mogelijkheden gaan lopen. Wij moeten zeker niet een goed gemeentelijk meldpunt gaan inleveren voor een ongewisse toekomst Mevrouw Garms: Even een paar korte reacties. De wethouder zegt dat hij vindt dat hij ieder geval correct heeft gehandeld ook al ligt de subsidie-aanvraag er vanaf oktober 1991. Er zitten altijd twee kanten aan de zaak. Als je naar het bestuur van de stichting luistert, vinden zij dat het allemaal nogal heel informeel is gegaan tot nu toe, dat zij officieel pas heel laat een standpunt hebben ontvangen van de wethouder. Er ligt een brief, die heb ik ook gezien, maar daarnaast heb ik vanmiddag een gesprek gehad met een bestuurslid van de stichting. Dan is het een kwestie van welles nietes en wat is nu waar? Ik denk ook dat ik niet voor niets gekozen heb voor de formulering in het besluit "in principe de stichting Anti Discriminatiebureau Friesland te subsidiëren", omdat ik mij heel wel bewust ben van een aantal zaken die uitgezocht moeten worden. Dat betekent dus dat je in principe het intentiebesluit neemt om te kiezen voor het provinciale Anti-discriminatiebureau om de argumenten die ik heb genoemd. Het belangrijkste argument wil ik toch nog wel even noemen, namelijk de onafhankelijkheid weegt voor ons zeer zwaar. Als ik naar de argumentatie luister van de wet houder dan hoor ik toch heel veel, als de gemeente het doet zijn er korte lijnen, dan heb je alles zelf in de hand. Ik denk juist dat dat een van de problemen is die aangeven worden door de organisaties. Zij stellen het juist op prijs als een onafhankelijke instantie hun klachten behandelt. Net zoals wij landelijk een ombudsman hebben, net zoals wij een provinciale ombudsvrouw hebben, die op een onafhankelijk niveau al de klachten die er zijn ten aanzien van het gemeen telijk apparaat of andere overheidsapparaten te kunnen behan delen. Ik zal dan ook zeker de motie handhaven. Ik vind het jammer dat de PvdA-fractie zo'n voorzichtig standpunt inneemt. Ik denk dat de motie heel nadrukkelijk door dat "in principe" in het besluit is toegevoegd de mogelijkheid geeft om een aantal zaken uit te zoeken en in ieder geval heel nadrukkelijk aangeeft dat je bereid bent om te zorgen dat er een onafhan kelijk anti-discriminatiebureau komt. Wat het financiële draagvlak betreft, ik heb dat in mijn eerste termijn ook al gezegd, heb ik heel nadrukkelijk van de stichting begrepen dat wanneer de gemeente Leeuwarden financieel zou kunnen bijdragen zij in ieder geval zullen kunnen starten, gezien het aantal toezeggingen die er van de verschillende gemeen ten, waaronder Heerenveen, al ligt. Dat betekent dus helemaal niet dat de start zo ontzettend onzeker is. Het zal misschien 51 op een iets soberder wijze gebeuren dan in de eerste plannen werd voorgesteld, maar er lijkt mij alle reden toe om met hen verder te gaan praten. De heer De Jong: Voorzitter, ik heb in mijn eerste termijn niet mijn verbazing uitgesproken over het feit dat die stan daardzin daar stond, ik heb alleen uitdrukking willen geven aan het gevoel van onmacht dat ik voortdurend heb als ik dit soort standaardzinnetjes zie, omdat ik vrees dat het oplos singspercentage van het vinden van mensen die anonieme racis tische pamfletten verspreiden waarschijnlijk niet aan de hoge kant zal liggen. Het tweede waar ik in eerste termijn niet op ben ingegaan, maar waar ik nu wel op wil ingaan, is de motie van mevrouw Garms van de PAL/GL-fractie. Op zich vinden wij de overwegin gen sympathiek. Waar het ons om gaat, dat heeft de wethouder ook verwoord, is dat er ervaring is binnen de gemeente, dat er contacten zijn met diverse organisatie en de lijnen kort zijn, hij heeft het voorbeeld genoemd van het tripartite overleg. Wij denken dat met directe actie een interne organi satie beter werkt, ook als je het hebt over signalering en bemiddeling heeft dat toch onze voorkeur. Hoewel wij op zich beleidsmatig en als je het hebt over beleidsbeïnvloeding best kunt werken naar een provinciale organisatie, geeft toch dat eerste de doorslag en kiezen wij voor het gemeentelijk meld punt Ik maak tot slot nog de volgende opmerking. Mevrouw Garms vergelijkt een provinciaal discriminatiemeldpunt met de ombudsfunctie. Ik denk dat dat twee ongelijke grootheden zijn. De ombudsfunctie houdt zich bezig met het overheids- functioneren en een provinciaal meldpunt discriminatiebe- strijding is een veel breder verhaal. Mevrouw Titaarsu: Ik ben in mijn eerste termijn al even ingegaan op de reden waarom wij niet meegaan met het subsi dieverzoek van het Anti-Discriminatiebureau Friesland. Wij kunnen dan ook niet akkoord gaan met de motie. Wij denken dat via de plotselinge bereidheid van het meldpunt om de basis te verbreden toch wel wat gemakkelijk is. Als je kijkt naar de statuten en het feit dat het nog een experimenteerfa se is, kiezen wij voor de argumenten die de wethouder in zijn beantwoording ook nog eens heeft verwoord. De heer Bilker (weth.Voorzitter, de heer Greving haalt wederom de voorgeschiedenis aan, maar bij de voorgeschiedenis hoort ook dat de raad gezien het emancipatiebeleid heeft 52

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 27