voor de bevolking is van groot belang. Dat laatste zou ik nog iets van willen zeggen. Er is net gezegd door de heer Heins dat hoe wethouders en raadsleden hun best ook doen, de burgemeester de meest geken de figuur in het openbaar bestuur van de stad is. Ik merk dat in mijn functie ook een beetje, er zijn mensen die brieven aan de burgemeester schrijven, om raad vragen. Kortom een burgemeester wordt altijd gezien als eerste aanspreekpunt. Dus moet de betrokkenen ook haar of zijn oor willen laten hangen naar datgene wat er vanuit de burgerij naar voren komt Ik zou er nog een opvatting van mij bij willen geven. Niet alle partijen in deze raad vertegenwoordigd zitten ook in het college van burgemeester en wethouders. Ik vind het bijvoor beeld een taak van een burgemeester om ook een speciale band te hebben met die fracties die niet in het college zijn vertegenwoordigd. Die hebben altijd een stukje informatie achterstand. Het is, denk ik, ook de taak van de burgemeester om wat dat betreft een belangrijke rol te vervullen. Wat u over de nevenfuncties heb gezegd, treed ik niet in, dat lijkt mij ook allemaal heel verstandig. Dan zou ik nog even heel in het kort, want ik ben in feite impliciet al ingegaan op een aantal van de opmerkingen, iets willen zeggen over een aantal nadere kanttekeningen die geplaatst zijn. Ik kom dan uiteraard ook bij de politieke signatuur terecht. Mevrouw De Haan heeft gezegd dat het voor de hand ligt - de meerderheid van de raad vindt dat, de PvdA- en CDA-fracties vinden het - dat het een Partij van de Arbeid burgemeester zou moeten zijn. Anderen zeggen dat het iemand moet zijn van progressieve signatuur. Zit daar een tweespalt tussen, zou ik voor de zekerheid nog even willen vragen? De heer Heins heeft gezegd dat zij eigenlijk voor de gekozen burgemeester zijn, de heer De Jong van D66 heeft daar ook over gesproken. Op dat aspect kan ik hier functioneel moei lijk praten. Bij de laatste wijziging van de Grondwet in de tachtiger jaren is nog eens in de Grondwet vastgespijkerd dat de burgemeester door de Kroon benoemd moet blijven. Maar het is nooit nooit in de politiek. Op dit ogenblik is er een commissie bezig onder leiding van de burgemeester van Amsterdam die de Tweede Kamer moet advi seren over wel of niet wijziging van de Grondwet. Misschien komt die gekozen burgemeester er. Er is iets voor en er is iets tegen, daar heeft iedereen zo zijn opvatting over. In ieder geval kan ik weinig anders doen dan zeggen: dat wij moeten werken in dit systeem van de benoemde burgemeester. 18 De heer Heins zei daarnaast: aan een geparachuteerde parle mentariër hebben wij geen behoefte. Dat is een hele duidelij ke uitspraak, die ik overigens zou willen onderschrijven. Ik denk dat deze stad, als je kijkt naar de profielschets en ook anderszins, gewoon behoefte heeft aan iemand met een brede ervaring in het openbaar bestuur, die de klappen van de bestuurlijke zweep kent. Een lid van het parlement kent natuurlijk de politiek, maar dat is toch weer iets anders dan het openbaar bestuur in zijn totaliteit. Als je kijkt naar de sollicitanten die er zijn, zittende burgemeesters, wethou ders, gedeputeerde, dan blijkt daaruit dat blijkbaar ook het sollicitantenveld zelf vindt dat het iemand moet zijn met die brede ervaring in het openbaar bestuur. De heer Heins heeft gesproken over dat de grootste partij altijd de burgemeester moet leveren. Maar volgens mij heeft hij niet in bevestigende zin daarover gesproken, of wel? (De heer Heins: Ik heb gezegd dat het niet automatisch zo moet zijn dat de grootste partij altijd de burgemeester moet leveren.) Daar ben ik het mee eens, het hoort ook geen auto matisme te zijn. Het is ook geen automatisme in dit land, anders zou de gemeente Den Haag natuurlijk nooit een burge meester hebben van het CDA. Als het wel een automatisme zou zijn, zouden er nooit socialistische of WD-burgemeesters in Noord-Brabant of Limburg zijn benoemd. Het hoort geen automa tisme te zijn. Ik onderschrijf die stelling. De heer Krol heeft gezegd, een beetje aansluitend voor wat betreft de politieke kleur bij datgene mevrouw De Haan heeft gezegd, dat er voor wat betreft zijn fractie ook een voorkeur is voor een burgemeester van PvdA-huize is. Daar wil zijn groep nu niet van afwijken. Hij verwacht dat ook niet. Zijn verwachtingen zijn natuurlijk voor hem. Er zijn twee CDA- sollicitanten, die weeg ik uiteraard ook mee. Ik wil er deze algemene opmerking wel aan vastknopen, dat het mij heel dienstig lijkt dat ook politiek gezien de vertrouwenscommis sie een gevarieerd boeket krijgt. Dus als er een of twee van de CDA-ers kwalitatief geschikt zijn voor het ambt, gaan ze wat mij betreft door naar de vertrouwenscommissie. Dan reken ik ook op een kwalitatief oordeel. Als die ene D66-kandidaat naar mijn mening kwalitatief geschikt is voor het ambt, gaat hij door naar de vertrouwenscommissie. Ik denk ook dat het goed is dat de vertrouwenscommissie ziet wat er zich op de "markt" heeft begeven. Ik zou graag willen onderstrepen wat de heer De Jong en ook de heer De Beer en de heer Greving, hebben gezegd, dat wijkt niet essentieel af van wat anderen hebben gezegd maar zij hebben daar iets meer aandacht aan gegeven, dat voor hen de kwaliteit voorop staat. Ik denk dat elke gemeenteraad die niet zou zeggen dat de kwaliteit voorop staat, iets merkwaardigs zou zeggen. Elke gemeenteraad wil 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 10