over de positie van de traditionele vernieuwingsscholen en ook de scholen die hun onderwijskundig en pedagogisch concept nog niet een naam hebben gegeven spelen in deze discussie een belangrijke rol. De PvdA-fractie trekt bij de in 1988 door de raad vastgestelde traditionele vernieuwingsscholen de grens. Als het mogelijk is moeten die scholen buiten de fusies blijven en met dit spreidingsplan kan dat. Wel wil ik zeggen dat de fractie veel waardering heeft voor al die scholen die bezig zijn op een vernieuwende manier inhoud te geven aan hun onderwijs en dat deze aspecten in het verloop van de fusie zwaar mee behoren te wegen. Op basis van overleg moeten de fuserende scholen een nieuw concept maken waarin de inbreng van beide scholen zwaar telt. De fusie van de scholen. In de raadsbrief zijn al twee knelpunten opgelost, namelijk de verplaatsing van de Montessori naar het Nijlan en de fusie van het Palet en de Borne. Het laatste knelpunt dat nog overblijft is de fusie tussen de Goudenregenschoolde Tjerk Hiddesschool en de ZamenhofschoolIn de commissie heb ik de alternatieven uitgebreid besproken. Voor ons blijft de minst slechte oplossing het voorstel van het college. De belang rijkste overwegingen hiervoor zijns uit welk gebied komen de kinderen en wat willen de scholen zelf? De Zamenhofschool kiest zelf in tweede instantie voor een fusie met eerderge noemde scholen, de Plataanschool wijst een fusie met de Zamenhofschool af en de andere mogelijkheid een fusie tussen Zamenhofschool en de Stins is niet mogelijk. De Tjerk Hiddes school en de Goudenregenschool vinden een fusie tussen drie scholen te veel. Volgens onze fractie staat dat laatste niet bij voorbaat vast. Met name voor deze drie scholen, die in eikaars voedingsgebied zitten, kan een fusie zelfs een aantal voordelen opleveren. Dus wij volgen het collegevoorstel. Als laatste nog dit. Door de inzet van alle partijen is er naar ons idee een evenwichtig plan uitgekomen. De PvdA-fractie wil dan ook in deze raad haar dank uitspreken voor deze inzet. Ik twijfel er niet aan dat wanneer de keuze definitief gemaakt is, alle scholen zich vol energie zullen werpen op de volgende stap pen, waarin met name de inhoudelijke afstemming en het perso neelsbeleid belangrijke onderwerpen zullen zijn. Wij hopen dat er weer met evenveel voortvarendheid gewerkt wordt aan de volgende fase. Uiteindelijk is ons doel hetzelfde, kwalita tief goed onderwijs. De heer De Jong: Voorzitter, in commissieverband is al twee keer zeer uitvoerig gedebatteerd over de notitie Spreidings- 11 beleid van de gemeente en de Reactienota daarop. De inspraak heeft gewerkt en vanavond staan wij dan als raad voor de afronding die tevens een begin is van het daadwerkelijke fusieproces. Met 90% van hetgeen het college voorstelt in de nota en in de reactienota kunnen wij akkoord gaan, wij hebben dat ook voortdurend naar voren gebracht. Het college is, terecht onzes inziens, terug gekomen op zijn standpunten ten aanzien van de Montessorischool en de Borne. Wij vinden dat er verder wel sprake is geweest van een zorgvuldige procedu re. Er rest voor ons één pijnpunt, wij hebben dat in de commissie ook aangehaald, dat is de situatie in Oud Oost. Wij hadden een 2-2-model verwacht, de fusie van de Goudenregen school en de Tjerk Hiddesschool en een fusie van de Zamenhof- school en de Plataanschool. Daarvoor kwam echter een 3-1- model, namelijk een fusie van de Goudenregenschool, de Tjerk Hiddesschool en Zamenhofschoolwaarbij de Plataanschool zelfstandig zou blijven. Dat er gefuseerd moet worden in Oud Oost is duidelijk, er zijn teveel scholen. De D66-fractie vraagt zich echter sterk af of deze drieslag in Oud Oost, hoewel die zeer praktisch lijkt, wel de beste oplossing is. Het gaat hier in ieder geval om een fusie van drie scholen, waarbij drie schoolculturen tot één moeten worden omgevormd. Drie schoolwerkplannen moeten ineen geschoven worden. Door met name de Tjerk Hiddesschool en ook de Goudenregenschool is het argument van de beheersbaarheid van de grote school in het gebied met een zeer hoge SE-score naar voren gebracht. Wij vrezen dat een dergelijke grootschalige operatie ten koste zal gaan van kwetsbare leerlingen. De vraag, die voor ons overeind blijft staan, is wat de meerwaarde is van deze drieslag, deze fusie over drie scholen? Rest ons de positie van de Zamenhof schoolOp grond van inhoudelijke argumenten, daar is in de commissie ook al meermalen terecht op gewezen, ligt samenwerking met de Stins in Aldlan voor de hand, maar dat is een oplossing die niet reëel is. Er resten twee mogelijkheden. Meegaan met de Tjerk Hiddesschool en de Goudenregenschool of fuseren met de Pla taanschool. Op grond van mijn eerdere opmerkingen over de grote fusies zal duidelijk zijn dat een fusie van de Zamen- hofschool met de Plataanschool het meest voor de hand liggend is. Alle argumenten zijn in de commissievergadering wel gewisseld, waar het nu op aankomt is het maken van een afwe ging, is het maken van een keuze, welke oplossing zie jij als fractie als de beste of als de minst slechte. Het maken van een inschatting is niet gemakkelijk. Uiteindelijk denkt de fractie van D66 dat een fusie van de Zamenhofschool met de Plataanschool voor beide scholen een redelijke oplossing is. Het argument van de rondweg als geografische barrière wijzen wij af. Het idee hebben wij vervat in een amendement dat ik zal voorlezen: 12

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 7