ook het rijk vindt dat middelgrote gemeenten met een centrum
positie meer geld zouden moeten krijgen uit het Gemeente
fonds, dan is het niet meer dan logisch dat je op dit moment
zegt: wij zijn een middelgrote gemeente met een centrumposi
tie en wij kunnen echt niet rondkomen van het geld dat wij
krijgen, ook niet uit de belastingen enz. Dus ik verwacht dat
het rijk zal zeggen: voor een deel - en wat deel dat zal zijn
zullen wij af moeten wachten - van de tekorten die er nu
structureel zijn kan een bijdrage geleverd worden. Zou het f
1 miljoen of f 1,5 miljoen zijn, dan weten wij in ieder geval
dat wij dat niet nog een keertje hoeven te snijden op het
bestaande beleid of op de beleidsterreinen met de allerhoog
ste prioriteit. (Mevrouw De Haan: Voor een deel is dat nu ook
gebeurd tijdelijk, die f 8 ton krijgen wij nu extra vanuit
het GemeentefondsIk ben het met de heer Brinks eens dat je
de strijd richting Den Haag moet intensiverenMaar waar mijn
concrete vraag nu over gaat is, wat verwacht hij als wij bij
het rijk aankloppen om de artikel 12 status.) Ik verwacht dat
wij inderdaad een bijdrage krijgen van het rijk bovenop die
bijdrage van de interimmaatregel. Ik zie al mensen "nee"
schudden, zij verwachten dat niet, maar ik heb zo'n onderzoek
nog nooit gezien, ik heb zo'n verklaring vanuit het rijk ook
nog nooit gezien. Ik vind het onverantwoord om nu op hele
wezenlijke beleidsterreinen te gaan bezuinigen, terwijl wij
niet eens weten of er eventueel vanuit het rijk een extra
bijdrage te verkrijgen is. (De heer Ten Hoeve: De heer Brinks
weet dat Leeuwarden in de situatie heeft gezeten om te weten
wat een artikel 12 status is. Hij weet dat het rijk niet
zomaar met geld kwam, maar ook duidelijk op de punten die de
heer Brinks zo belangrijk vindt eisen aan de gemeente stelde,
de belastingen moesten omhoog en er werd juist beknibbeld op
de sectoren die hij ook een heel warm hart toedraagtAls de
heer Ten Hoeve zich de begroting 1990 en het beleidsplan
1990-1994 voor de geest haalt, het eerste beleidsplan in deze
nieuwe raadsperiode, is daarin door het college vermeld wat
de artikel 12 status is en waaraan je zal moeten voldoen. Het
is natuurlijk niet zo dat alles zo maar vanuit de losse pols
gegeven zal worden. Natuurlijk zal er ook hier bezuinigd
worden, maar ik denk dat het college dat eerst maar eens
duidelijker zal moeten onderzoeken voordat wij op dit moment
gaan snijden in allerlei zaken.
Ik dien hiertoe de volgende motie in:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 26 april 1993,
behandelende de mee- en tegenvallers 1993-1996,
overwegende
dat het saldo van mee- en tegenvallers voor 1993
een tekort oplevert van f 4,5 miljoen;
34
dat een groot deel van de tegenvallers niet ver
oorzaakt wordt door eigen beleid van de gemeente;
dat Leeuwarden structureel te weinig geld krijgt
uit het Gemeentefonds, omdat daarin te weinig
rekening gehouden wordt met de specifieke situa
tie van Leeuwarden;
dat een verandering in de verdeelmaatstaven voor
het Gemeentefonds pas in 1996 zijn beslag krijgt;
dat de dekking van het negatieve saldo door het
college van B. en W. gevonden wordt op beleids
terreinen met de hoogste gemeentelijke priori
teit
besluit
het negatieve saldo van de mee- en tegenvallers
1993 te dekken ten laste van de Algemene Reserve;
het college op te dragen een onderzoek te doen
naar de mogelijkheden en effecten voor Leeuwarden
van een artikel 12 status volgens de Financiële
Verhoudingswet.
De motie is door mijzelf ondertekend. (De heer Krol: De
algemene reserve is voldoende om dat te dekken?) Nee, de
algemene reserve is op dit moment denk ik niet voldoende,
maar dat betekent dat je een negatief saldo in je algemene
reserve krijgt dat meegenomen wordt, één van de belangrijke
zaken die meegenomen wordt bij de bepaling van of je al dan
niet in aanmerking komt voor een artikel 12 status. (De heer
Krol: Je creëert dus bewust een gat en de begroting sluit bij
de PAL/GL-fractie dus bewust niet.) Nee, ik maak geen gat in
de begroting, mijn begroting sluit met een bijdrage uit de
algemene reserve. Die algemene reserve krijgt daardoor een
negatief saldo.
De heer Graving: Mijnheer de Voorzitter, ik kan kort zijn.
Het lijkt wel dat wij de algemene beschouwingen en de begro
ting nog eens overdoen. Daar is kennelijk ook aanleiding toe.
Het verbaast mij ook dat zo snel na de behandeling van de
begroting weer een gigantische tegenvaller het licht laat
zien. Dat geeft al aan dat er structureel iets mis is met de
financiële situatie van de gemeente Leeuwarden. Wij hebben op
dit moment te maken met de lijst van mee- en tegenvallers.
Wij kunnen eigenlijk niet zoveel anders doen dan die maar
voor kennisgeving aannemen. Waarbij ik overigens nog steeds
erg benieuwd ben naar de oorzaak van de grote misrekening bij
de onroerend goedbelasting. Maar wij krijgen nog gegevens
aangereikt van wat daarvan de oorzaak kan zijn geweest.
Dat de mee- en tegenvallers nu eerder het licht zien, heeft
ook te maken met het inlopen van de rekeningachterstanden en