Mevrouw Waalkens: Mijnheer de Voorzitter, de herwaardering '92-'96 is een ambitieus plan. Wij hopen dan ook, als wij het plan vanavond, tegen waarschijnlijk één uur, kunnen afslui ten, wij de komende 4 jaar verschoond zullen blijven van herwaarderingen. Tot nu toe waren er miljoenentekorten bij de jaarrekeningen en dat dient een einde te nemen. Wij zijn op de goede weg met de ambitieuze budgeteringen en regelingen. Ik hoop echt dat het dit jaar zo ver zal worden geconcreti seerd dat wij een jaarrekening kunnen afsluiten zonder ver lies Het rijksbeleid dwingt ons ook nog op de financiële knieën. In de ochtendkrant van vandaag stond bijvoorbeeld een alarme rend bericht over tekorten bij het landelijk in te voeren persoonsregistratiesysteem. Die tekorten dreigen grote gevol gen te hebben voor de gemeenten. De Leeuwarder financiële situatie is precair. De ambtenaren stonden dubbel onder druk. Eerst al om de diverse voorstellen op te stellen, daarbij hadden zij ook nog het gevoel dat de poten onder hun eigen stoel werden doorgezaagd. Ik noem hier als voorbeeld het GML Wij zijn blij dat het convenant inmiddels tot stand is geko men. Per 1 april kan de gemeente kiezen of zij de arbeids- voorwaardenonderhandelingen zelf gaan doen of dat zij kiezen voor de uitwerkingsovereenkomst. Ik ben benieuwd wat de gemeente Leeuwarden gaat kiezen per 1 april a.s., maar ik kan, gezien de tijdsdruk, mij ook wel vinden in een beantwoording in de Commissie Middelen. Ook de raadsleden hebben veel werk moeten verzetten om zo eerlijk mogelijk te bezien hoe wij met deze voorstellen omgaan Daarbij doorkruist de kerntakendiscussie toch wel de besluit vorming. Ook de burgers zijn duidelijk wakker geschrokken, er zijn vele reacties geweest over de voorstellen. Dezelfde burger die ook al zoveel hoge belastingen/heffingen betaalt. Ik wil toch nog even een stukje rijk-gemeente memoreren. In vergelijking met het falende financieel management in de vier grote steden zijn de overschrijdingen in onze gemeente nog maar peanuts. Maar toch krijgen deze grote gemeenten enorme steun uit Den Haag. Utrecht staat zelfs sinds 1988 onder curatele als artikel 12 gemeente. Zo'n gemeente wordt dan niet alleen financieel geholpen, maar dient ook de hef fingen en belastingen zo hoog mogelijk te hebben om het financiële beleid weer gezond te maken in de stad. Maar toch is de heffing onroerend goedbelasting voor een huis, om een voorbeeld te noemen, van f 1,5 ton daar f 775,-- en betaalt men daar in Leeuwarden maar liefst f 900,voor. De commissie De Kam onderzoekt nieuwe mogelijkheden voor 186 lokale overheden om aan middelen te komen. Onze stad zit echter nu al een de top voor wat betreft de belastingen, voor wat betreft onze partij. De Tweede Kamer verhinderde op het nippertje de uitvoering van de regeringsvoorstellen waarbij de niet-grote gemeenten zouden worden gekort op de uitkeringen uit het Gemeentefonds. Wij zijn de dans nu ontsprongen, maar de jagers verkochten hun geweer nog niet. Zowel via de politiek als via de VNG dient alert te worden gereageerd op nieuwe kortingsvoorstel- len. Er is een nieuwe wetgeving op komst inzake schuldsanering. Een van de gevolgen zal zijn dat de overheid niet meer als eerstgerechtigde kan vorderen. Dit kan voor Leeuwarden even tueel ook gevolgen hebben, ware het niet dat Leeuwarden inderdaad ook al niet op de 100% in principe is gaan zitten. Toch zou ik er graag in de Commissie Middelen nog eens op terug willen komen of het toch niet consequenties voor onze stad zou kunnen hebben. Toerekening extra kosten aan evenementen. Op vele manieren is binnen de gemeente de dienstverlening kostendekkend gemaakt. Op één punt echter worden gemeentemid delen ingezet zonder dat daarvoor een vergoeding wordt ge vraagd. Dat is de inzet van politie- en brandweerpersoneel bij evenementen. Nu is ordehandhaving en zorg voor de veilig heid een gemeentetaak. Maar soms worden er evenementen geor ganiseerd waarbij duidelijk is dat extra inzet van politie en/of brandweer noodzakelijk zal zijn en waarbij toegangs prijzen worden gevraagd. Wij zijn van mening dat in geval van meer dan normale kosten ten behoeve van georganiseerde com merciële evenementen, ik denk hierbij met name aan voetbal, de gemeente die extra kosten zou moeten kunnen toerekenen aan dat evenement. Non-profit manifestaties dienen daarvan uitge sloten te zijn. Ook op het Ministerie van Binnenlandse Zaken is een studie over dit onderwerp gaande. Incidentele en korte termijn herwaarderingen en nieuw beleid. Wij zullen met vele voorstellen instemmen, soms is dat met bloedend hart. Maar bij andere zien wij de gemeente bemoeie nis daarin niet. Zoals bij het schoolzwemmen en de preventie ve logopedie. Wij zijn van mening dat dit taken zijn voor de ouders om in te voorzien. Bij de preventieve logopedie kunnen niet alleen de ouders maar ook de leerkrachten en de schoolartsen signalerend optreden. Hier is tevens een taak weggelegd voor de zieken fondsen, die dit nog niet hebben opgepikt, maar dat zeker zullen moeten gaan doen. Wel kan de gemeente behulpzaam zijn bij de realisatie van deze taken, maar alleen als het kosten dekkend is. 187

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 23