op dit moment nog niet besluiten. Die dekking achterwege laten. Dat is nu juist het probleem, dan is er geen dekking. Hij zegt vervolgens: het College van Gedeputeerde Staten zou toch te overtuigen moeten zijn, het college zou zich daarvoor moeten inspannen. Ik heb in mijn eerste termijn gezegd: het college van b. en w. wil slechts een structureel sluitende begroting en ook een structureel sluitende meerjarenraming. Dus willen wij het college van GS niet van die zienswijze overtuigen. De Voorzitter: De heer Den Oudsten heeft gesteld motie 23 te zullen handhaven en heeft daarbij gezegd dat aan de hand van een concreet activiteitenprogramma nog eens gekeken kan worden wat er meer nodig is. Ik wil er toch wel even bij opmerken dat dat dan een activiteitenprogramma wordt zonder ontwikkeling van plannen om te komen tot een stichting promo tie Leeuwarden. Je kunt niet op de bonnefooi gesprekken met derden voortzetten. Mevrouw Waalkens heeft het over de inzet van de regionale politie gehad. Wij worden er niet rijker van en ook niet armer, zegt zij. Ik zal dat eens uitleggen. Stel eens dat bijvoorbeeld een instituut als de Koninklijke Luchtmacht bepaalde activiteiten gaat doen voor particulieren. Dan kan daar een tarief voor berekend worden, maar daar blijft de gemeente koud van. Dat is de status van de regionale politie van de toekomst. Dat is een instituut met een eigen rechtspersoonlijkheid, met een volstrekt gescheiden financiële huishouding, los van de gemeente. Dat is de toekomst en in de toekomst hebben wij in de begroting geen post voor politie meer staan. In de loop van dit jaar is dat al bezig gestalte te krijgen, doordat er al ombuiging plaats vindt op basis van convenanten. De rijks politie is feitelijk financieel-administratief al opgeheven. De geldstromen gaan ook rechtstreeks naar de regionale poli tie toe, per 1 januari 1994 is dat volledig een feit. Dus vindt er noch in positieve noch in negatieve zin enige verre kening plaats. Wanneer je tarieven in rekening zou brengen, zou de regionale politie dat moeten doen bij particulieren. (Mevrouw WaalkensBetekent dat dan ook dat wij een korting krijgen bij de uitkering uit het Gemeentefonds ter hoogte van het bedrag dat wij eerst uitgaven aan politiekosten en wordt de politie dan inderdaad betaald door het rijk?) Wij hebben een doeluitkering van de rijksoverheid bestaande uit twee componenten, een personele normvergoeding (een gemiddeld bedrag per persoon) en een materiële normvergoeding, daar moet je het mee doen. Het standpunt hier is altijd geweest - ik vind dat ook terecht - dat er geen geld gaat van de alge 258 mene middelen naar de politie, evenmin als er geld gaat van de politie naar de algemene middelen. Dus de boedelscheiding kan zo maar plaats vinden, zonder dat iemand er enige pijn aan ondervindt. De hele kwestie van het wel of niet verkopen van het Hof komt straks nog eens aan de orde bij de stemming. Er zijn een aantal keuzemodellen, zodat er voor ieder wel wat bij te vinden is. De heer Greving zegt, ik snap het niet, wij zullen nader onderzoek doen instellen naar de verschillende opties die mogelijk zijn voor het herbestemmen van het Stadhouderlijk Hof, bijgevolg de huisvesting van de wethouders in het nieuwe Stadskantoor. Dan kan de consequentie zijn dat er een comple te herbestemming plaats vindt. Als je tot de conclusie komt dat het een partiële moet zijn, dan is er wel weer een andere variant denkbaar. Kortom, wij staan voor de noodzaak om te herbestemmen, want die hele bovenverdieping alleen al staat straks leeg. Of wij dat nu wel of niet aardig vinden, die staat leeg en daar zullen wij toch wat mee moeten doen. Wij moeten dus naar een herbestemming toe. In dat verband, is gezegd, zou je ook kunnen denken aan een nog verdergaande herbestemming. Daarvan hebben wij gezegd, laten wij eens een nader onderzoek doen, dan worden de extremen aangegeven. Naast verkoop van het hele complex bestaat ook verhuur van een deel ervan tot de mogelijkheden. Daar ergens tussen zal dan de steen der wijzen gevonden moeten worden, althans wanneer er vandaag niet door de raad een besluit genomen wordt waardoor wij in een andere hoek terecht komen. (De heer Heins: V zegt herbestemmenhet gaat natuurlijk niet om bepaalde onderdelen van de bestemmingDe hoofdbestemming van het Stadhouderlijk Hof, daar gaat het in eerste instantie om, wil die motie handhavenDe hoofdbestemming van het Stadhou derlijk Hof wil die motie bewaren.) Wij willen dat eens onderzoeken. Ik weet ook niet precies wat ik moet denken bij een hoofdbestemming, is dat de trouwzaal? Wij hebben ook wel de gedachte dat de trouwzaal daar eigenlijk zou moeten blij ven, maar misschien zijn er nog een aantal andere aantrekke lijke alternatieven te bedenken. Waarbij het gebouw als zodanig zo goed mogelijk in deze staat blijft en een passende bestemming wordt ingebouwd. Maar dat moeten wij wel eerst gaan onderzoeken. Wij vinden wel dat er een prijskaartje aan hangt, want het is een ontiegelijk dure zaak, gelet op het beperkte gebruik dat je er nu en zeker in de toekomst van gaat maken. Ook voor u geldt, er liggen een aantal moties die u aardige keuzemogelijkheden geven. 259

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 59