teerde Staten hanteren de begrotingsvoorschriften niet zoda nig dat ze daarmee akkoord zullen gaan. Ik kom dan nog bij een ander punt dat door de heer Den Oud sten aan de orde is gesteld, dat is de lange termijn. Hij heeft gezegd, het uitgangspunt is daarbij het zo veel moge lijk uitbesteden van werk. Hij heeft gevraagd, hoe het colle ge dat ziet? Ik denk dat ik moet zeggen: eigenlijk op alle mogelijke manieren. Dan kun je denken aan privatisering, je kunt ook denken aan echt uitbesteden van werk. Je kunt bij privatisering ook denken aan het mee laten overgaan van de mensen. Wij hebben zeer onlangs een georganiseerd overleg gehad waarin deze kwestie aan de orde is geweest. Met name vanuit de belangen van het personeel is daar ook op geduid en toen heb ik de vakbeweging, de bezoldigde bestuurders, een toezegging gedaan, namelijk dat wij bij het invullen van de taken voor de lange termijn heel duidelijk zullen aangeven welke kant wij op willen, maar dat wij ook de visie die daar achter ligt bij vermelden, laat ik zeggen de filosofie die het college ontwikkelt om het op die en die wijze te gaan doen in de toekomst. Wij hebben ook afgesproken dat alvorens de raad daarover een besluit neemt, wij in het GO daarover zullen praten met de werknemersdelegatie, zodat de mening van de werknemersdelegatie meegenomen kan worden in de besluit vorming in de raad. Ik heb toegezegd aan de vakbeweging dat ik die mededeling hier vanavond aan de raad zou doen. Vandaar dat ik dat zo expliciet doe. Verder zullen wij natuurlijk in de Commissie Middelen, voor dat die besluitvorming zijn einde krijgt, praten over deze zaak. Ik kom dan bij de heer Bilker. Hij heeft nog eens gepleit voor een gezond financieel beleid. Hij heeft als één van de doelstellingen aangegeven de sluitende begroting. Hij heeft de oorzaken van de tegenvallers geschetst. Hij heeft gezegd dat op zich de wijze waarop de herwaardering is aangepakt, in zijn ogen een goede is. Hij heeft nog eens gewezen op de mogelijke tegenvallers die er van rijkswege zullen komen en zich afgevraagd of het niet zinvol zou zijn in dat verband eens kamerleden uit te nodigen en die kennis te laten nemen van de situatie hier. Ik denk dat dat op zich een goede suggestie is. Het college zal dat nog eens nader overwegen. Ik denk dat wij via de Commissie Middelen met een voorstel daarover kunnen komen. Hij heeft ook gepleit van een betere verdeling van het Ge meentefonds. Dat is altijd een wat lastig punt, want u weet dat het Gemeentefonds nu eenmaal het karakter heeft van een gesloten pot. Als de ene gemeente meer krijgt, is de conse quentie daarvan dat een ander minder krijgt. Als je dat met 214 elkaar moet verdelen, blijft dat altijd een lastige situatie. Er is voor Leeuwarden wat dat betreft toch enige hoop, die je kunt putten uit de interim-maatregel die zeer onlangs is verschenen. Die wordt in brede kringen beschouwd als een voorloper op de nieuwe verdeling. Dan heeft de heer Bilker ook nog gesproken over de Maraps. Hij heeft gezegd dat de praktijk op dat punt weerbarstig is en dat wij er nog niet zijn. De kwaliteit is nog niet zoals die hoort te zijn. Hij heeft gewaarschuwd voor het voorbij schieten van het doel. Voorzitter, ik heb gisteren bij andere sprekers al geantwoord dat wij nog maar één jaar bezig zijn met Maraps en dat dat jaar gekenmerkt wordt door diverse grote projecten, die op financieel terrein moeten worden uitgevoerd. Ik moet u zeggen dat ik niet zo pessimistisch ben over de kwaliteit van de Maraps in de komende tijd. Als er inderdaad de rust in de organisatie komt waardoor men zich kan wijden aan een aantal grote projecten, denk ik dat wij met de Maraps heel snel het doel zullen bereiken dat wij beogen Ook over de budgetfinanciering heeft de heer Bilker gespro ken. Hij zegt dat dat goed werkt. Ik ben dit met hem eens, dat instituut zal moeten worden uitgebreid. Ik kom bij mevrouw Waalkens. Mevrouw Waalkens heeft ook gesproken over de algemene finan ciële situatie en heeft de hoop uitgesproken dat wij de komende tijd niet een herwaardering zullen krijgen. Zij heeft gezegd dat wij op de goede weg zijn waar het gaat om de administratieve organisatie, de financieel administratieve organisatie. Zij heeft gememoreerd dat het rijksbeleid tot bezuinigen dwingt en met name ook het personeelsbeleid staat onder druk. Zij is blij met het Sociaal Convenant, zoals dat gesloten is. Zij vraagt zich af hoe de gemeente verder zal gaan na 1 april 1993, of de gemeente voor de twee lijnen, die door het College van Arbeidszaken zijn uitgezet, zal kiezen. Ik denk dat het het beste is dat wij in de Commissie Middelen daar nog eens op terugkomen. Doorgaans is het zo dat onze gemeente de lijn, zoals die wordt uitgezet door het College van Arbeidszaken, kiest en op die lijn verder gaat. Waarbij wij natuurlijk over de zaken waar dat kan, op plaatselijk niveau, zoveel als mogelijk is, onderhandelen met de vakbewe ging. Dat heeft ook geleid tot het convenant zoals wij dat nu hebben gesloten. Zij heeft ook gevraagd naar de schuldsanering. Ook dat is een onderwerp dat wij dat in de Commissie Middelen kunnen behan delen. Zij heeft ook nog eens gewezen op de positie van de vier grote gemeenten en met name Utrecht genoemd en geconstateerd 215

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 37