herwaardering lange termijn te zamen met de kerntaken, be
slissingen nemen. Nu verder inhoudelijk over de lange termijn
voorstellen discussiëren lijkt ons niet zinvol. Daarom wil de
fractie nu nog niet beslissen over deze lange termijn her-
waarderingsvoorstellen vanaf 1994.
Wel zijn wij nu al tegen het voorstel om overdag te vergade
ren vanaf 1994.
Wij kunnen instemmen met de f 3 ton taakstelling voor de
Openbare Bibliotheek en f 5 ton voor het GML en het Kreativi-
teitscentrum vanaf 1994.
Theater Romein nu al voor 1996 een herwaardering opleggen
lijkt ons veel te prematuur. Wij willen daarvoor eerst de
rapportering afwachten vanuit de projectgroep herwaardering
lange termijn.
Ten aanzien van de voorstellen van de PvdA-, CDA- en D66-
fractie inzake de Twirre en de Meenthe, de bezuiniging op
groenvoorziening en de korting van f 80.000,op de drugsbe
strijding CAD hebben wij grote sympathie. Wij hebben echter
gemeend dat daarvoor geen financiële ruimte is. Als toch
blijkt uit de beantwoording van de wethouder dat die ruimte
er wel zou zijn, kunnen wij ons daar zeker in vinden.
De financiële grasmat van de gemeente is nu al vele malen
kaalgeschoren. Om daar nu nog een madelief van geld te vinden
is onmogelijk. Alleen rigoureuze beslissingen over kerntaken
kunnen nog uitkomst bieden. Dus toch de middenstip van Cam-
buur verkopen? Of de steentjes van het oude stadion?
De ambtenaren droegen ook vele steentjes bij. Ik wil hen
bedanken voor de bereidwillige medewerking, ook bij de meest
niet alledaagse vragen.
De heer Brinks: Voorzitter, bij het vorige punt van deze
agenda is gepraat over het beleidsplan van de gemeente. Nu
zijn aan de orde het nieuw beleid en de herwaarderingen.
Zoals wij vorige week in de raad hebben gezegd, wil de
PAL/Groen Links-fractie het alleen maar hebben over de bezui
nigingsvoorstellen voor 1993. De reden daarvoor is, dat de
kerntakendiscussie nog niet dat opgeleverd heeft wat wij
ervan verwachtten. Er is nog geen zicht op de verschillende
taken die eventueel afgestoten dan wel geïntensiveerd kunnen
worden. En de volgende reden is, dat de voorstellen voor de
herwaardering op lange termijn nog niet bekend zijn. Wij
vinden, dat die twee zaken eerst meer duidelijkheid moeten
leveren, voordat wij over bezuinigingen voor de jaren vanaf
1994 kunnen beslissen.
194
De heer Bilker zei net, dat het getuigt van moed en daad
kracht van het college om de raad nu al ombuigingsvoorstellen
voor te leggen voor f 20 miljoen voor een periode van 4 jaar.
Volgens mij zijn de herwaarderingsvoorstellen van het college
van burgemeester en wethouders slechts tot een bedrag van f 8
miljoen en niet f 20 miljoen. Dus waar hij die f 12 miljoen
verschil uithaalt, snap ik zelfs niet.
(De heer Bilker: De heer Brinks heeft toch het hele verhaal
gehoord?Jawel. (De heer Bilker: Ik praat dus zo als gewoon
lijk in de contextendat moet de heer Brinks ook maar doen.)
Maar er zat wel een tegenstelling in die context.
Zoals ik al zei willen wij het alleen maar hebben over bezui
nigingsvoorstellen 1993. Toen ik dat vorige week in deze raad
aan de orde stelde, zei wethouder Koopmans dat Gedeputeerde
Staten dan geen goedkeuring zouden verlenen aan de begroting.
Ik waag dat evenwel te betwijfelen en wel om de volgende
redenen
Ten eerste: in de Gemeentewet (vanaf artikel 238) wordt er
alleen maar gesproken over de begroting. Het woord 'meerja
renraming' komt er niet in voor.
Vanaf 1984 worden gemeenten verplicht om meerjarenramingen te
maken. Deze verplichting wordt opgelegd door de Gemeentelijke
Comptabiliteitsvoorschriften (vooral artikel 13). Deze voor
schriften hebben het wel over meerjarenramingen, die voor of
ten laatste tegelijk met de begroting aan de raad aangeboden
moeten worden. Aan deze eis voldoet Leeuwarden.
In het Voorstel Gemeentewet - zeg maar: de nieuwe Gemeentewet
die binnenkort aangenomen zal worden - staat in artikel 192,
lid 1 en ik citeer: "Het College van B&W biedt jaarlijks de
raad een ontwerp voor de begroting aan met een meerjarenra
ming voor ten minste 3 op het begrotingsjaar volgende jaren."
Leeuwarden voldoet ook aan deze eis.
In de verschillende wetten en voorschriften wordt alleen maar
gepraat over het vaststellen door de raad van de begroting.
Meerjarenramingen hoeven niet te worden vastgesteld. Ook het
besluit dat wij nemen over de verschillende stukken duidt
daar al op. Het besluit is namelijk, en ik citeer weer: "de
concern-begroting voor 1993 vast te stellen."
Waarom dan toch meerjarenramingen?
De meerjarenramingen zijn ten eerste bedoeld voor de raad om
beleid te kunnen maken op langere termijn. Verder zijn ze
bedoeld voor Gedeputeerde Staten om een beter inzicht te
krijgen in de gang van zaken bij een gemeente. GS is toe
zichthouder en moet een begroting goedkeuren.
195