Schoolzwemmen kost f 226.000,--, daarvoor gaan 6200 kinderen zwemmen, dat is minder dan f 40,per kind voor een heel jaar zwemmen. Wij vinden dat dat mogelijk moet zijn. Het met onmiddellijke ingang overgaan tot onder andere het temporiseren van alle onderhoud, zal als een boemerang en dan zelfs met verhevigd effect, op ons terug komen. Dit met alle kosten van dien. Ook de veiligheid van de burgers dient in het oog te worden gehouden en gewaarborgd te zijn op de wegen en bij gebouwen. Bezuinigingen op openbare verlichting mag niet ten koste gaan van de veiligheid. Wij zullen de voorstellen dan ook kritisch blijven volgen. Een onderuitputting van f 2,4 miljoen is meegenomen bij de incidentele maatregelen. Maar dit mag nooit taakstellend worden voor de diensten. Daar is gisteren ook al een motie over ingediend. Het dient een gevolg te blijven van een normaal functioneren van de diensten. Dan zullen sommige projecten/diensten vanzelf deze onderuitputting opleveren. Wij kunnen ons voorstellen dat er op dit moment nog een redelijke werkdruk is voor 5 wethouders. Maar nu er diverse taken zullen worden afgestoten in het kader van de herwaarde ringen korte en lange termijn en de kerntakendiscussie, is het niet meer dan redelijk om direct na de gemeenteraadsver kiezingen in 1994 het college te verminderen met 1 wethouder. De herbestemming van het Stadhouderlijk Hof dient op basis van verhuur te geschieden. Dit monumentale pand moet de gemeente niet uit handen geven door middel van verkoop. Onzes inziens kan de bovenverdieping worden verhuurd, want de wet houders dienen over te gaan naar het nieuwe Stadskantoor. De benedenverdieping moeten wij dan behouden voor trouwen, ontvangstfuncties en dergelijke. Gezien de taakstelling van f 24.000,moet het toch mogelijk zijn om dat binnen te halen met speciale ontvangstfuncties. Wij vinden dan ook dat een en ander budgettair neutraal zou kunnen verlopen. Ik heb voor de vorige twee punten geen motie ingediend. Ik heb inmiddels wel begrepen dat bij sommige zaken er toch gevraagd wordt, als wij tegen zijn, om een motie in te die nen. Ik heb het bij enkele punten gedaan, nuai niet bij deze twee en de eerstvolgende. Het voorstel over de verslaglegging van raadsadviescommissies is ook vorig jaar aan de orde geweest. Onze argumenten daar over zijn niet gewijzigd. Het is onjuist als met meer in 188 verslagen wordt vastgelegd wat is besproken. De besluitvor ming in de raad op hoofdlijnen zou dan toch weer verzanden in details ten behoeve van de verslaglegging. Als er overdag veel zal worden vergaderd, betekent dit dat mensen met een volledige dagtaak, met daarin zoveel verant woordelijkheden dat men overdag niet vaak kan worden gemist, geen deel meer kunnen uitmaken van de raad. Tevens is dan de inspraakmogelijkheid van de burger, die met datzelfde euvel zit, ook onmogelijk geworden. Nu regelt de fractie vaak in onderling overleg wie overdag zou kunnen vergaderen. Wij zijn tegen dit voorstel van f 13.000,in 1993 en daarna f 24.000,te bezuinigen. Maar voorlopig zijn wij tegen die f 13.000,voor 1993 en ga ik nog niet in op 1994 en verder. Het parkeerbeleid in Leeuwarden dient aantrekkelijk te blij ven voor onze potentiële klanten en bezoekers. Wij dienen de concurrentie met andere steden niet te verliezen op de tarie ven voor het parkeren. Een beleidsplan ten aanzien van het parkeren is er ook nog niet. Vooruitlopend op dit plan, bij een achterblijvende taakstelling, nu ook nog eens f 200.000,- extra opbrengsten na 1995 opvoeren is voor onze fractie een heilloze weg. Wij zijn tegen dit voorstel. Als men in de krant leest dat Drachten bij een fiscalisering met een boete van f 50,in plaats van f 65,-- hier toch denkt f 125.000,- winst uit te kunnen halen, dan denk ik toch dat wij eens moeten kijken naar de efficiency van onze parkeerpolitie. Het onderhoudsniveau van het openbaar groen is reeds tot op de "kale wortels" uitgekleed. Het verwijderen van zwerfvuil is voor een belangrijk deel verweven in dat groenonderhoud. Tevens is het aanzien van de stad voor een groot deel afhan kelijk van de eerste aanblik bij het binnenrijden. De DSW heeft een belangrijke taak in het groenonderhoud. Om al deze redenen vinden wij het niet verantwoord dat het budget voor zwerfvuilverwijdering met. f 50.000,-- wordt verlaagd. Daar heb ik een motie over gemaakt, die luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 26 januari 1993, overwegende dat 1. de stad qua uiterlijk reeds veel heeft ingeleverd door een ander groenbeheer en 2. het korten op zwerfvuilverwijdering nog verdere verloedering van dat beeld zal geven; besluit daarom om de korting van f 50.000,op het verwijderen van zwerfvuil niet door te laten gaan." (De Voorzitter: Dit is motie nr. 30.) 189

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 24