Punt 18, 19, 20 en 21 (bijlage nrs. 158, 154, 126 en 159).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
De Voorzitter: Aan de orde is de interpellatie van de heer
De Beer.
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, uit diverse perspu
blicaties blijkt dat de Nederlandse Spoorwegen een voorstel
in de maak hebben om het dienstrooster, zoals dat zo mooi
heet, te optimaliseren om daardoor tot een betere exploitatie
te komen. Maar dat houdt onder andere in geen treinen in de
vroege ochtend en late avond en ook minder intercity's in de
avonduren. Wanneer deze plannen worden gerealiseerd en ook
Leeuwarden betreffen, geeft dit grote problemen voor inwoners
uit Leeuwarden, maar ik veronderstel dat dit ook geldt voor
vele inwoners vanuit heel Friesland die bijvoorbeeld of
vergaderen of een cursus volgen in het Westen van het land.
Ook het plan om niet meer te stoppen op halteplaatsen in
Friesland en Groningen kan erg nadelig voor onze gemeente
werken. Het lijkt mij goed om op tijd vanuit de gemeenteraad
van Leeuwarden een signaal in de richting van de Nederlandse
Spoorwegen te laten gaan. In de motie die ik zal indienen,
heb ik mij beperkt tot de gevolgen voor Leeuwarden, maar dat
wij ons ook zorgen maken over de gevolgen voor andere Friese
gemeenten, spreekt vanzelf. Ik denk dat hier een taak ligt
voor de Vereniging van Friese Gemeenten en het provinciaal
bestuur. Om onze ongerustheid naar de Nederlandse Spoorwegen
duidelijk te maken, dien ik de volgende motie in met het
verzoek om deze motie ook te sturen naar de Vereniging van
Friese Gemeenten en het provinciale bestuur:
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 12 juli 1993,
is verontrust over de nieuwe plannen van de Nederlandse
Spoorwegen om in de toekomst geen treinen in de vroege
ochtend en late avond meer te laten rijden en het aantal
intercity's in de avonduren te verminderen.
Voor de inwoners van de gemeente Leeuwarden die bijvoor
beeld of een cursus volgen of vergaderen in het Westen
van het land is de uitvoering van deze plannen een ern
stige belemmering in hun mogelijkheden.
De leden van de raad verzoeken u hiermee rekening te
houden bij het uitwerken van de plannen."
55
(De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagin
gen
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, de heer De Beer heeft
terecht geconstateerd dat er de laatste tijd een aantal
berichten in de publiciteit verschijnen met betrekking tot
het gewijzigde dienstrooster van de Nederlandse Spoorwegen.
Het probleem is daarbij is dat het deels uitgelekte interne
oefeningen zijn van verschillende medewerkers van hoe zij
denken in de toekomst het lijnennet in Friesland te laten
functioneren en tegelijkertijd ook landelijk, dan hebben wij
het over de intercity. De moeilijkheid is dat het op dit
moment onduidelijk is wat precies de status van die verschil
lende berichten is. Voor wat betreft het landelijke net wordt
met name gedacht aan het laten vervallen van de eerste inter
city en de laatste. Dat heeft nogal wat consequenties. Als
wij kijken naar het gebruik, dan zou met name de eerste een
echt heel ingrijpende wijziging zijn van de mogelijkheden die
er op dit moment zijn. In die zin is het college het van
ganse harte met de WD-fractie eens dat het verstandig is om
daar zo snel mogelijk opheldering over te krijgen en in ieder
geval duidelijk te maken dat het bezuinigen op het huidige
lijnennet als een bedreiging wordt ervaren voor de mobiliteit
van mensen in dit deel van Friesland. In die zin denk ik dat
het college de motie van de heer De Beer graag wil ondersteu
nen.
Mevrouw De Haan: Wij zijn het hiermee eens.
De heer Heina: Nog een kleine suggestie.
Ik had ook gehoord dat het niet denkbeeldig is dat Leeuwarden
zijn intercity-status zou kunnen gaan verliezen. Ik vraag mij
af of het niet zinvol is om dat erbij te betrekken, want ook
dat zou ik een hele slechte zaak vinden.
De heer De Jong: Wij hebben begrepen dat de heer Den Beste
bij de opening van het nieuwe gebouw van de Rabobank in het
Stationskwartier gezegd zou hebben dat het allemaal wel mee
zou vallen en wij misschien wel veel te vroeg zijn. Beter te
vroeg dan te laat zou ik zeggen. Ik ondersteun de motie van
harte.
De Voorzitter: Verder is iedereen het er ook mee eens?
56