In het algemeen kan gesteld worden dat deze gemeente een schaap met vijf poten zoekt. Met name op het financiële vlak zit deze gemeente in zwaar weer en op sociaal-economisch terrein moet er veel gebeuren. Je kan hier somber over doen, maar je kan het ook zien als een enorme uitdaging, zeker ook voor de nieuwe burgemeester. De D66-fractie onderschrijft het kabinetstandpunt inzake vrouwen in politiek en openbaar bestuur, waarin het Kabinet zich ten doel stelt het aantal vrouwelijke burgemeesters in enkele jaren tijd te verdubbelen. Procedures met betrekking tot het doorsturen van vrouwen naar de vertrouwenscommissie en met betrekking tot de uiteindelijke voordracht, worden aangescherpt. Zoals gezegd, mijn fractie onderschrijft dit. Wij hebben dus voorkeur voor een vrouwelijke burgemeester bij gelijke geschiktheid, zoals geformuleerd is in de kabinetsno titie Een tweede aspect waarop ik kort wil ingaan is het volgende. Wij zien graag dat de burgemeester als aanjager van bestuur lijke vernieuwing fungeert. Bestuurlijke vernieuwing is geen doel op zich, maar een middel om in te spelen op belangrijke veranderingen die zich in de maatschappij steeds weer voor doen. Dat is een continu proces, waarbij veel creativiteit vereist is. Wij zien daarin voor de nieuwe burgemeester een belangrijke taak weggelegd. Mijn fractie verwacht van de nieuwe burgemeester kwaliteit. Daarom steunen wij ook het streven naar invulling van een inhoudelijke portefeuille voor de burgemeester, anders dan de wettelijk verplichte portefeuille. Het zou te gek voor woor den zijn indien kennis en kunde op specifieke terreinen onaangeroerd in de kast van de nieuwe burgemeester zouden moeten blijven liggen. Ik kom dan tot slot bij de politieke kleur van de burgemees ter. Hierover kon geen overeenstemming worden bereikt tussen de fracties. Je kunt daarbij verschillende invalshoeken kiezen. Je kunt kijken naar de verhoudingen in de raad; je kunt kijken naar de verdeling over provinciehoofdsteden; je kunt kijken naar de verdeling in Friesland; je kunt kijken naar ondervertegenwoordiging van politieke partijen en zo zijn er vast nog wel een paar dingen te bedenken. Voor ons staat vast dat kwaliteit de doorslag moet geven. Onze voor keur gaat uit - en dat zal niemand verbazen - naar een burge meester uit een van de progressieve partijen, waaronder wij rekenen Partij van de Arbeid, D66 en Groen Links. Hoewel de D66-fractie liever een andere wijze van verkiezing van een burgemeester zou zien, hebben wij te maken met de realiteit en die nemen wij nu als uitgangspunt, waarbij ik de 12 hoop uitspreek dat de invloed van de vertrouwenscommissie zo groot mogelijk zal zijn. De heer Graving: Mevrouw de Voorzitter, mijnheer de Commissa ris der Koningin, iedere fractie in deze raad heeft zo zijn verlangens als het gaat om de profielschets van een nieuwe burgemeester. In het seniorenconvent is daarover een grote mate van overeenstemming te vinden, al zien wij hier en daar ook accentverschillen. Voor mijn fractie wil ik daarvan enkele noemen, mij overigens aansluitend bij de woorden die mevrouw De Haan vanuit het seniorenconvent heeft gesproken. De voorkeur voor een vrouw als burgemeester van de gemeente Leeuwarden is voor mij niet van zodanig gewicht dat mannelij ke sollicitanten bij voorkeur kansloos zijn. Dat is uiteraard ook niet de inzet van het kabinetstandpunt in deze. In dat standpunt kan ik mij vinden, erbij aantekenend dat ik de overige kwaliteiten van aanzienlijk groter gewicht vind bij de keuze van een nieuwe burgemeester. Ook de politieke kleur acht ik van ondergeschikt belang. Juist omdat de burgemeester geen partijpolitieke functie bekleedt en zijn eigen politieke voorkeur en keuze onderge schikt moet weten te maken van zijn bestuurlijk functioneren, is de politieke kleur van ondergeschikt belang. Er zijn echter weinig sollicitanten die zich niet politiek betrokken weten bij een politieke partij. Om die reden vindt mijn fractie het redelijk voorkeur te laten wegen naar rato van de politieke samenstelling van deze raad. Een voorkeur van kandidaten voor één of enkele partijen, wanneer die zou zijn omschreven in de profielschets, zou weer bij voorbaat andere kandidaten kansloos kunnen maken. Echter de kwaliteit van de nieuwe burgemeester moet de doorslag geven, daarom is de politieke kleur van minder belang. Mijnheer de Commissaris, u hebt ons in uw brief aan de raad, waarin u ons vroeg om een beschrijving van de gemeente en de bevolkingssamenstelling, ook gevraagd naar de kerkelijke gezindte van de ingezetenen van onze gemeente. Ook die gege vens zijn opgenomen in de informatiemap onder de statistische informatie. Voor het doen van een voordracht aan de Kroon is de levensbeschouwelijke richting van de kandidaat in relatie tot de bevolking van belang. Ik vind het jammer dat daarover niets in de profielschets is opgenomen. In onze samenleving zijn christelijke normen en waarden van groot belang, met name als het gaat om de taak van de overheid. De aanhef van iedere wet in ons land onderstreept de regering bij de gratie Gods door onze Koningin. Ook ons volkslied geeft heel duide lijk de relatie tussen het Nederlandse volk, het vorstenhuis 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 7