daar verder niet meer in, alle ins en outs kunnen wij nu toch
allemaal onderkennen. Ik blijf zeggen dat het stedebouwkundig
veel beter was geweest om het oostelijke deel van het terrein
te bebouwen. Ik zou graag van de wethouder willen weten, waar
het voorbereidingsbesluit zowel het oostelijke als het weste
lijke deel mogelijk maakt om te bebouwen, beide mogelijkheden
in het bestemmingsplannetje worden opgenomen, ofte wel als er
straks iemand komt en die wil in het oostelijke deel bouwen,
dat alsnog kan.
De heer Dekker: Voorzitter, wij hebben in de commissie aange
geven een voorkeur te hebben voor de zogenaamde oostelijke
variant. De redenen zijn genoegzaam bekend. Gelet op de
informatie die de wethouder heeft gegeven, namelijk dat de
heer Moonen nadrukkelijk wenst te bouwen op het westelijk
deel en ook gelet op het eerder door ons in de commissie
ingenomen standpunt, dat wij in die situatie niet tegen een
bebouwing zijn op het totale perceel zoals dat nu in het
raadsvoorstel is aangegeven, hebben wij hier geen overwegende
bezwaren tegen.
De heer Tisseraani (weth.Voorzitter, de heer Bakker is
begonnen met aan te geven dat voor wat betreft zijn fractie
bebouwing op de bedoelde percelen mogelijk is. Daar nemen wij
kennis van, daar mocht ook al in het bestemmingsplan gebouwd
worden, alleen gaat het hier om een bestemmingswijziging. Als
er voor een school of kinderdagverblijf een aanvraag was
geweest, had het precies zo gerealiseerd kunnen worden. Nu
ging het om een andere bestemming dan de bijzondere doel
einden die op dit perceel is gevestigd, namelijk een tand
artspraktijk. In die zin blijft de bestemming voor het overi
ge overeind.
Ten slotte het verzoek om een adequate verkeerssituatie te
bereiken. Ik heb de indruk dat daar een adequate verkeerssi
tuatie aanwezig is en dat willen wij zo houden.
De heer Heins heeft aangegeven dat wat zijn fractie betreft
het jammer is dat de heer Moonen niet op de suggestie, die in
de commissie naar voren is gebracht, is ingegaan. Dat vinden
wij ook.
Vervolgens heeft hij gevraagd hoe het met het oostelijk deel
zit. Het voorbereidingsbesluit is bewust wat ruimer genomen
dan het bouwplan aangeeft. Artikel 19 en de verklaring van
geen bezwaar zal zich dan uiteraard richten op het ingediende
bouwplan, dat betekent dat feitelijk het oude bestemmingsplan
na enige tijd gewoon weer gaat vigeren voor het oostelijk
deel
29
De heer Dekker heeft aangegeven wat de overwegingen voor zijn
fractie zijn geweest om alsnog hiermee in te stemmen.
De Vooraitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 15 (bijlage nr. 163).
De Voorsitter: Aan de orde is Vaststelling reactienota,
inclusief wijzigingsvoorstellen, naar aanleiding van de
binnengekomen bezwaren, vragen, opmerkingen en overige reac
ties betreffende de stadsdienstregeling welke op zondag 3
januari 1993 is ingegaan.
De heer J.P. Janssen: Mijnheer de voorzitter, hoewel dit punt
in de commissie uitvoerig aan de orde is geweest, wil ik er
toch nog iets over zeggen.
Tijdens de bespreking in de commissie heb ik namens de PvdA-
fractie de suggestie gedaan om in de daluren door de Schrans
te gaan rijden, de andere fracties zijn mij daarin gevolgd.
Ik wil dan ook dank brengen aan degenen die er aan meegewerkt
hebben om het mogelijk te maken om op de stille uren door de
Schrans te gaan rijden. Ik heb begrepen dat vandaag de eerste
bussen al door de Schrans gingen, dus dit is al heel voortva
rend gebeurd.
Ik ben overigens benieuwd naar het aantal uitstappers op de
Schrans, want daar was nogal wat misverstand over. Ik heb
begrepen dat er heel veel mensen behoefte hadden aan deze
maatregel en zou graag zien dat men in deze ook stille perio
de eens gaat controleren of bij de Fram navragen hoeveel hier
nu werkelijk gebruik van maken.
Verder schrijft u in uw reactienota dat u denkt begin 1994
een proef te starten met het rijden van de serviceroutes. Dat
is dus vergelijkbaar met de vroegere internationale hulp
dienstroutes die door Kalma uitgevoerd werden. Mijn vraag is
of u al enige reactie hebt ontvangen van de vervoerregio
Friesland waar de aanvraag gedaan is om dit mogelijk te
maken.
Verder gaat de PvdA-fractie akkoord met het besluit zoals dat
in de raadsbrief is gesteld.
30