gemeente de dienstverlening
kostendekkend gemaakt. Op één punt echter worden gemeentemid
delen ingezet zonder dat daarvoor een vergoeding wordt ge
vraagd. Dat is de inzet van politie- en brandweerpersoneel
bij evenementen. Nu is ordehandhaving en zorg voor de veilig
heid een gemeentetaak. Maar soms worden er evenementen geor
ganiseerd waarbij duidelijk is dat extra inzet van politie
en/of brandweer noodzakelijk zal zijn en waarbij toegangs
prijzen worden gevraagd. Wij zijn van mening dat in geval van
meer dan normale kosten ten behoeve van georganiseerde com
merciële evenementen, ik denk hierbij met name aan voetbal,
de gemeente die extra kosten zou moeten kunnen toerekenen aan
dat evenement. Non-profit manifestaties dienen daarvan uitge
sloten te zijn. Ook op het Ministerie van Binnenlandse Zaken
is een studie over dit onderwerp gaande.
Incidentele en korte termijn herwaarderingen en nieuw beleid.
Wij zullen met vele voorstellen instemmen, soms is dat met
bloedend hart. Maar bij andere zien wij de gemeente bemoeie
nis daarin niet. Zoals bij het schoolzwemmen en de preventie
ve logopedie. Wij zijn van mening dat dit taken zijn voor de
ouders om in te voorzien.
Bij de preventieve logopedie kunnen niet alleen de ouders
maar ook de leerkrachten en de schoolartsen signalerend
optreden. Hier is tevens een taak weggelegd voor de zieken
fondsen, die dit nog niet hebben opgepikt, maar dat zeker
zullen moeten gaan doen. Wel kan de gemeente behulpzaam zijn
bij de realisatie van deze taken, maar alleen als het kosten
dekkend is.
187