op dit moment nog niet besluiten. Die dekking achterwege
laten. Dat is nu juist het probleem, dan is er geen dekking.
Hij zegt vervolgens: het College van Gedeputeerde Staten zou
toch te overtuigen moeten zijn, het college zou zich daarvoor
moeten inspannen. Ik heb in mijn eerste termijn gezegd: het
college van b. en w. wil slechts een structureel sluitende
begroting en ook een structureel sluitende meerjarenraming.
Dus willen wij het college van GS niet van die zienswijze
overtuigen.
De Voorzitter: De heer Den Oudsten heeft gesteld motie 23 te
zullen handhaven en heeft daarbij gezegd dat aan de hand van
een concreet activiteitenprogramma nog eens gekeken kan
worden wat er meer nodig is. Ik wil er toch wel even bij
opmerken dat dat dan een activiteitenprogramma wordt zonder
ontwikkeling van plannen om te komen tot een stichting promo
tie Leeuwarden. Je kunt niet op de bonnefooi gesprekken met
derden voortzetten.
Mevrouw Waalkens heeft het over de inzet van de regionale
politie gehad. Wij worden er niet rijker van en ook niet
armer, zegt zij.
Ik zal dat eens uitleggen. Stel eens dat bijvoorbeeld een
instituut als de Koninklijke Luchtmacht bepaalde activiteiten
gaat doen voor particulieren. Dan kan daar een tarief voor
berekend worden, maar daar blijft de gemeente koud van. Dat
is de status van de regionale politie van de toekomst. Dat is
een instituut met een eigen rechtspersoonlijkheid, met een
volstrekt gescheiden financiële huishouding, los van de
gemeente. Dat is de toekomst en in de toekomst hebben wij in
de begroting geen post voor politie meer staan. In de loop
van dit jaar is dat al bezig gestalte te krijgen, doordat er
al ombuiging plaats vindt op basis van convenanten. De rijks
politie is feitelijk financieel-administratief al opgeheven.
De geldstromen gaan ook rechtstreeks naar de regionale poli
tie toe, per 1 januari 1994 is dat volledig een feit. Dus
vindt er noch in positieve noch in negatieve zin enige verre
kening plaats. Wanneer je tarieven in rekening zou brengen,
zou de regionale politie dat moeten doen bij particulieren.
(Mevrouw WaalkensBetekent dat dan ook dat wij een korting
krijgen bij de uitkering uit het Gemeentefonds ter hoogte van
het bedrag dat wij eerst uitgaven aan politiekosten en wordt
de politie dan inderdaad betaald door het rijk?) Wij hebben
een doeluitkering van de rijksoverheid bestaande uit twee
componenten, een personele normvergoeding (een gemiddeld
bedrag per persoon) en een materiële normvergoeding, daar
moet je het mee doen. Het standpunt hier is altijd geweest -
ik vind dat ook terecht - dat er geen geld gaat van de alge
258
mene middelen naar de politie, evenmin als er geld gaat van
de politie naar de algemene middelen. Dus de boedelscheiding
kan zo maar plaats vinden, zonder dat iemand er enige pijn
aan ondervindt.
De hele kwestie van het wel of niet verkopen van het Hof komt
straks nog eens aan de orde bij de stemming. Er zijn een
aantal keuzemodellen, zodat er voor ieder wel wat bij te
vinden is.
De heer Greving zegt, ik snap het niet, wij zullen nader
onderzoek doen instellen naar de verschillende opties die
mogelijk zijn voor het herbestemmen van het Stadhouderlijk
Hof, bijgevolg de huisvesting van de wethouders in het nieuwe
Stadskantoor. Dan kan de consequentie zijn dat er een comple
te herbestemming plaats vindt. Als je tot de conclusie komt
dat het een partiële moet zijn, dan is er wel weer een andere
variant denkbaar. Kortom, wij staan voor de noodzaak om te
herbestemmen, want die hele bovenverdieping alleen al staat
straks leeg. Of wij dat nu wel of niet aardig vinden, die
staat leeg en daar zullen wij toch wat mee moeten doen. Wij
moeten dus naar een herbestemming toe. In dat verband, is
gezegd, zou je ook kunnen denken aan een nog verdergaande
herbestemming. Daarvan hebben wij gezegd, laten wij eens een
nader onderzoek doen, dan worden de extremen aangegeven.
Naast verkoop van het hele complex bestaat ook verhuur van
een deel ervan tot de mogelijkheden. Daar ergens tussen zal
dan de steen der wijzen gevonden moeten worden, althans
wanneer er vandaag niet door de raad een besluit genomen
wordt waardoor wij in een andere hoek terecht komen. (De heer
Heins: V zegt herbestemmenhet gaat natuurlijk niet om
bepaalde onderdelen van de bestemmingDe hoofdbestemming van
het Stadhouderlijk Hof, daar gaat het in eerste instantie om,
wil die motie handhavenDe hoofdbestemming van het Stadhou
derlijk Hof wil die motie bewaren.) Wij willen dat eens
onderzoeken. Ik weet ook niet precies wat ik moet denken bij
een hoofdbestemming, is dat de trouwzaal? Wij hebben ook wel
de gedachte dat de trouwzaal daar eigenlijk zou moeten blij
ven, maar misschien zijn er nog een aantal andere aantrekke
lijke alternatieven te bedenken. Waarbij het gebouw als
zodanig zo goed mogelijk in deze staat blijft en een passende
bestemming wordt ingebouwd. Maar dat moeten wij wel eerst
gaan onderzoeken. Wij vinden wel dat er een prijskaartje aan
hangt, want het is een ontiegelijk dure zaak, gelet op het
beperkte gebruik dat je er nu en zeker in de toekomst van
gaat maken.
Ook voor u geldt, er liggen een aantal moties die u aardige
keuzemogelijkheden geven.
259