een aantal mensen gezegd, drie scholen in elkaar schuiven, drie culturen in elkaar schuiven, is een heel ingewikkelde operatie. Ik denk dat wij ons niet moeten fixeren op dat aantal. In deze situatie zou het in elkaar schuiven van twee scholen wel eens veel ingewikkelder kunnen zijn dan het in elkaar schuiven van deze drie scholen. Ook daarbij hebben wij als college gezegd dat ons die laatste optie, drie scholen in elkaar schuiven, in deze situatie eenvoudiger lijkt dan het in elkaar schuiven van twee scholen. Ten slotte heeft mevrouw Dikken uitgesproken - ook anderen hebben dat gedaan - dat iedereen die hierbij betrokken is geweest zich hier uitermate constructief in opgesteld heeft. Ik wil dat graag onderstrepen. Ik denk dat wij, in tegenstel ling tot wat je in sommige andere gemeenten ziet, een heel positief en constructief proces achter de rug hebben, dat mag ook wel eens uitgesproken worden. Dat is voor een heel groot gedeelte ook te danken aan de manier waarop de scholen daar mee omgegaan zijn. Mijnheer De Jong constateert dat voor hem eigenlijk maar één pijnpunt overgebleven is, dat is diezelfde situatie in Oud Oost. Hij vraagt zich af of dit wel de beste oplossing is. Hij geeft vervolgens zelf het antwoord dat het eigenlijk niet zo is, althans in zijn opvatting en dient een motie in om toch tot een ander voorstel te komen. De overwegingen zijn: ten eerste dat een te groot beroep zou worden gedaan op de beheersbaarheid van de gefuseerde scholen. Ik ben dat niet eens met mijnheer De Jong. Ik denk dat je je niet blind moet staren op het aantal scholen dat fuseert, maar dat je veel meer moet kijken naar welke partners bij zo'n fusie betrokken zijn. Ik schat in dat de problemen van het in elkaar schuiven van deze drie scholen wel eens minder groot zouden kunnen zijn dan de problemen die je ontmoet bij het in elkaar schui ven van de Plataanschool en de Tjerk Hiddesschool Zijn tweede overweging dat een fusie tussen de Plataanschool en de Zamenhofschool niet al te grote problemen oproept, vind ik wat erg kort om de bocht, moet ik eerlijk zeggen. Ik heb in de commissie geprobeerd uit te leggen welke problemen ik voorzie en dan gaat het niet om de rondweg. Ik heb hem toen ook gezegd dat die rondweg in verkeerstechnische zin een probleem is waar je overheen kunt stappen. Voor mij is dat in ieder geval niet een doorslaggevende factor. Wat wij wel zien, is dat die rondweg een hele duidelijke barrière is waar het gaat om het oversteken naar de andere school toe. Als je kijkt waar de leerlingen van de Zamenhof school nu vandaan komen, moet je constateren dat die voor een heel groot ge deelte komen uit het voedingsgebied van Oud Oost, aan de binnenzijde van de rondweg, voor een heel groot gedeelte zelfs uit het voedingsgebied van de Tjerk Hiddesschool, voor 19 een deel zelfs uit het voedingsgebied van de Goudenregen- school en maar voor een heel klein stukje vanuit de wijk Heechterp-SchieringenIn die zin is de rondweg veel meer een soort psychologische drempel dan dat er een verkeerstechnisch probleem zou zijn. Op het moment dat je de Zamenhof school zou fuseren met de Plataanschool is de verwachting - niemand kan dat keihard maken je probeert daar wel zo goed mogelijk een inschatting van te maken - dat heel veel leerlingen niet mee zullen gaan naar die Plataanschool en dat je die vervolgens kwijt zult raken binnen dat voedingsgebied waar ook de Tjerk Hiddesschool-Goudenregenschool dan opereert. Vanuit die overweging is het veel logischer om te zeggen, als de kinde ren daar dan toch al vandaan komen, laten zij dan ook maar fuseren met de school die daar dan het meest dichtbij staat. Een ander probleem is dat de Plataanschool zo groot is dat de Zamenhofschool daar waarschijnlijk meteen wel in gehuisvest kan worden, zeker als daar enige terugloop van leerlingen plaats vindt, waarmee je de vestiging op die plek vanaf het begin ook meteen kwijt zult zijn. Dus als de heer De Jong zegt, niet al te grote problemen, denk ik dat hij daar toch iets te simpel tegen aan kijkt. Het zal hem duidelijk zijn dat ik de motie, dat had ik ook in de commissie al gezegd, op dat punt zal ontraden. Mevrouw Garms stemt in met het b. en w.-voorstel, ook waar het gaat om Oud Oost. Zij benadrukt nog eens, ik denk dat dat een belangrijk punt is, dat wij niet van vandaag op morgen nieuwe scholen creëren, maar dat wij drie jaar de tijd hebben om daar naar toe te groeien. Ik ben het met haar eens dat er zo snel mogelijk per school, op basis van de besluiten die wij vanavond nemen, een stappenplan gemaakt moet worden, waarin ook aangegeven staat wat voor die school het meest wenselijke tijdstip is om de fusie te effectueren. Maximaal heeft men daar drie jaar voor en men kan daar dus gefaseerd naar toegroeien. Dat geldt zeker ook voor de drie scholen in Oud Oost, dat hoeft niet allemaal overmorgen klaar te zijn. Mevrouw Van Ulzen heeft ook een afwijkend standpunt waar het gaat om Oud Oost. Ik begrijp van haar dat het niet zozeer gaat omwille van de beheersbaarheid. Zij stelt ook voor om drie scholen te fuseren, zij het drie andere. Dus dat pro bleem is kennelijk voor haar niet doorslaggevend. Maar, zegt mevrouw Van Ulzen, het gaat mij om het eigen karakter, ouders kiezen voor het concept van de Tjerk Hiddesschool en niet voor het concept van de ZamenhofschoolDat neem ik meteen aan, overigens geldt dat in alle andere situaties ook, denk ik, ouders kiezen voor het concept van de Wilaard en niet voor het concept van de SinnemaschoolBij elke fusie kan je datzelfde argument gebruiken. Dan komt er om de hoek kijken, 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 11