Schoolzwemmen kost f 226.000,--, daarvoor gaan 6200 kinderen
zwemmen, dat is minder dan f 40,per kind voor een heel
jaar zwemmen. Wij vinden dat dat mogelijk moet zijn.
Het met onmiddellijke ingang overgaan tot onder andere het
temporiseren van alle onderhoud, zal als een boemerang en dan
zelfs met verhevigd effect, op ons terug komen. Dit met alle
kosten van dien. Ook de veiligheid van de burgers dient in
het oog te worden gehouden en gewaarborgd te zijn op de wegen
en bij gebouwen.
Bezuinigingen op openbare verlichting mag niet ten koste gaan
van de veiligheid. Wij zullen de voorstellen dan ook kritisch
blijven volgen.
Een onderuitputting van f 2,4 miljoen is meegenomen bij de
incidentele maatregelen. Maar dit mag nooit taakstellend
worden voor de diensten. Daar is gisteren ook al een motie
over ingediend. Het dient een gevolg te blijven van een
normaal functioneren van de diensten. Dan zullen sommige
projecten/diensten vanzelf deze onderuitputting opleveren.
Wij kunnen ons voorstellen dat er op dit moment nog een
redelijke werkdruk is voor 5 wethouders. Maar nu er diverse
taken zullen worden afgestoten in het kader van de herwaarde
ringen korte en lange termijn en de kerntakendiscussie, is
het niet meer dan redelijk om direct na de gemeenteraadsver
kiezingen in 1994 het college te verminderen met 1 wethouder.
De herbestemming van het Stadhouderlijk Hof dient op basis
van verhuur te geschieden. Dit monumentale pand moet de
gemeente niet uit handen geven door middel van verkoop. Onzes
inziens kan de bovenverdieping worden verhuurd, want de wet
houders dienen over te gaan naar het nieuwe Stadskantoor. De
benedenverdieping moeten wij dan behouden voor trouwen,
ontvangstfuncties en dergelijke. Gezien de taakstelling van
f 24.000,moet het toch mogelijk zijn om dat binnen te
halen met speciale ontvangstfuncties. Wij vinden dan ook dat
een en ander budgettair neutraal zou kunnen verlopen.
Ik heb voor de vorige twee punten geen motie ingediend. Ik
heb inmiddels wel begrepen dat bij sommige zaken er toch
gevraagd wordt, als wij tegen zijn, om een motie in te die
nen. Ik heb het bij enkele punten gedaan, nuai niet bij deze
twee en de eerstvolgende.
Het voorstel over de verslaglegging van raadsadviescommissies
is ook vorig jaar aan de orde geweest. Onze argumenten daar
over zijn niet gewijzigd. Het is onjuist als met meer in
188
verslagen wordt vastgelegd wat is besproken. De besluitvor
ming in de raad op hoofdlijnen zou dan toch weer verzanden in
details ten behoeve van de verslaglegging.
Als er overdag veel zal worden vergaderd, betekent dit dat
mensen met een volledige dagtaak, met daarin zoveel verant
woordelijkheden dat men overdag niet vaak kan worden gemist,
geen deel meer kunnen uitmaken van de raad. Tevens is dan de
inspraakmogelijkheid van de burger, die met datzelfde euvel
zit, ook onmogelijk geworden. Nu regelt de fractie vaak in
onderling overleg wie overdag zou kunnen vergaderen. Wij zijn
tegen dit voorstel van f 13.000,in 1993 en daarna
f 24.000,te bezuinigen. Maar voorlopig zijn wij tegen die
f 13.000,voor 1993 en ga ik nog niet in op 1994 en verder.
Het parkeerbeleid in Leeuwarden dient aantrekkelijk te blij
ven voor onze potentiële klanten en bezoekers. Wij dienen de
concurrentie met andere steden niet te verliezen op de tarie
ven voor het parkeren. Een beleidsplan ten aanzien van het
parkeren is er ook nog niet. Vooruitlopend op dit plan, bij
een achterblijvende taakstelling, nu ook nog eens f 200.000,-
extra opbrengsten na 1995 opvoeren is voor onze fractie een
heilloze weg. Wij zijn tegen dit voorstel. Als men in de
krant leest dat Drachten bij een fiscalisering met een boete
van f 50,in plaats van f 65,-- hier toch denkt f 125.000,-
winst uit te kunnen halen, dan denk ik toch dat wij eens
moeten kijken naar de efficiency van onze parkeerpolitie.
Het onderhoudsniveau van het openbaar groen is reeds tot op
de "kale wortels" uitgekleed. Het verwijderen van zwerfvuil
is voor een belangrijk deel verweven in dat groenonderhoud.
Tevens is het aanzien van de stad voor een groot deel afhan
kelijk van de eerste aanblik bij het binnenrijden. De DSW
heeft een belangrijke taak in het groenonderhoud. Om al deze
redenen vinden wij het niet verantwoord dat het budget voor
zwerfvuilverwijdering met. f 50.000,-- wordt verlaagd. Daar
heb ik een motie over gemaakt, die luidt als volgt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 26 januari 1993,
overwegende dat
1. de stad qua uiterlijk reeds veel heeft ingeleverd
door een ander groenbeheer en
2. het korten op zwerfvuilverwijdering nog verdere
verloedering van dat beeld zal geven;
besluit
daarom om de korting van f 50.000,op het verwijderen
van zwerfvuil niet door te laten gaan."
(De Voorzitter: Dit is motie nr. 30.)
189