Mevrouw De Haan heeft in haar inleidend verhaal ook nog iets gezegd over de politieke kleur, daar kom ik straks op terug als ik de verschillende fracties langs ga. Eerst over de andere aspecten uit de profielschets. In het stuk staat als eerst punt dat de burgemeester bij voorkeur een vrouw is die nog niet aan het eind van haar loopbaan is. Ik begrijp uit interventies hier dat dit niet een absolute voorkeur is. Als dat wel zo zou zijn, kan de vergadering overigens vrij kort duren, want er is maar één vrouwelijke sollicitant. Die zou ik dan onmiddellijk vanavond via de telefoon kunnen mededelen, kom nog even langs, maar het is een gewandelde race. Zo is het dus, heb ik begrepen, niet. Ik denk ook dat dat goed is, want iedereen moet natuurlijk toch in de kwalitatie ve weging worden meegenomen. Van de kant van de raad is gezegd, bij voorkeur een vrouw, overigens ook nog daarbij iemand die niet aan het eind van haar loopbaan is. Er is geen leeftijdsgrens genoemd, maar iemand die er voluit tegenaan kan gaan. Ik denk dat de bewoordingen zoals mevrouw De Haan die heeft gekozen, zeer terecht zijn gekozen, want een stad als Leeuwarden moet natuurlijk ook zo'n type burgemeester hebben Van de kant van de andere fracties is met betrekking tot het geslacht van de burgemeester, bij gelijke geschiktheid de voorkeur voor een vrouw. Daar neem ik kennis van en dit speelt uiteraard mee in mijn overwegingen. Ik moet de solli citanten uiteraard nog ontvangen, maar zal er in ieder geval voor zorgen dat als het even kan die ene vrouwelijke sollici tant ook bij het boeket is dat de vertrouwenscommissie krijgt rondgezonden. Men krijgt meerdere kandidaten dan alleen die vrouwelijke sollicitant. "Een positieve betrokkenheid ten opzichte van de Friese taal en cultuur is een pré." Dat spreekt natuurlijk voor zich, zeker ook gezien de positie van deze stad in het culturele leven in de provincie Friesland. "Van de burgemeester wordt de bereidwilligheid gevraagd om naast de wettelijke taken ook inhoudelijke portefeuilles op zich te nemen." Dat is door verschillende fracties ook in hun interventie benadrukt. Ik wil wel zeggen dat ik het daar van harte mee eens ben. De burgemeester is de duurst betaalde kracht in de gemeente. Elke burgemeester - wie het ook wordt - is toch weer anders. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen capaciteiten, karaktereigenschappen, voorliefdes, specialiteiten enz. Ik denk dat het heel plezierig is voor alle sollicitanten om te weten dat zij ook de kans krijgen om niet alleen de politie en de brandweer te doen, maar zich ook nog met wat andere zaken bezig te houden, naast natuurlijk toch de belangrijkste taak die de burgemeester heeft om een 16 coördinerende rol te vervullen in het gemeentelijk beleid, zowel binnen het college van burgemeester en wethouders als in de gemeenteraad. Ik vind het dus een heel positief punt dat de raad zegt dat de burgemeester ook inhoudelijke porte feuilles op zich zou moeten willen nemen als hem/haar die portefeuilles zouden worden aangeboden. Dan ben ik vervolgens aangeland bij het viertal opmerkingen dat gemaakt is over de bestuurlijke kwaliteiten. Brede ervaring met openbaar bestuur, ervaring in of kennis van het bedrijfsleven en de werkgelegenheidsproblematiek, kennis van politiezaken (omdat de burgemeester van Leeuwarden korpsbeheerder is in Friesland), goede contacten met Den Haag, de regio en de provincie. Ik denk dat dat allemaal kwalificaties zijn waarvan ik alleen maar kan zeggen dat ik het er geheel mee eens ben dat ze in de profielschets zijn opgenomen. Natuurlijk moet iemand die burgemeester wordt van deze stad brede ervaring hebben in het openbare bestuur. Ik kom op de verschillende kanttekeningen die door de verschillende fracties daarbij zijn gemaakt nog terug. Als je kijkt naar de werkgelegenheidssituatie in Friesland en in Leeuwarden zegt u dat de nieuwe burgemeester ook grote aandacht moeten besteden aan de werkgelegenheids problematiek. Dat is ook door verschillende fracties naar voren gebracht. Ik denk dat dat zeer voor de hand ligt. De kennis van en de affiniteit tot politie-aangelegenheden is natuurlijk zo klaar als een klontje, gezien de taken die de burgemeester van Leeuwarden heeft met betrekking tot de organisatie van de politie. Het ligt ook zeer voor de hand dat u zegt dat de burgemeester goede contacten moet hebben met diegenen die buiten het stadhuis van Leeuwarden weten aan welke kant van de boterham de boter wordt gesmeerd. Goede contacten met diegenen die beslissen over heel veel zaken die van belang zijn voor de stad Leeuwarden en voor de omgeving van de stad. Goede contacten met de beslissers, het zitten in netwerken is denk ik voor een burgemeester van de hoofdstad van onze provincie wezenlijk. Ik kom op de persoonlijke kwaliteiten die worden genoemd terug De burgemeester is een vernieuwend, dynamisch en strategisch bestuurlijk teamleider, ik heb daar al iets over gezegd. Dat geeft een beeld van de burgemeester die u zoudt willen heb ben, waarvan ik zou willen zeggen dat mij dat zeer voor de hand liggend voorkomt. Goede communicatieve eigenschappen, gevoel voor humor staat er ook in. Zo iemand moet ook te vinden zijn. Hij moet net werken kunnen opbouwen en ook het hebben van een open oor 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 9