De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.n.at inachtneming van de toezegging van de wethouder. Punt 17 (bijlage nr. 156). De Voorzitter: aan de orde is Vaststellen van het verslag van het gemeentelijk discriminatiemeldpunt over de jaren 1989, 1990 en 1991 alsmede een voorstel tot uitbreiding van de werkzaamheden van het discriminatiemeldpunt. De heer Graving: Mijnheer de voorzitter, het toenemend aantal meldingen, zoals wij dat in de rapportage vinden, geeft al aan dat er iets gaande is in onze samenleving. Ik ben er daarom wel gelukkig mee dat de verslaglegging er nu ligt. Dat betekent ook dat het ons een stukje verantwoordelijkheid geeft om adequaat op te treden. Wij hebben daar ook een aanzet toe gegeven bij het aanbieden van ons manifest bij de algemene beschouwingen. Ik vind het jammer dat wij op dit moment nog niet een verslaglegging hebben over de meldingen die binnen gekomen zijn bij het discriminatiemeldpunt over het jaar 1992. Ik wil ook nog even stilstaan bij de totstandkoming van dit meldpunt. Dat heeft een voorgeschiedenis, ik heb dat nog eens uit de notulen opgezocht. 13 juni 1985 is in de raad besloten om een (telefonisch) meldpunt op te richten, alleen heette het toen expliciet "Meldpunt voor racistische discriminatie". Daar heeft toen het accent heel duidelijk op gelegen. Als wij kijken naar de raadsbehandeling zoals die toen is geweest, hebben ook alle fracties zich geconcentreerd op racistische discriminatie. Het blijkt ook in grote lijnen uit de meldin gen die binnen komen dat het zich daarop concentreert. Ik vind het daarom jammer dat nu bij deze verslaglegging op een voor mijn gevoel wat ad hoccerige manier een andere vorm van discriminatie ineens meegenomen zou moeten worden. Ik wil er geen misverstand over laten bestaan dat ik ook vind dat discriminatie op grond van sexuele gerichtheid niet moet plaatsvinden. Maar discriminatie is meer, in artikel 1 van onze Grondwet staat: "Allen die zich in Nederland bevinden worden in gelijke gevallen gelijk behandeld, discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook is niet toegestaan." Als wij naar die formulering kijken dan is discriminatie als 39 begrip veel breder dan alleen rassendiscriminatie of discri minatie op grond van sexuele gerichtheid. Wat ik erg mis in het voorstel is dat als wij toe willen naar een verbreding van ons meldpunt - ik kan mij dat goed voorstellen - dan vind ik wel dat daar een betere onderbouwing voor moet komen en dat er ook een betere begripsomschrijving moet komen. Dat heeft wel ten grondslag gelegen aan de oorspronkelijke opzet van het discriminatiemeldpunt. Ik denk ook dat de ernst van de zaken waar het hier om gaat het verdient dat daar een betere begripsomschrijving voor komt. Ik vind zelf de argu mentatie en de omschrijving zoals die onderaan pagina 3 van de raadsbrief staat wat negatief geformuleerd" "Extra midde len zijn hiervoor niet beschikbaar en de uitbreiding dient binnen de bestaande formatie te worden gevonden. Na een inventarisatie van alle werkzaamheden op de afdeling is structurele ruimte voor de gewenste uitbreiding gevonden". Ik heb mij even afgevraagd of die ruimte er straks nog zal zijn als de besluitvorming in november heeft plaatsgevonden, maar dat is een kwestie van de praktische gang van zaken. Waar het mij op dit moment om gaat is, als wij bezig zijn met zaken van discriminatie verdient dit een goede behandeling. Zoals wij op dit moment het meldpunt hebben gehad en het heeft gefunctioneerd, ben ik daar gelukkig mee. Ik zou eigenlijk niet toe willen naar een meldpunt voor racistische en seksu eel gerichte discriminatie en het dan bij die twee willen laten. Ik zou het dan graag nog breder op willen zetten en daar is wat meer studie en een wat bredere omschrijving voor nodig. De heer Zijlstra: Mijnheer de voorzitter, het voorliggende agendapunt bevat voor ons drie elementen. Ten eerste de verslagen over 1989, 1990 en 1991 van het gemeentelijk dis criminatiemeldpunt; ten tweede het subsidieverzoek van het anti-discriminatiebureau Friesland en ten derde de zogenaamde verbreding van het gemeentelijke meldpunt. Wij hebben in de Commissie Emancipatiezaken al de nodige inhoudelijke opmer kingen gemaakt. Over de achterstand van de verslagen 1989, 1990 en 1991 zijn ook een aantal redenen gegeven in de bij gaande brief, maar ik wou toch naar aanleiding daarvan vragen of de wethouder misschien al kan aangeven wanneer het jaar verslag 1992 naar ons toe komt. Wat onze fractie betreft zou het verslag wel wat mogen worden beperkt. Al de geobjectie- veerde meldingsoverzichten die in het verslag staan zijn zeer inzichtelijk, maar lijken ons ook vrij arbeidsintensief. Onze belangstelling gaat toch meer uit naar wat in het andere hoofdstuk staat, de gekwantificeerde meldingsoverzichten, waarbij het gaat om een cijfermatig overzicht en een korte analyse van de meldingen, de aard van de meldingen en de aard 40

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 21