Punt 11 (bijlage nr. 40). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de heer Bie- mans, ten aanzien van sub 11, geacht wil worden niet aan de stemming te hebben deelgenomen op grond van artikel 52 van de Gemeentewet Punt 12, 13 en 14 (bijlage nrs. 44, 45 en 46). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 15 (bijlage nr. 36). De Voorsittar: Aan de orde is Fietsplan Stadsgewest Leeuwar den. Mevrouw Jongadijk: Mijnheer de Voorzitter, nog even een paar korte opmerkingen over het stadsgewestelijk fietsplan. Het is de eerste keer dat een dergelijk fietsplan gemaakt is. In het verleden hebben wij wel fietspadenplannen gehad, maar een fietsplan met alles wat naast de fietspaden bij prettig fietsen hoort, is nieuw en dus completer. Dit plan is tot stand gekomen als een uitvloeisel van de vervoerregio in stadsgewestelijk verband. Het fietsplan kent twee belangrijke doelen. Het bevorderen van het recreatief fietsverkeer door middel van het leggen van verbindingen en een verbetering van de utilitaire fiets paden met als doel het woon-werk verkeer per auto te vervan gen door fietsverkeer. Met andere woorden het terugdringen van de automobiliteit. Wij onderschrijven deze doelen volledig, immers het recreëren per fiets is een milieuvriendelijke activiteit waar steeds meer mensen plezier aan beleven, uaarnaast is het terugdrin gen van de automobiliteit een belangrijke doelstelling in onze Milieunota en het afgesloten Klimaatverbond. Wij vinden het dan ook een prima plan waarin goed nagedacht is over de fietsroutes, voorlichting en acquisitie, de na tuurwaarden, praktische problemen bij fietsen, zoals de invloed van wind, fietsenstallingen en voorzieningen onder- 16 weg. Naast de inhoud van dit plan, is het toch ook verheugend dat dit plan in stadsgewestelijk verband tot stand gekomen is. Critici vinden dat het allemaal erg lang duurt voordat het stadsgewest concreet resultaten oplevert. Op zichzelf is dat waar. Aan de andere kant kosten dit soort samenwerkingsver banden nu eenmaal tijd en een andere minder naar binnen gerichte manier van denken. Dit plan laat wat ons betreft duidelijk zien dat dit soort zaken het best samen opgepakt kunnen worden. Probleem is echter dat wij nu een prachtig plan hebben, dat vervolgens vanwege de krappe financiën nog steeds niet uitge voerd kan worden. Dat is jammer. Aan de andere kant heeft de ervaring geleerd dat het goed is dit soort plannen te maken. Denk maar eens aan de plannen rondom de Blauwe Zone en het Leeuwarder Bos. Toen deze plannen gemaakt werden hadden wij ook nog geen cent. Ik heb al gezegd dat wij dit een goed plan vinden dat zo snel als mogelijk uitgevoerd moet worden. Als ik naar de geldmid delen kijk, dan is het nog steeds zo dat iedere gemeente moet betalen voor de uitwerking van dit plan op haar grondgebied, terwijl meerdere gemeenten belang hebben bij de uitvoering van het plan. Het lijkt ons daarom een goede zaak om na te denken over een investeringsfonds waarin via een bepaalde verdeelsleutel geld gestort wordt voor dit plan. Ik zou de wethouder willen vragen hoe hij hierover denkt en deze gedachte in te brengen in het stadsgewest. Verder willen wij graag op de hoogte blijven van de ontwikke lingen rondom dit plan. Daarnaast lijkt het ons goed actief te zoeken naar subsidiemogelijkheden om dit fietsplan zo snel als mogelijk te realiseren. De heer Heins: Ook wij kunnen kort zijn over dit plan. Het sluit naadloos aan op plannen van hogere overheden, zoals genoemd. Maar het sluit ook aan op de visie van de PAL/GL- fractie. Promotie van het fietsen in de ruimste zin des woords, waarbij een relatie wordt gelegd met het terugdringen van het autogebruik, past exact binnen onze programmapunten. Niet alleen fietspaden, maar ook meer voorzieningen, kwali teitsverbetering, promotie, bewegwijzering, carpooling, om maar eens een paar andere zaken dan fietspaden te noemen. Wij hebben in de commissie al gewezen op een paar wat kwets bare punten, zal ik het maar noemen. Eén daarvan, die ook 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 9