inmiddels bent geïnformeerd. Ik voeg er aan toe dat de raad ook deze besluiten unaniem heeft genomen. In het verlengde daarvan kan ik namens de gemeenteraad opmer ken dat wij er gelukkig mee zijn dat de achtereenvolgende ministers van Binnenlandse Zaken steeds meer gewicht zijn gaan toekennen aan het advies van vertrouwenscommissies. In feite taxeren wij de zaak nu zo, dat de minister wel heel zwaarwegende redenen moet hebben om van dat, door de lokale democratie gedragen, advies af te wijken. Wij zijn ons er van bewust dat die ontwikkeling zich de afgelopen jaren alleen heeft kunnen voltrekken omdat de minister en naar wij aanne men ook de Commissarissen der Koningin van mening zijn dat de vertrouwenscommissies hun taak in het algemeen met de grootst mogelijke zorgvuldigheid uitoefenen en dat vertrouwen dus ook waard zijn gebleken. Ik kan u, mijnheer de Commissaris, verzekeren dat de door onze raad ingestelde vertrouwenscom missie haar taak heel zorgvuldig en met de vertrouwelijkheid die daaraan inherent is, wenst uit te oefenen. Gegeven het vaste voornemen van de vertrouwenscommissie om kwaliteitswerk af te leveren, gaan wij er ook vanuit dat de minister bij haar besluit - en uiteindelijk de Kroon - geen reden zal hebben om gebruik te maken van het in onze ogen zware middel om van het advies van de commissie uit deze raad af te wijken. Dan, mijnheer de Commissaris, kom ik nu bij die elementen uit de profielschets, waar de fracties in deze raad zich unaniem achter kunnen scharen. U hebt inmiddels een exemplaar van deze profielschets gekregen, maar wij vinden het belangrijk om in het openbaar ons te verantwoorden voor deze Leeuwarder profielschets en om deze hier, voor u, kort toe te lichten. Wat allereerst aan de profielschets opvalt is dat we hem heel kort en daardoor duidelijk hebben gehouden. Waarom? Wij denken dat een korte, heldere profielschets onderscheidend werkt ten opzichte van al die profielschetsen die zich te buiten gaan aan een aaneenschakeling van overbekende alge meenheden. Maar wij zijn vooral ook van mening dat een com pacte profielschets beter toetsbaar is. Zowel voor de ver trouwenscommissie als voor andere betrokkenen in de benoe mingsprocedure Ik zal de profielschets kort nalopen. Wij hebben de functie- eisen verdeeld in drie hoofdcategorieën, te weten: algemene, bestuurlijke en persoonlijke kwaliteiten. Wat de algemene kwaliteiten betreft is als eerste punt ge noemd dat de voorkeur uitgaat naar een vrouw, die nog niet aan het einde van haar loopbaan is. Wij hebben in de profiel schets geen leeftijd genoemd en ook niet dat de burgemeester minstens zoveel perioden zou moeten zitten. Wat wij met deze formulering willen uitspreken is dat wij zoeken naar iemand die nog over de volle energie beschikt om als aanjager te functioneren en dat wij dus niet zitten te wachten op iemand die als het ware op haar lauweren gaat rusten. Verder zal het u niet zijn ontgaan dat de voorkeur uitgaat naar een vrouw. Wat dat betreft sluit de voltallige raad zich aan bij het in deze door de Minister van Binnenlandse Zaken verwoorde beleid bij burgemeestersbenoemingen. Ik verwijs in dit verband naar haar brief van 17 september 1990, waarin zij die prioriteit voor vrouwen nog eens vastlegt. Dan volgt als algemene kwaliteit een positieve betrokkenheid ten opzichte van de Friese taal en cultuur. Dit punt verdient eigenlijk nauwelijks toelichting; Leeuwarden is de hoofdstad van een provincie met een eigen culturele identiteit. Vandaar dat wij niet alleen spreken over de Friese taal, maar ook over de cultuur, die de nieuwe burgemeester - wat ons be treft - met respect tegemoet zal moeten treden. Het gaat hier dus vooral om een positieve basishouding. Een voor Leeuwarden nieuw punt is de bereidheid om naast de wettelijke taken ook inhoudelijk portefeuilles op zich te nemen. Uiteraard is de invulling daarvan onderwerp van nadere politieke discussie in de volgende raadsperiode. Ik denk dat de burgemeester daar zelf ook bij betrokken moet worden. Maar de kans dat de nieuwe burgemeester ook met één of meer inhou delijke portefeuille-onderdelen wordt belast, mag niet worden uitgesloten Vervolgens komen wij bij de categorie bestuurlijke kwalitei ten. Volgens de profielschets moet de burgemeester een brede ervaring in het openbaar bestuur hebben. Wij spreken ons niet uit over welke functie in het openbaar bestuur dat moet betreffen, maar voor een goede vervulling van deze post lijkt het ons bepaald niet te veel gevraagd dat Leeuwarden een burgemeester krijgt voor wie het openbaar bestuur geen gehei men bevat Dat punt zult u in vele profielschetsen aantreffen, maar daarmee is het bepaald niet onbelangrijk. Wat een heel onderscheidend punt in deze profielschets is, is de wens van deze raad dat de burgemeester ervaring in of een gedegen kennis moet hebben van het bedrijfsleven. Dat wordt zelfs - vanwege de ernstige werkloosheid in deze stad - aangemerkt als een punt van groot gewicht. Net als iedere stad met een centrumfunctie kent Leeuwarden 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 3