door mevrouw Jongedijk is genoemd, is de financiële verta ling. Dit jaar moeten er al dingen gebeuren, zoals de eerste fase van de fietssnelweg richting Stiens, planvoorbereiding doortrekking van het fietspad langs de Zwette en het fiets- stallingenpro ject Ik denk dat wij niet zo makkelijk kunnen zeggen: helaas, wij hebben hier geen geld voor over. Het vaststellen van dit soort plannen in stadsgewestelijk ver band, betekent ook dat wij een verplichting op ons leggen. Wij zijn dan één van de zes. Wij hebben in de commissie gepleit voor het instellen van een investeringsfonds. Een fonds waaruit je dat soort dingen zou kunnen betalen. Ik denk dat er snelheid geboden is om de afweging binnen ons eigen gemeentelijk programma snel te maken. Want er staan een aantal dingen onder druk. Ik wijs niet in de laatste plaats op het Stads- en dorpsvernieuwingsfonds, waar ook een post woonomgevingsplannen in zit en waar vanuit bijvoorbeeld het grondbeleid een extra financiële claim op komt. De uitvoering van het fietsplan mag niet tussen de wal en het schip komen. Ik kom daar nog een keer op terug, omdat ik wat geschrokken ben van de opmerking van de wethouder in de commissie en in de krant. Hij zegt in feite: het is een prachtig plan, maar wij kunnen het op dit moment nog niet betalen, dus hou je ambitieniveau maar zo laag mogelijk, hier komen wij dan wel over een jaartje of zo op terug. Ik denk dat dat heel slecht zou zijn, ook in het kader van de samen werking met de andere gemeenten. Dan nog wat. In de laatste aanbevelingen in het plan staat dat ook een gemeentelijke vertaling moet plaatsvinden. Vol gende maand wordt er aan het gemeentebestuur een inventarisa tienota van de ENFB aangeboden. Ik denk dat het een goede zaak is dat de gemeente daar zo snel mogelijk een reactie op geeft en wellicht ook de buurten en wijken aanraadt om met aanvullingen en knelpunten te komen wat het fietsverkeer betreft. Ik denk dat je er met dit plan en met het vervoer plan nog niet bent. Er moet nog een gemeentelijke knelpunten nota aan vast gekoppeld worden, zodat wij het totale fiets- voorzieningenpakket in beeld krijgen en daarop kunnen reage ren met het programma. De heer Terpstra: Mijnheer de Voorzitter, ook de CDA-fractie stemt van harte in met het fietsplan stadsgewest Leeuwarden. Een aantal zaken die ons erg aanspreken zijn in willekeurige volgorde het is een integraal plan voor het hele stadsgewest; het beperkt zich niet alleen tot het onderdeel 18 fietspaden, maar er wordt ook aandacht besteed aan het flankerend beleid; er wordt, en dat getuigt van realiteit, ook rekening ge houden met de beperkte financiële middelen die de ge meenten hebben; en er wordt niet alleen aandacht besteed aan de zoge naamde utilitaire fietspaden, gericht op het bevorderen van het gebruik van de fiets als alternatief voor de auto, maar ook aan de recreatieve ontsluiting van het buitengebied Zeker wat betreft het utilitaire karakter staat dit fietsplan niet op zichzelf. Samen met de andere zaken die in het kader van het vervoersplan aan de orde moeten komen, kan dit plan een rol spelen bij het terugdringen van, respectievelijk verminderen van de groei van het aantal autokilometers. Naast de pulllmaatregelen van het fietsplan zijn er pushmaatregelen nodig, die erop gericht zijn het autorijden minder aantrekke lijk te maken. Ten slotte zijn wij van mening dat er een uiterste krachtsin spanning gedaan moet worden om binnen de nog vast te stellen meerjarenramingen, qua structuur, ruimte vrij te maken voor één of meerdere onderdelen van dit fietsplan. Wij denken daarbij ook aan de in bijlage 36 genoemde projecten, te weten: de fietssnelweg Stiens-Leeuwarden en het doortrekken van het fietspad langs de Zwette via het bedrijventerrein Newtonweg Mevrouw Van Ulzen: Voorzitter, er zijn al zeer veel lovende woorden besteed aan het fietsplan. Met betrekking tot recrea tieve fietsers vanuit de stad en het dorp hopen wij er het beste van, maar persoonlijk hoop ik nog meer dat er dan minder wind voor deze vorm van recreatie zal zijn en dat kan niet in een plan vervat worden. In de commissie heb ik al blijk gegeven van enige verbazing over de zinsnede dat bij het opstellen van het fietsplan planvorming, het staat er echt zo ik heb het niet verzonnen, op zinvolle wijze is samengewerkt en probleemloos is verlo pen. Men verwacht zelfs dat een en ander een positieve uit straling zal hebben op de verdere samenwerking binnen het stadsgewest. Als ik dit zo lees, ontkom ik niet aan enige zorg over de wijze waarop binnen het stadsgewest wordt samen gewerkt. Terwille van de positieve uitstraling behoeft de wethouder hier nu niet op in te gaan. Daar komt nog wel een gelegenheid voor en ik denk dat de de positieve uitstraling dan het beste in een besloten vergadering kan plaatsvinden. 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 10