"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 12 juli 1993,
behandelende de Spreidingsnotitie Openbaar Basisonder
wijs in Leeuwarden,
overwegende:
dat een fusie van GoudenregenschoolTjerk Hid-
desschool en Zamenhofschool een te groot beroep
doet op de beheersbaarheid van de gefuseerde
school
dat een fusie van de Zamenhofschool met de Pla-
taanschool geen al te grote problemen oproept;
is van oordeel:
dat de fusie genoemd onder pt. 2 .e van het
raadsbesluit beperkt moet worden tot de Goudenre
genschool en de Tjerk Hiddesschool en
dat de Zamenhofschool gefuseerd moet worden met
de Plataanschool;
en gaat over tot de orde van de dag."
Het amendement is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De
amendement maakt deel uit van de beraadslagingen.)
De situatie in Oud Oost is voor ons het enige pijnpunt, voor
de rest gaan wij akkoord. Het gaat daarbij, dat is door
mevrouw Dikken ook al gememoreerd, om een uitwerking van de
nota Toerusting en bereikbaarheid van Staatssecretaris Walla
ge. Een moeilijk proces wordt nu in werking gezet. De D66-
fractie rekent er op dat met zorgvuldigheid te werk wordt
gegaan, dezelfde zorgvuldigheid die tot nu toe het kenmerk is
geweest van dit proces. De route naar 1996 zal moeilijk zijn.
Lokatiekeuze, personeelsbeleid, er wordt veel gevraagd van èn
scholen èn college.
Mevrouw Garas: Mijnheer de Voorzitter, in de commissies zijn
wij al akkoord gegaan met het voorstel zoals dat hier van
avond voor ons ligt. De uitgangspunten om te komen tot dit
spreidingsplan waren en zijn nog steeds: spreiding over de
stad, instandhouding van de scholen in de dorpen en instand
houding van de traditionele vernieuwingsscholen die wij op
dit moment in onze gemeente hebben. Nu dan de keuze om te
komen tot het vereiste aantal scholen van 16. Het gevolg is
dus fusie.
In de commissie heb ik al gezegd dat wij akkoord zouden gaan
met het voorstel. Knelpunt was en is met name Oud Oost. Maar
ik ben er nog steeds van overtuigd dat het in dit geval een
keuze is uit de minst kwade, in tegenstelling tot wat de heer
De Jong zei. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de Zamen
hof school, de Goudenregenschool en de Tjerk Hiddesschool met
13
elkaar in staat zijn aan de nu ontstane situatie het hoofd te
bieden en toe te werken naar de fusie in het tempo dat past
bij hun situatie. In principe geldt dit laatste voor alle
scholen die met de fusie te maken hebben. Het tempo wordt
door de scholen bepaald met als uiterlijke deadline augustus
1996. Het is belangrijk dat de scholen de tijd nemen die zij
nodig hebben om te komen tot een nieuw onderwijsconcept
waarin het team, de MR en de ouders zich kunnen vinden. Het
is van belang na de zomervakantie zo snel mogelijk alle
onzekerheden en onduidelijkheden via een overzichtelijk
stappenplan per te fuseren scholen inzichtelijk te maken,
zodat naar die duidelijkheid toegewerkt kan worden.
Rest mij nog om alle betrokkenen daarbij alle energie en
wij shied toe te wensen om het werk te klaren, maar eerst wou
ik ze toch ook nog een welverdiende vakantie toewensen.
Mevrouw Van Ulzen: Het is opvallend dat iedere keer als het
over onderwijs gaat er veel geluid is buiten de raadszaal. De
laatste keer betrof dat het Gymnasium.
Wij hebben het over het Spreidingsplan Basisonderwijs. Om met
een parafrase te beginnen, het spreiden van onderwijs gaat
van au, maar spreiden gaat ook min of meer gepaard met
schrappen. Wij hebben in deze gemeente gekozen voor de gemid
delde schoolgrootte. Dat heeft onder andere als voordeel dat
de openbare scholen in de dorpen gehandhaafd kunnen blijven.
Een samenwerkingsschool in Wirdum waar wij een voorstander
van waren, is tot onze spijt niet mogelijk gebleken. Dat
heeft niet aan het bestuur van het openbaar onderwijs gele
gen, in tegendeel. Op grond van de inspraak heeft het college
tweemaal enig water in de wijn gedaan.
De Montessorischool wordt voorlopig niet verplaatst, wij zijn
het daarmee eens. Gelet op het voorlopige karakter vrees ik
dat wij te zijner tijd hier toch weer met een probleem te
maken zullen krijgen, maar komt tijd komt raad.
Wij zijn het ook eens met het college dat er geen plaats meer
kan zijn voor twee afzonderlijke openbare Jenaplanscholen.
Dan kom ik bij onderdeel 1 van het te nemen besluit, het
samengaan van de Goudenregenschool, Tjerk Hiddesschool en de
Zamenhofschool
Wij vinden het samengaan van de Goudenregenschool en de Tjerk
Hiddesschool een goed voorstel en dat vinden de desbetreffen
de scholen zelf ook. Maar met het toevoegen van de Zamenhof-
school hebben wij het moeilijker. De zinsnede die ik las, dat
verschillen elkaar kunnen versterken, vind ik in dit verband
niet zo gelukkig gekozen. Het argument van de Tjerk Hiddes
school en de Goudenregenschool in de sfeer van beheersbaar
heid qua grootte vinden wij ook niet zo doorslaggevend. Wel
14