herwaardering lange termijn te zamen met de kerntaken, be slissingen nemen. Nu verder inhoudelijk over de lange termijn voorstellen discussiëren lijkt ons niet zinvol. Daarom wil de fractie nu nog niet beslissen over deze lange termijn her- waarderingsvoorstellen vanaf 1994. Wel zijn wij nu al tegen het voorstel om overdag te vergade ren vanaf 1994. Wij kunnen instemmen met de f 3 ton taakstelling voor de Openbare Bibliotheek en f 5 ton voor het GML en het Kreativi- teitscentrum vanaf 1994. Theater Romein nu al voor 1996 een herwaardering opleggen lijkt ons veel te prematuur. Wij willen daarvoor eerst de rapportering afwachten vanuit de projectgroep herwaardering lange termijn. Ten aanzien van de voorstellen van de PvdA-, CDA- en D66- fractie inzake de Twirre en de Meenthe, de bezuiniging op groenvoorziening en de korting van f 80.000,op de drugsbe strijding CAD hebben wij grote sympathie. Wij hebben echter gemeend dat daarvoor geen financiële ruimte is. Als toch blijkt uit de beantwoording van de wethouder dat die ruimte er wel zou zijn, kunnen wij ons daar zeker in vinden. De financiële grasmat van de gemeente is nu al vele malen kaalgeschoren. Om daar nu nog een madelief van geld te vinden is onmogelijk. Alleen rigoureuze beslissingen over kerntaken kunnen nog uitkomst bieden. Dus toch de middenstip van Cam- buur verkopen? Of de steentjes van het oude stadion? De ambtenaren droegen ook vele steentjes bij. Ik wil hen bedanken voor de bereidwillige medewerking, ook bij de meest niet alledaagse vragen. De heer Brinks: Voorzitter, bij het vorige punt van deze agenda is gepraat over het beleidsplan van de gemeente. Nu zijn aan de orde het nieuw beleid en de herwaarderingen. Zoals wij vorige week in de raad hebben gezegd, wil de PAL/Groen Links-fractie het alleen maar hebben over de bezui nigingsvoorstellen voor 1993. De reden daarvoor is, dat de kerntakendiscussie nog niet dat opgeleverd heeft wat wij ervan verwachtten. Er is nog geen zicht op de verschillende taken die eventueel afgestoten dan wel geïntensiveerd kunnen worden. En de volgende reden is, dat de voorstellen voor de herwaardering op lange termijn nog niet bekend zijn. Wij vinden, dat die twee zaken eerst meer duidelijkheid moeten leveren, voordat wij over bezuinigingen voor de jaren vanaf 1994 kunnen beslissen. 194 De heer Bilker zei net, dat het getuigt van moed en daad kracht van het college om de raad nu al ombuigingsvoorstellen voor te leggen voor f 20 miljoen voor een periode van 4 jaar. Volgens mij zijn de herwaarderingsvoorstellen van het college van burgemeester en wethouders slechts tot een bedrag van f 8 miljoen en niet f 20 miljoen. Dus waar hij die f 12 miljoen verschil uithaalt, snap ik zelfs niet. (De heer Bilker: De heer Brinks heeft toch het hele verhaal gehoord?Jawel. (De heer Bilker: Ik praat dus zo als gewoon lijk in de contextendat moet de heer Brinks ook maar doen.) Maar er zat wel een tegenstelling in die context. Zoals ik al zei willen wij het alleen maar hebben over bezui nigingsvoorstellen 1993. Toen ik dat vorige week in deze raad aan de orde stelde, zei wethouder Koopmans dat Gedeputeerde Staten dan geen goedkeuring zouden verlenen aan de begroting. Ik waag dat evenwel te betwijfelen en wel om de volgende redenen Ten eerste: in de Gemeentewet (vanaf artikel 238) wordt er alleen maar gesproken over de begroting. Het woord 'meerja renraming' komt er niet in voor. Vanaf 1984 worden gemeenten verplicht om meerjarenramingen te maken. Deze verplichting wordt opgelegd door de Gemeentelijke Comptabiliteitsvoorschriften (vooral artikel 13). Deze voor schriften hebben het wel over meerjarenramingen, die voor of ten laatste tegelijk met de begroting aan de raad aangeboden moeten worden. Aan deze eis voldoet Leeuwarden. In het Voorstel Gemeentewet - zeg maar: de nieuwe Gemeentewet die binnenkort aangenomen zal worden - staat in artikel 192, lid 1 en ik citeer: "Het College van B&W biedt jaarlijks de raad een ontwerp voor de begroting aan met een meerjarenra ming voor ten minste 3 op het begrotingsjaar volgende jaren." Leeuwarden voldoet ook aan deze eis. In de verschillende wetten en voorschriften wordt alleen maar gepraat over het vaststellen door de raad van de begroting. Meerjarenramingen hoeven niet te worden vastgesteld. Ook het besluit dat wij nemen over de verschillende stukken duidt daar al op. Het besluit is namelijk, en ik citeer weer: "de concern-begroting voor 1993 vast te stellen." Waarom dan toch meerjarenramingen? De meerjarenramingen zijn ten eerste bedoeld voor de raad om beleid te kunnen maken op langere termijn. Verder zijn ze bedoeld voor Gedeputeerde Staten om een beter inzicht te krijgen in de gang van zaken bij een gemeente. GS is toe zichthouder en moet een begroting goedkeuren. 195

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 27