voren werd gebracht. Het derde argument, de plannen om vooral ook preventief te gaan werken. Het gemeentelijk meldpunt beperkt zich puur tot het melding maken en registreren daarvan en doorverwijzen naar de desbetreffende instanties. Preventief werk in het kader van discriminatie is, dat hebben wij ook bij de algeme ne beschouwingen van dit jaar genoemd, een van de belangrijk ste peilers om iets te doen aan het voorkomen van discrimina tie. Een bezwaar om te kiezen voor een provinciaal bureau, zou zijn dat het bureau niet in eerste instantie bereid zou zijn ook te dienen als meldpunt voor discriminatie ten aanzien van sexuele geaardheid. Dit laatste weegt voor mijn fractie zwaar. Vanmiddag heb ik nogmaals navraag gedaan bij het bestuur van het Anti-discriminatiebureau over de vraag hoe hard dit wat hen betreft is. Dit blijkt niet een hard punt te zijn, zij zijn gaarne bereid vanaf het eerste moment dit onderdeel ook mee te nemen. Wat ons betreft is daarmee de weg open om te kiezen voor een provinciaal bureau. In de externe overlegcommissie noemde de wethouder een aantal argumenten om het niet te doen. De belangrijkste waren: de financiën en dat je nu nog niet weet hoe het provinciaal meldpunt zal gaan functioneren. De PvdA-woordvoerder noemde dit ook al. Met andere woorden, je weet wat je hebt en je moet maar afwachten wat je er voor terug krijgt. Een interes sant uitgangspunt voor een politicus waar je volgens mij niet erg ver mee komt. De financiën. In de commissie heb ik al aangegeven dat het wat mijn fractie betreft niet meer mag kosten dan wat er op dit moment aan wordt uitgegeven bij het gemeentelijk meldpunt. Het zal lastig zijn om dat precies te berekenen en vrij te maken, maar als de wil er is niet onmogelijk. Dit alles leidt er toe dat wij met de volgende motie komen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 juli 1993, overwegende - dat de onafhankelijkheid van een discriminatie meldpunt de voorkeur verdient boven een gemeente lijk meldpunt; dat het provinciaal Anti-discriminatiebureau bereid is om klachten met een sexuele gerichtheid als achtergrond in behandeling te nemen; dat het subsidie aan het provinciaal Anti-discri minatiebureau gelijk is aan wat de gemeente nu uitgeeft aan haar eigen meldpunt; besluit 43 om het college opdracht te geven in principe de Stich ting Provinciaal Anti-discriminatiebureau te subsidi ëren. De motie is ondertekend door mijzelf. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen. Ik ben mij er van bewust dat er nog het een en ander uitge zocht moet worden omdat op dit moment het Anti-discriminatie bureau nog niet functioneert. Wel weet ik dat wanneer de gemeente Leeuwarden de zaak financieel zou steunen, het bureau in ieder geval kan starten en dat dat er wellicht toe leidt dat andere gemeenten ook over de brug komen. Daarmee is tevens de vicieuze cirkel van te weinig financieel draagvlak doorbroken. Mevrouw Tieaersma: Voor mij is de belangrijkste zin uit de raadsbrief dat het aantal meldingen wat nu binnen komt bij het discriminatiemeldpunt van de gemeente waarschijnlijk nog maar het topje is van de ijsberg. Dat doet onzes inziens voldoende recht aan het handhaven en het zelfs uitbreiden, verbreden van de doelstelling van dit meldpunt. Wij kiezen op dit moment voor het handhaven van het gemeentelijk meldpunt op basis van de aanwezige ervaring die er nu is, de bereid heid tot verbreding van het meldpunt en de financiële positie van de gemeente. Waar wij nogmaals de aandacht voor willen vragen is het feit dat het ons heel erg belangrijk lijkt dat de bekendheid van het meldpunt waar mogelijk wordt vergroot en dat daar ook op het terrein van voorlichting iets aan wordt gedaan. De heer De Jong: Voorzitter, aan het Anti-discriminatiemeld punt wordt een drietal functies toegedicht. De eerste is een signalerende, de tweede is een bemiddelende en de derde een voorbeeldfunctie Die eerste twee functies zijn heel concreet en zijn ook zichtbaar gemaakt in het verslag. Ik moet u zeggen dat wij geschrokken zijn van het aantal anonieme brieven dat binnen komt en vervolgens naar de politie wordt gebracht, discrimi nerende brieven. Dan staat er altijd het keurige zinnetje: de politie heeft de brief in ontvangst genomen en voor kennisge ving aangenomen. Dan bekruipt je een soort machteloos gevoel van, wat gebeurt er dan verder mee, krijgen wij daar ook grip op? Dat moest ik toch even kwijt. Ook valt mij op dat er geen structureel patroon zit in de discriminerende uitlatingen. Dat is dan nog een schrale troost, zou ik willen opmerken. Een derde functie die het anti-discriminatiemeldpunt heeft, 44

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 23