Deze verzoeken worden in handen gesteld van b. en w. om preadvies Sub H, I en J. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Sub K. De heer Heinz: Wij gaan akkoord met de brief zoals die is opgesteld. Terecht wordt er bij het College van Arbeidszaken op aangedrongen het initiatief te nemen tot een reëel loon- bod. In feite wordt met de brief aan de vraag van de bonden voldaan. Rest ons als PAL/GL-fractie nog onze solidariteit uit te spreken, ik denk dat meerdere partijen dat wel zullen doen, met de actie van de gemeente-ambtenaren die "zorgvuldig rekening houden met de last die de samenleving ervan kan ondervinden" De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Sub L. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 3 (bijlage nr. 165). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 4 (bijlage nr. 161). De Voorzitter: Aan de orde is Beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van reorganisatie afdeling Burgerzaken. De heer De Beer: Mijnheer de Voorzitter, uit het bedrijfs- diagnoserapport blijkt duidelijk dat de reorganisatie van de afdeling Burgerzaken in feite een fiasco is geworden. Niet duidelijk is, wat er gebeurd is toen bekend was dat het mana gement in alle opzichten faalde. Op het moment dat dit duide lijk was en er een extern adviseur moest worden ingeschakeld had de Commissie Algemene Zaken of de Commissie Middelen op de hoogte gebracht moeten worden. Daarbij komt nog dat de Commissie Algemene Zaken bijeen geroepen werd op 28 juni j.l. terwijl het rapport al van 15 maart j.l. is. Waarom moest dat zo lang duren? Daar komt nog bij dat de leden van de commis sie werden uitgenodigd op 25 juni. Onbegrijpelijk en in feite voor zo'n belangrijk onderwerp niet acceptabel. Het gevolg is wel geweest dat het quorum op die vergadering niet aanwezig was, terwijl de raadsbrief op bladzijde 2 vermeldt dat de commissie adviseert met dit voorstel in te stemmen. Dat is een onjuiste voorstelling van zaken. Om nu op 13 september a.s. hier nog eens op terug te komen, is een farce en komt als mosterd na de maaltijd. Wel blijkt uit deze hele affaire dat bij de nieuwe portefeuilleverdeling, waarbij ook de nieuwe burgemeester een portefeuille is toebedacht, ter dege rekening moet worden gehouden met de keuze in verband met de verantwoording naar de raad en de eventuele gevolgen daarvan. Wat het voorstel betreft, vindt mijn fractie dat wij geen keus hebben en dat er wel iets moet gebeuren. Daarom gaan wij akkoord met dit voorstel. De heer De Jong: Voorzitter, in de Commissie Algemene Zaken heb ik de vergelijking gemaakt met een veenbrand, die heeft als kenmerk dat alles ondergronds blijft, de vlammen zie je niet. Wij hebben geen enkel signaal gehad dat er sprake was van een uitslaande brand bij de afdeling Burgerzaken. Nu is er een bijzonder heldere rapportage over de situatie, die liegt er niet om. De D66-fractie heeft in 1991 bij de algeme ne beschouwingen gevraagd om een vroegere evaluatie van de reorganisatie. Het college zei destijds dat dat niet nodig was. Maar kijkend naar de rapportage zoals die nu voorligt, valt toch niet te ontkennen dat er in 1991 al iets aan de hand was bij die afdeling. Op een uitvloeisel van de reorganisatie wil ik nog even ingaan. Er wordt nu hard gewerkt aan de verbetering van de administratieve ondersteuning. Een veel weerbarstiger materie is de cultuurverandering. Daar gaat het om eigentijds manage- 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 4