alternatief buitengewoon serieus moet worden overwogen. Dat hebben wij gedaan. De uitkomst heb ik u net gezegd. Ook dat is verwoord in een motie: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 en 26 januari 1993, gezien: het voorstel de bezuiniging op de bibliotheekvoorziening te realiseren door de filialen te sluiten; overwegende dat het alternatief van het bestuur van de Openbare Bibliotheek Leeuwarden de dienstverlening minder aantast dan het voorstel van het college; besluit de bezuinigingstaakstelling op de Openbare Bibliotheek Leeuwarden te realiseren middels het alternatief bezui nigingsplan van het bestuur van de Openbare Bibliotheek Leeuwarden en gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: Dit is motie nummer 17.) Dan ga ik over naar een ander punt dat heel veel mensen heeft bezig gehouden en dan niet alleen wat ik noem de doelgroep, maar vooral ook het ambtelijk personeel wat zich met dat onderwerp bezig houdt, dat is het schoolzwemmen. Ook dat is een onderwerp dat, niet alleen hier, maar in vele gemeenten al jaren bij bezuiningingsoperaties ter sprake komt. Dat is niet voor niets, je kunt daar ook geheel verschillende visies over hebben. Wij hebben in onze fractie daar zeer uitgebreid over gesproken, met name ook de verantwoordelijkheidskwestie, wat de verantwoordelijkheid van de gemeente is in dit geheel en wat de verantwoordelijkheid van de ouders is in dit ge heel, is daar bij leidend geweest. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat er primair een verantwoordelijkheid van de ouders bestaat. Natuurlijk zijn die verantwoordelijk voor het opvoe den van kinderen en ook voor het meegeven van zoveel mogelijk vaardigheden in het leven, om het zo maar even te zeggen, waaronder je ook het zwemmen kunt scharen. De andere kant is dat het ook van belang is dat voor het zwemonderwijs, dat toch zodanig hoort tot de basisvaardigheden, een gemeentelij ke verantwoordelijkheid blijft gelden. Even los van de situa tie waarin je verzeild raakt als je het schoolzwemmen zou stoppen, want ook dat heeft natuurlijk toch weer financiële en organisatorische consequenties, maar bij ons heeft dit inhoudelijk argument de doorslag gegeven. Wij vinden wel dat er gekeken moet worden naar de mogelijkheid of via ouderbij dragen de financiële druk van deze post op de begroting wat kan worden verlicht. Wij zullen dat niet nader invullen, maar 150 denken dat het toch goed is om dat eens nader te onderzoeken. Wij hebben daar ook een inschatting over gemaakt en vraagt u mij niet die inschatting ook daadwerkelijk hard te maken, want dat is buitengewoon moeilijk omdat je niet precies weet wat de uitkomst is. De huidige begrotingspost bedraagt f 226.000,Wij vinden dat het schoolzwemmen toch gehand haafd moet blijven, maar dat er tegelijkertijd gekeken moet worden naar de mogelijkheid om via ouderbijdragen op z'n minst rond de f 50.000,op die totale begrotingspost in te verdienen. Ook daarvoor is een motie door ons voorbereid: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 en 26 januari 1993, gezien het voorstel om het schoolzwemmen af te schaffen; overwegende - dat schoolzwemmen primair een taak is van de ouders - dat de gemeente desondanks een verantwoordelijk heid heeft omdat schoolzwemmen de zelfredzaamheid en de veiligheid bevordert van de Leeuwarder kinderen; besluit de herwaarderingstaakstelling van f 226.000,-- ongedaan te maken; draagt het college op: een onderzoek in te stellen naar een ouderbijdrage ten behoeve van het schoolzwemmen en deze inkomsten (mini maal f 50.000,in mindering te brengen op het be grotingsbedrag voor het schoolzwemmen en gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: Dit is motie nummer 18.) Dan het verminderen van de wijksubsidies. Ook dat is een punt dat in de wijken nogal wat stof heeft doen opwaaien. Niet ten onrechte, want het gaat om flinke bedragen. Wij hebben nog niet zo lang geleden in de raad gehad de manier waarop de wijksubsidies verdeeld zouden moeten worden. Wij zijn er toen niet echt goed uit gekomen. Wij hebben gezegd, laten wij dat nog eens nader bekijken, ook eens even nader met de wijken overleg voeren. Als je kijkt hoe die wijksubsidies worden gebruikt in de wijken en hoe afhankelijk verschillende wijkorganisaties daarvan zijn, dan zie je daar ook een heel divers beeld. Wi} hebben vooralsnog gezegd dat het terecht is dat ook wijken een bijdrage leveren in het lenigen van de financiële nood van de gemeente, maar dat daarnaast het twee keer f 80.000,-- in mindering brengen op die posten ons toch wat te fors over komt. Wij hebben derhalve voorgesteld om de bezuinigingstaakstelling te halve-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 5