de verschillen in de benadering van hoe het onderwijs gestal
te te gaan geven. Laten wij wel zijn, hier zit mijns inziens
het grootste probleem. Mijn persoonlijke mening is dat daar
alles behalve consensus over bestaat en er waarschijnlijk ook
niet zal komen. Ouders die voor de Tjerk Hiddesschool hebben
gekozen, hebben mij heel duidelijk kenbaar gemaakt gekozen te
hebben voor de aanpak op de Tjerk Hiddesschool en niet voor
de aanpak van de ZamenhofschoolDe Zamenhofschooldie de
laatste jaren gegroeid is, heeft een heel eigen aanpak. Dat
zijn de woorden van de wethouder en ik ben het daar mee eens,
ik denk overigens dat dat voor elke school geldt. Maar in dit
geval een aanpak die sterk overeen komt met die van de Stins,
waarvan de directeur zelf zei, op basis van inhoudelijke
overeenkomsten een voorkeur voor de Zamenhofschool te hebben.
De Stins gaat overigens fuseren met de Ljepper. Bij de sprei
dingsperikelen zei een van de insprekers dat er weinig aan
dacht aan de Ljepper besteed was. Ik moet dat enigszins
schuldbewust erkennen. Inmiddels is bekend, alhoewel de
Ljepper en de Stins op geografische gronden fuseren, men ook
in grote mate de individuele benadering hanteert. Overigens
is dat een trant die steeds vaker waar te nemen is. In ge
sprekken die hebben plaatsgevonden bleek mij dat de Stins en
de Zamenhofschool veel voordelen zagen in het samengaan, wij
zien die ook. Bovendien zijn wij ongerust dat op termijn, als
de fusie tussen de Tjerk Hiddesschool, de Goudenregenschool
en de Zamenhofschool doorgezet wordt, de Zamenhofschool zal
gaan verdwijnen onder andere door weglekeffecten. Wij vermoe
den dat als er gefuseerd kan worden met de Ljepper en de
Stins - en waarom zou dat niet er is hier door eerdere spre
kers gezegd dat dat een onmogelijkheid was, daar ben ik het
niet mee eens - dit minder personele gevolgen zal hebben. Wij
realiseren ons dat als er gekozen wordt voor een fusie met de
Stins en de Ljepper de Zamenhof school uit Oost verdwijnt,
maar dat lijkt ons toch al het geval, zoals ik al eerder
aangaf. Het is bekend dat de Stins nu bijna tweeëneenhalf
jaar werkt volgens het individuaal psychologie-concept (Ad-
Ier), deze school zou dus gediend kunnen zijn met de inbreng
van de Zamenhof schoolHet is natuurlijk nog maar de vraag of
dit concept gehandhaafd blijft bij een fusie tussen alleen de
Ljepper en de Stins. In plaats van twee Adler-scholen is er
dan geen een meer over. Datzelfde Adler-concept is van niet
geringe invloed geweest indertijd bij het opheffen van de
TaniaburghschoolAls indertijd de motie Krol in grote meer
derheid zou zijn gesteund, deze ging over het opheffen van de
Zamenhof schooldan was er nu een probleem minder geweest. Er
is niet voor die Zamenhofschool gekozen, gezien de rol die
deze school in het lokaal onderwijsbeleid vervulde. Het was
dit concept dat toen heel belangrijk werd geacht. Ik vraag
mij af of deze belangrijkheid nu zoveel minder is als toen,
15
daar wil ik toch niet vanuit gaan. Ik wacht de mening van de
wethouder af en zal hierover eventueel een motie indienen.
Natuurlijk hebben wij ook gespeeld met de gedachte van een
fusie tussen de Plataanschool en de Zamenhofschoolmaar dat
spelen heeft maar kort geduurd. De Plataanschool heeft gezien
de populatie nog meer rust dan andere scholen nodig en heeft
bovendien haar handen vol aan het OETC-onderwijsOETC-onder-
wijs dat overigens mijns inziens in eigen tijd moet plaats
vinden
Voorzitter, wij willen onze dank uitspreken jegens alle
openbare scholen die allemaal tot nu toe zeer welwillend aan
het spreidingsplan hebben meegewerkt. Niemand heeft er om ge
vraagd, het wordt ons vanuit Den Haag opgelegd, zoals wel
meer wat wij evenmin prettig vinden.
De heer Terpstra: Mijnheer de voorzitter, na een uitvoerige
bespreking van het spreidingsplan in een aantal vergaderingen
van de commissie nog een aantal opmerkingen.
Van het begin af aan kon de CDA-fractie zich voor verre weg
het grootste gedeelte vinden in het voorstel, bij een aantal
onderdelen hadden wij een vraag. Dit betrof het aanvankelijke
voorstel tot het verplaatsen van de Montessorischool. Terecht
is er voor gekozen uit te gaan van de huidige lokatie in
Bilgaard. Wij zijn wel van mening dat binnen afzienbare tijd
een antwoord op een eventuele verplaatsing moet worden gege
ven. Kiezen wij voor Bilgaard of zal er in de toekomst toch
sprake zijn van een verhuizing? De beantwoording van deze
vraag voor ons uitschuiven zal slecht zijn, niet alleen voor
de Montessorischool, maar zeker ook voor de Hoogfenne. Ook
deze laatste school heeft recht op duidelijkheid.
Waar de CDA-fractie de grootste moeite mee had en nog heeft
was het voorstel voor Oud Oost. De CDA-fractie was en is niet
gelukkig met de hier gekozen oplossing, echter het alterna
tief, fusie van de Zamenhofschool met de Plataanschool,
levert niet minder nadelen op. Aspecten als beheersbaarheid,
OETC, verlies van leerlingen aan andere scholen voor openbaar
onderwijs of weglek naar het bijzonder onderwijs, spelen een
rol bij het maken van een afweging. Juist dit laatste aspect
is niet onbelangrijk. In verband met meer duidelijkheid met
betrekking tot dit punt heeft de CDA-fractie behoefte aan
nader onderzoek en uitstel waar het gaat om de oplossing voor
Oud Oost. De eventuele weglek naar het bijzonder onderwijs
zal mede beïnvloed worden door de keuzes die door in het bij
zonder het rooms-katholiek onderwijs in dit gedeelte van de
stad zullen worden gemaakt. Blijkens berichten in de pers
moeten wij ons sterk afvragen of het ministerie akkoord zal
gaan met de oplossing die thans door het rooms-katholiek
16