inmiddels bent geïnformeerd. Ik voeg er aan toe dat de raad
ook deze besluiten unaniem heeft genomen.
In het verlengde daarvan kan ik namens de gemeenteraad opmer
ken dat wij er gelukkig mee zijn dat de achtereenvolgende
ministers van Binnenlandse Zaken steeds meer gewicht zijn
gaan toekennen aan het advies van vertrouwenscommissies. In
feite taxeren wij de zaak nu zo, dat de minister wel heel
zwaarwegende redenen moet hebben om van dat, door de lokale
democratie gedragen, advies af te wijken. Wij zijn ons er van
bewust dat die ontwikkeling zich de afgelopen jaren alleen
heeft kunnen voltrekken omdat de minister en naar wij aanne
men ook de Commissarissen der Koningin van mening zijn dat de
vertrouwenscommissies hun taak in het algemeen met de grootst
mogelijke zorgvuldigheid uitoefenen en dat vertrouwen dus ook
waard zijn gebleken. Ik kan u, mijnheer de Commissaris,
verzekeren dat de door onze raad ingestelde vertrouwenscom
missie haar taak heel zorgvuldig en met de vertrouwelijkheid
die daaraan inherent is, wenst uit te oefenen.
Gegeven het vaste voornemen van de vertrouwenscommissie om
kwaliteitswerk af te leveren, gaan wij er ook vanuit dat de
minister bij haar besluit - en uiteindelijk de Kroon - geen
reden zal hebben om gebruik te maken van het in onze ogen
zware middel om van het advies van de commissie uit deze raad
af te wijken.
Dan, mijnheer de Commissaris, kom ik nu bij die elementen uit
de profielschets, waar de fracties in deze raad zich unaniem
achter kunnen scharen. U hebt inmiddels een exemplaar van
deze profielschets gekregen, maar wij vinden het belangrijk
om in het openbaar ons te verantwoorden voor deze Leeuwarder
profielschets en om deze hier, voor u, kort toe te lichten.
Wat allereerst aan de profielschets opvalt is dat we hem heel
kort en daardoor duidelijk hebben gehouden. Waarom? Wij
denken dat een korte, heldere profielschets onderscheidend
werkt ten opzichte van al die profielschetsen die zich te
buiten gaan aan een aaneenschakeling van overbekende alge
meenheden. Maar wij zijn vooral ook van mening dat een com
pacte profielschets beter toetsbaar is. Zowel voor de ver
trouwenscommissie als voor andere betrokkenen in de benoe
mingsprocedure
Ik zal de profielschets kort nalopen. Wij hebben de functie-
eisen verdeeld in drie hoofdcategorieën, te weten: algemene,
bestuurlijke en persoonlijke kwaliteiten.
Wat de algemene kwaliteiten betreft is als eerste punt ge
noemd dat de voorkeur uitgaat naar een vrouw, die nog niet
aan het einde van haar loopbaan is. Wij hebben in de profiel
schets geen leeftijd genoemd en ook niet dat de burgemeester
minstens zoveel perioden zou moeten zitten. Wat wij met deze
formulering willen uitspreken is dat wij zoeken naar iemand
die nog over de volle energie beschikt om als aanjager te
functioneren en dat wij dus niet zitten te wachten op iemand
die als het ware op haar lauweren gaat rusten.
Verder zal het u niet zijn ontgaan dat de voorkeur uitgaat
naar een vrouw. Wat dat betreft sluit de voltallige raad zich
aan bij het in deze door de Minister van Binnenlandse Zaken
verwoorde beleid bij burgemeestersbenoemingen. Ik verwijs in
dit verband naar haar brief van 17 september 1990, waarin zij
die prioriteit voor vrouwen nog eens vastlegt.
Dan volgt als algemene kwaliteit een positieve betrokkenheid
ten opzichte van de Friese taal en cultuur. Dit punt verdient
eigenlijk nauwelijks toelichting; Leeuwarden is de hoofdstad
van een provincie met een eigen culturele identiteit. Vandaar
dat wij niet alleen spreken over de Friese taal, maar ook
over de cultuur, die de nieuwe burgemeester - wat ons be
treft - met respect tegemoet zal moeten treden. Het gaat hier
dus vooral om een positieve basishouding.
Een voor Leeuwarden nieuw punt is de bereidheid om naast de
wettelijke taken ook inhoudelijk portefeuilles op zich te
nemen. Uiteraard is de invulling daarvan onderwerp van nadere
politieke discussie in de volgende raadsperiode. Ik denk dat
de burgemeester daar zelf ook bij betrokken moet worden. Maar
de kans dat de nieuwe burgemeester ook met één of meer inhou
delijke portefeuille-onderdelen wordt belast, mag niet worden
uitgesloten
Vervolgens komen wij bij de categorie bestuurlijke kwalitei
ten. Volgens de profielschets moet de burgemeester een brede
ervaring in het openbaar bestuur hebben. Wij spreken ons niet
uit over welke functie in het openbaar bestuur dat moet
betreffen, maar voor een goede vervulling van deze post lijkt
het ons bepaald niet te veel gevraagd dat Leeuwarden een
burgemeester krijgt voor wie het openbaar bestuur geen gehei
men bevat
Dat punt zult u in vele profielschetsen aantreffen, maar
daarmee is het bepaald niet onbelangrijk.
Wat een heel onderscheidend punt in deze profielschets is, is
de wens van deze raad dat de burgemeester ervaring in of een
gedegen kennis moet hebben van het bedrijfsleven. Dat wordt
zelfs - vanwege de ernstige werkloosheid in deze stad -
aangemerkt als een punt van groot gewicht.
Net als iedere stad met een centrumfunctie kent Leeuwarden
5