Deze verzoeken worden in handen gesteld van b. en w. om
preadvies
Sub H, I en J.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Sub K.
De heer Heinz: Wij gaan akkoord met de brief zoals die is
opgesteld. Terecht wordt er bij het College van Arbeidszaken
op aangedrongen het initiatief te nemen tot een reëel loon-
bod. In feite wordt met de brief aan de vraag van de bonden
voldaan. Rest ons als PAL/GL-fractie nog onze solidariteit
uit te spreken, ik denk dat meerdere partijen dat wel zullen
doen, met de actie van de gemeente-ambtenaren die "zorgvuldig
rekening houden met de last die de samenleving ervan kan
ondervinden"
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Sub L.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 3 (bijlage nr. 165).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 4 (bijlage nr. 161).
De Voorzitter: Aan de orde is Beschikbaar stellen van een
krediet ten behoeve van reorganisatie afdeling Burgerzaken.
De heer De Beer: Mijnheer de Voorzitter, uit het bedrijfs-
diagnoserapport blijkt duidelijk dat de reorganisatie van de
afdeling Burgerzaken in feite een fiasco is geworden. Niet
duidelijk is, wat er gebeurd is toen bekend was dat het mana
gement in alle opzichten faalde. Op het moment dat dit duide
lijk was en er een extern adviseur moest worden ingeschakeld
had de Commissie Algemene Zaken of de Commissie Middelen op
de hoogte gebracht moeten worden. Daarbij komt nog dat de
Commissie Algemene Zaken bijeen geroepen werd op 28 juni j.l.
terwijl het rapport al van 15 maart j.l. is. Waarom moest dat
zo lang duren? Daar komt nog bij dat de leden van de commis
sie werden uitgenodigd op 25 juni. Onbegrijpelijk en in feite
voor zo'n belangrijk onderwerp niet acceptabel. Het gevolg is
wel geweest dat het quorum op die vergadering niet aanwezig
was, terwijl de raadsbrief op bladzijde 2 vermeldt dat de
commissie adviseert met dit voorstel in te stemmen. Dat is
een onjuiste voorstelling van zaken. Om nu op 13 september
a.s. hier nog eens op terug te komen, is een farce en komt
als mosterd na de maaltijd. Wel blijkt uit deze hele affaire
dat bij de nieuwe portefeuilleverdeling, waarbij ook de
nieuwe burgemeester een portefeuille is toebedacht, ter dege
rekening moet worden gehouden met de keuze in verband met de
verantwoording naar de raad en de eventuele gevolgen daarvan.
Wat het voorstel betreft, vindt mijn fractie dat wij geen
keus hebben en dat er wel iets moet gebeuren. Daarom gaan wij
akkoord met dit voorstel.
De heer De Jong: Voorzitter, in de Commissie Algemene Zaken
heb ik de vergelijking gemaakt met een veenbrand, die heeft
als kenmerk dat alles ondergronds blijft, de vlammen zie je
niet. Wij hebben geen enkel signaal gehad dat er sprake was
van een uitslaande brand bij de afdeling Burgerzaken. Nu is
er een bijzonder heldere rapportage over de situatie, die
liegt er niet om. De D66-fractie heeft in 1991 bij de algeme
ne beschouwingen gevraagd om een vroegere evaluatie van de
reorganisatie. Het college zei destijds dat dat niet nodig
was. Maar kijkend naar de rapportage zoals die nu voorligt,
valt toch niet te ontkennen dat er in 1991 al iets aan de
hand was bij die afdeling.
Op een uitvloeisel van de reorganisatie wil ik nog even
ingaan. Er wordt nu hard gewerkt aan de verbetering van de
administratieve ondersteuning. Een veel weerbarstiger materie
is de cultuurverandering. Daar gaat het om eigentijds manage-
6