"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 juli 1993, behandelende de Spreidingsnotitie Openbaar Basisonder wijs in Leeuwarden, overwegende: dat een fusie van GoudenregenschoolTjerk Hid- desschool en Zamenhofschool een te groot beroep doet op de beheersbaarheid van de gefuseerde school dat een fusie van de Zamenhofschool met de Pla- taanschool geen al te grote problemen oproept; is van oordeel: dat de fusie genoemd onder pt. 2 .e van het raadsbesluit beperkt moet worden tot de Goudenre genschool en de Tjerk Hiddesschool en dat de Zamenhofschool gefuseerd moet worden met de Plataanschool; en gaat over tot de orde van de dag." Het amendement is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De amendement maakt deel uit van de beraadslagingen.) De situatie in Oud Oost is voor ons het enige pijnpunt, voor de rest gaan wij akkoord. Het gaat daarbij, dat is door mevrouw Dikken ook al gememoreerd, om een uitwerking van de nota Toerusting en bereikbaarheid van Staatssecretaris Walla ge. Een moeilijk proces wordt nu in werking gezet. De D66- fractie rekent er op dat met zorgvuldigheid te werk wordt gegaan, dezelfde zorgvuldigheid die tot nu toe het kenmerk is geweest van dit proces. De route naar 1996 zal moeilijk zijn. Lokatiekeuze, personeelsbeleid, er wordt veel gevraagd van èn scholen èn college. Mevrouw Garas: Mijnheer de Voorzitter, in de commissies zijn wij al akkoord gegaan met het voorstel zoals dat hier van avond voor ons ligt. De uitgangspunten om te komen tot dit spreidingsplan waren en zijn nog steeds: spreiding over de stad, instandhouding van de scholen in de dorpen en instand houding van de traditionele vernieuwingsscholen die wij op dit moment in onze gemeente hebben. Nu dan de keuze om te komen tot het vereiste aantal scholen van 16. Het gevolg is dus fusie. In de commissie heb ik al gezegd dat wij akkoord zouden gaan met het voorstel. Knelpunt was en is met name Oud Oost. Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het in dit geval een keuze is uit de minst kwade, in tegenstelling tot wat de heer De Jong zei. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de Zamen hof school, de Goudenregenschool en de Tjerk Hiddesschool met 13 elkaar in staat zijn aan de nu ontstane situatie het hoofd te bieden en toe te werken naar de fusie in het tempo dat past bij hun situatie. In principe geldt dit laatste voor alle scholen die met de fusie te maken hebben. Het tempo wordt door de scholen bepaald met als uiterlijke deadline augustus 1996. Het is belangrijk dat de scholen de tijd nemen die zij nodig hebben om te komen tot een nieuw onderwijsconcept waarin het team, de MR en de ouders zich kunnen vinden. Het is van belang na de zomervakantie zo snel mogelijk alle onzekerheden en onduidelijkheden via een overzichtelijk stappenplan per te fuseren scholen inzichtelijk te maken, zodat naar die duidelijkheid toegewerkt kan worden. Rest mij nog om alle betrokkenen daarbij alle energie en wij shied toe te wensen om het werk te klaren, maar eerst wou ik ze toch ook nog een welverdiende vakantie toewensen. Mevrouw Van Ulzen: Het is opvallend dat iedere keer als het over onderwijs gaat er veel geluid is buiten de raadszaal. De laatste keer betrof dat het Gymnasium. Wij hebben het over het Spreidingsplan Basisonderwijs. Om met een parafrase te beginnen, het spreiden van onderwijs gaat van au, maar spreiden gaat ook min of meer gepaard met schrappen. Wij hebben in deze gemeente gekozen voor de gemid delde schoolgrootte. Dat heeft onder andere als voordeel dat de openbare scholen in de dorpen gehandhaafd kunnen blijven. Een samenwerkingsschool in Wirdum waar wij een voorstander van waren, is tot onze spijt niet mogelijk gebleken. Dat heeft niet aan het bestuur van het openbaar onderwijs gele gen, in tegendeel. Op grond van de inspraak heeft het college tweemaal enig water in de wijn gedaan. De Montessorischool wordt voorlopig niet verplaatst, wij zijn het daarmee eens. Gelet op het voorlopige karakter vrees ik dat wij te zijner tijd hier toch weer met een probleem te maken zullen krijgen, maar komt tijd komt raad. Wij zijn het ook eens met het college dat er geen plaats meer kan zijn voor twee afzonderlijke openbare Jenaplanscholen. Dan kom ik bij onderdeel 1 van het te nemen besluit, het samengaan van de Goudenregenschool, Tjerk Hiddesschool en de Zamenhofschool Wij vinden het samengaan van de Goudenregenschool en de Tjerk Hiddesschool een goed voorstel en dat vinden de desbetreffen de scholen zelf ook. Maar met het toevoegen van de Zamenhof- school hebben wij het moeilijker. De zinsnede die ik las, dat verschillen elkaar kunnen versterken, vind ik in dit verband niet zo gelukkig gekozen. Het argument van de Tjerk Hiddes school en de Goudenregenschool in de sfeer van beheersbaar heid qua grootte vinden wij ook niet zo doorslaggevend. Wel 14

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 8