daar verder niet meer in, alle ins en outs kunnen wij nu toch allemaal onderkennen. Ik blijf zeggen dat het stedebouwkundig veel beter was geweest om het oostelijke deel van het terrein te bebouwen. Ik zou graag van de wethouder willen weten, waar het voorbereidingsbesluit zowel het oostelijke als het weste lijke deel mogelijk maakt om te bebouwen, beide mogelijkheden in het bestemmingsplannetje worden opgenomen, ofte wel als er straks iemand komt en die wil in het oostelijke deel bouwen, dat alsnog kan. De heer Dekker: Voorzitter, wij hebben in de commissie aange geven een voorkeur te hebben voor de zogenaamde oostelijke variant. De redenen zijn genoegzaam bekend. Gelet op de informatie die de wethouder heeft gegeven, namelijk dat de heer Moonen nadrukkelijk wenst te bouwen op het westelijk deel en ook gelet op het eerder door ons in de commissie ingenomen standpunt, dat wij in die situatie niet tegen een bebouwing zijn op het totale perceel zoals dat nu in het raadsvoorstel is aangegeven, hebben wij hier geen overwegende bezwaren tegen. De heer Tisseraani (weth.Voorzitter, de heer Bakker is begonnen met aan te geven dat voor wat betreft zijn fractie bebouwing op de bedoelde percelen mogelijk is. Daar nemen wij kennis van, daar mocht ook al in het bestemmingsplan gebouwd worden, alleen gaat het hier om een bestemmingswijziging. Als er voor een school of kinderdagverblijf een aanvraag was geweest, had het precies zo gerealiseerd kunnen worden. Nu ging het om een andere bestemming dan de bijzondere doel einden die op dit perceel is gevestigd, namelijk een tand artspraktijk. In die zin blijft de bestemming voor het overi ge overeind. Ten slotte het verzoek om een adequate verkeerssituatie te bereiken. Ik heb de indruk dat daar een adequate verkeerssi tuatie aanwezig is en dat willen wij zo houden. De heer Heins heeft aangegeven dat wat zijn fractie betreft het jammer is dat de heer Moonen niet op de suggestie, die in de commissie naar voren is gebracht, is ingegaan. Dat vinden wij ook. Vervolgens heeft hij gevraagd hoe het met het oostelijk deel zit. Het voorbereidingsbesluit is bewust wat ruimer genomen dan het bouwplan aangeeft. Artikel 19 en de verklaring van geen bezwaar zal zich dan uiteraard richten op het ingediende bouwplan, dat betekent dat feitelijk het oude bestemmingsplan na enige tijd gewoon weer gaat vigeren voor het oostelijk deel 29 De heer Dekker heeft aangegeven wat de overwegingen voor zijn fractie zijn geweest om alsnog hiermee in te stemmen. De Vooraitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 15 (bijlage nr. 163). De Voorsitter: Aan de orde is Vaststelling reactienota, inclusief wijzigingsvoorstellen, naar aanleiding van de binnengekomen bezwaren, vragen, opmerkingen en overige reac ties betreffende de stadsdienstregeling welke op zondag 3 januari 1993 is ingegaan. De heer J.P. Janssen: Mijnheer de voorzitter, hoewel dit punt in de commissie uitvoerig aan de orde is geweest, wil ik er toch nog iets over zeggen. Tijdens de bespreking in de commissie heb ik namens de PvdA- fractie de suggestie gedaan om in de daluren door de Schrans te gaan rijden, de andere fracties zijn mij daarin gevolgd. Ik wil dan ook dank brengen aan degenen die er aan meegewerkt hebben om het mogelijk te maken om op de stille uren door de Schrans te gaan rijden. Ik heb begrepen dat vandaag de eerste bussen al door de Schrans gingen, dus dit is al heel voortva rend gebeurd. Ik ben overigens benieuwd naar het aantal uitstappers op de Schrans, want daar was nogal wat misverstand over. Ik heb begrepen dat er heel veel mensen behoefte hadden aan deze maatregel en zou graag zien dat men in deze ook stille perio de eens gaat controleren of bij de Fram navragen hoeveel hier nu werkelijk gebruik van maken. Verder schrijft u in uw reactienota dat u denkt begin 1994 een proef te starten met het rijden van de serviceroutes. Dat is dus vergelijkbaar met de vroegere internationale hulp dienstroutes die door Kalma uitgevoerd werden. Mijn vraag is of u al enige reactie hebt ontvangen van de vervoerregio Friesland waar de aanvraag gedaan is om dit mogelijk te maken. Verder gaat de PvdA-fractie akkoord met het besluit zoals dat in de raadsbrief is gesteld. 30

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 16