over de positie van de traditionele vernieuwingsscholen en
ook de scholen die hun onderwijskundig en pedagogisch concept
nog niet een naam hebben gegeven spelen in deze discussie een
belangrijke rol. De PvdA-fractie trekt bij de in 1988 door de
raad vastgestelde traditionele vernieuwingsscholen de grens.
Als het mogelijk is moeten die scholen buiten de fusies
blijven en met dit spreidingsplan kan dat. Wel wil ik zeggen
dat de fractie veel waardering heeft voor al die scholen die
bezig zijn op een vernieuwende manier inhoud te geven aan hun
onderwijs en dat deze aspecten in het verloop van de fusie
zwaar mee behoren te wegen. Op basis van overleg moeten de
fuserende scholen een nieuw concept maken waarin de inbreng
van beide scholen zwaar telt.
De fusie van de scholen.
In de raadsbrief zijn al twee knelpunten opgelost, namelijk
de verplaatsing van de Montessori naar het Nijlan en de fusie
van het Palet en de Borne. Het laatste knelpunt dat nog
overblijft is de fusie tussen de Goudenregenschoolde Tjerk
Hiddesschool en de ZamenhofschoolIn de commissie heb ik de
alternatieven uitgebreid besproken. Voor ons blijft de minst
slechte oplossing het voorstel van het college. De belang
rijkste overwegingen hiervoor zijns uit welk gebied komen de
kinderen en wat willen de scholen zelf? De Zamenhofschool
kiest zelf in tweede instantie voor een fusie met eerderge
noemde scholen, de Plataanschool wijst een fusie met de
Zamenhofschool af en de andere mogelijkheid een fusie tussen
Zamenhofschool en de Stins is niet mogelijk. De Tjerk Hiddes
school en de Goudenregenschool vinden een fusie tussen drie
scholen te veel. Volgens onze fractie staat dat laatste niet
bij voorbaat vast. Met name voor deze drie scholen, die in
eikaars voedingsgebied zitten, kan een fusie zelfs een aantal
voordelen opleveren. Dus wij volgen het collegevoorstel.
Als laatste nog dit.
Door de inzet van alle partijen is er naar ons idee een
evenwichtig plan uitgekomen. De PvdA-fractie wil dan ook in
deze raad haar dank uitspreken voor deze inzet. Ik twijfel er
niet aan dat wanneer de keuze definitief gemaakt is, alle
scholen zich vol energie zullen werpen op de volgende stap
pen, waarin met name de inhoudelijke afstemming en het perso
neelsbeleid belangrijke onderwerpen zullen zijn. Wij hopen
dat er weer met evenveel voortvarendheid gewerkt wordt aan de
volgende fase. Uiteindelijk is ons doel hetzelfde, kwalita
tief goed onderwijs.
De heer De Jong: Voorzitter, in commissieverband is al twee
keer zeer uitvoerig gedebatteerd over de notitie Spreidings-
11
beleid van de gemeente en de Reactienota daarop. De inspraak
heeft gewerkt en vanavond staan wij dan als raad voor de
afronding die tevens een begin is van het daadwerkelijke
fusieproces. Met 90% van hetgeen het college voorstelt in de
nota en in de reactienota kunnen wij akkoord gaan, wij hebben
dat ook voortdurend naar voren gebracht. Het college is,
terecht onzes inziens, terug gekomen op zijn standpunten ten
aanzien van de Montessorischool en de Borne. Wij vinden dat
er verder wel sprake is geweest van een zorgvuldige procedu
re. Er rest voor ons één pijnpunt, wij hebben dat in de
commissie ook aangehaald, dat is de situatie in Oud Oost. Wij
hadden een 2-2-model verwacht, de fusie van de Goudenregen
school en de Tjerk Hiddesschool en een fusie van de Zamenhof-
school en de Plataanschool. Daarvoor kwam echter een 3-1-
model, namelijk een fusie van de Goudenregenschool, de Tjerk
Hiddesschool en Zamenhofschoolwaarbij de Plataanschool
zelfstandig zou blijven. Dat er gefuseerd moet worden in Oud
Oost is duidelijk, er zijn teveel scholen. De D66-fractie
vraagt zich echter sterk af of deze drieslag in Oud Oost,
hoewel die zeer praktisch lijkt, wel de beste oplossing is.
Het gaat hier in ieder geval om een fusie van drie scholen,
waarbij drie schoolculturen tot één moeten worden omgevormd.
Drie schoolwerkplannen moeten ineen geschoven worden. Door
met name de Tjerk Hiddesschool en ook de Goudenregenschool is
het argument van de beheersbaarheid van de grote school in
het gebied met een zeer hoge SE-score naar voren gebracht.
Wij vrezen dat een dergelijke grootschalige operatie ten
koste zal gaan van kwetsbare leerlingen. De vraag, die voor
ons overeind blijft staan, is wat de meerwaarde is van deze
drieslag, deze fusie over drie scholen?
Rest ons de positie van de Zamenhof schoolOp grond van
inhoudelijke argumenten, daar is in de commissie ook al
meermalen terecht op gewezen, ligt samenwerking met de Stins
in Aldlan voor de hand, maar dat is een oplossing die niet
reëel is. Er resten twee mogelijkheden. Meegaan met de Tjerk
Hiddesschool en de Goudenregenschool of fuseren met de Pla
taanschool. Op grond van mijn eerdere opmerkingen over de
grote fusies zal duidelijk zijn dat een fusie van de Zamen-
hofschool met de Plataanschool het meest voor de hand liggend
is. Alle argumenten zijn in de commissievergadering wel
gewisseld, waar het nu op aankomt is het maken van een afwe
ging, is het maken van een keuze, welke oplossing zie jij als
fractie als de beste of als de minst slechte. Het maken van
een inschatting is niet gemakkelijk. Uiteindelijk denkt de
fractie van D66 dat een fusie van de Zamenhofschool met de
Plataanschool voor beide scholen een redelijke oplossing is.
Het argument van de rondweg als geografische barrière wijzen
wij af. Het idee hebben wij vervat in een amendement dat ik
zal voorlezen:
12