Punt 18, 19, 20 en 21 (bijlage nrs. 158, 154, 126 en 159). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. De Voorzitter: Aan de orde is de interpellatie van de heer De Beer. De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, uit diverse perspu blicaties blijkt dat de Nederlandse Spoorwegen een voorstel in de maak hebben om het dienstrooster, zoals dat zo mooi heet, te optimaliseren om daardoor tot een betere exploitatie te komen. Maar dat houdt onder andere in geen treinen in de vroege ochtend en late avond en ook minder intercity's in de avonduren. Wanneer deze plannen worden gerealiseerd en ook Leeuwarden betreffen, geeft dit grote problemen voor inwoners uit Leeuwarden, maar ik veronderstel dat dit ook geldt voor vele inwoners vanuit heel Friesland die bijvoorbeeld of vergaderen of een cursus volgen in het Westen van het land. Ook het plan om niet meer te stoppen op halteplaatsen in Friesland en Groningen kan erg nadelig voor onze gemeente werken. Het lijkt mij goed om op tijd vanuit de gemeenteraad van Leeuwarden een signaal in de richting van de Nederlandse Spoorwegen te laten gaan. In de motie die ik zal indienen, heb ik mij beperkt tot de gevolgen voor Leeuwarden, maar dat wij ons ook zorgen maken over de gevolgen voor andere Friese gemeenten, spreekt vanzelf. Ik denk dat hier een taak ligt voor de Vereniging van Friese Gemeenten en het provinciaal bestuur. Om onze ongerustheid naar de Nederlandse Spoorwegen duidelijk te maken, dien ik de volgende motie in met het verzoek om deze motie ook te sturen naar de Vereniging van Friese Gemeenten en het provinciale bestuur: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 juli 1993, is verontrust over de nieuwe plannen van de Nederlandse Spoorwegen om in de toekomst geen treinen in de vroege ochtend en late avond meer te laten rijden en het aantal intercity's in de avonduren te verminderen. Voor de inwoners van de gemeente Leeuwarden die bijvoor beeld of een cursus volgen of vergaderen in het Westen van het land is de uitvoering van deze plannen een ern stige belemmering in hun mogelijkheden. De leden van de raad verzoeken u hiermee rekening te houden bij het uitwerken van de plannen." 55 (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagin gen De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, de heer De Beer heeft terecht geconstateerd dat er de laatste tijd een aantal berichten in de publiciteit verschijnen met betrekking tot het gewijzigde dienstrooster van de Nederlandse Spoorwegen. Het probleem is daarbij is dat het deels uitgelekte interne oefeningen zijn van verschillende medewerkers van hoe zij denken in de toekomst het lijnennet in Friesland te laten functioneren en tegelijkertijd ook landelijk, dan hebben wij het over de intercity. De moeilijkheid is dat het op dit moment onduidelijk is wat precies de status van die verschil lende berichten is. Voor wat betreft het landelijke net wordt met name gedacht aan het laten vervallen van de eerste inter city en de laatste. Dat heeft nogal wat consequenties. Als wij kijken naar het gebruik, dan zou met name de eerste een echt heel ingrijpende wijziging zijn van de mogelijkheden die er op dit moment zijn. In die zin is het college het van ganse harte met de WD-fractie eens dat het verstandig is om daar zo snel mogelijk opheldering over te krijgen en in ieder geval duidelijk te maken dat het bezuinigen op het huidige lijnennet als een bedreiging wordt ervaren voor de mobiliteit van mensen in dit deel van Friesland. In die zin denk ik dat het college de motie van de heer De Beer graag wil ondersteu nen. Mevrouw De Haan: Wij zijn het hiermee eens. De heer Heina: Nog een kleine suggestie. Ik had ook gehoord dat het niet denkbeeldig is dat Leeuwarden zijn intercity-status zou kunnen gaan verliezen. Ik vraag mij af of het niet zinvol is om dat erbij te betrekken, want ook dat zou ik een hele slechte zaak vinden. De heer De Jong: Wij hebben begrepen dat de heer Den Beste bij de opening van het nieuwe gebouw van de Rabobank in het Stationskwartier gezegd zou hebben dat het allemaal wel mee zou vallen en wij misschien wel veel te vroeg zijn. Beter te vroeg dan te laat zou ik zeggen. Ik ondersteun de motie van harte. De Voorzitter: Verder is iedereen het er ook mee eens? 56

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 29