de verschillen in de benadering van hoe het onderwijs gestal te te gaan geven. Laten wij wel zijn, hier zit mijns inziens het grootste probleem. Mijn persoonlijke mening is dat daar alles behalve consensus over bestaat en er waarschijnlijk ook niet zal komen. Ouders die voor de Tjerk Hiddesschool hebben gekozen, hebben mij heel duidelijk kenbaar gemaakt gekozen te hebben voor de aanpak op de Tjerk Hiddesschool en niet voor de aanpak van de ZamenhofschoolDe Zamenhofschooldie de laatste jaren gegroeid is, heeft een heel eigen aanpak. Dat zijn de woorden van de wethouder en ik ben het daar mee eens, ik denk overigens dat dat voor elke school geldt. Maar in dit geval een aanpak die sterk overeen komt met die van de Stins, waarvan de directeur zelf zei, op basis van inhoudelijke overeenkomsten een voorkeur voor de Zamenhofschool te hebben. De Stins gaat overigens fuseren met de Ljepper. Bij de sprei dingsperikelen zei een van de insprekers dat er weinig aan dacht aan de Ljepper besteed was. Ik moet dat enigszins schuldbewust erkennen. Inmiddels is bekend, alhoewel de Ljepper en de Stins op geografische gronden fuseren, men ook in grote mate de individuele benadering hanteert. Overigens is dat een trant die steeds vaker waar te nemen is. In ge sprekken die hebben plaatsgevonden bleek mij dat de Stins en de Zamenhofschool veel voordelen zagen in het samengaan, wij zien die ook. Bovendien zijn wij ongerust dat op termijn, als de fusie tussen de Tjerk Hiddesschool, de Goudenregenschool en de Zamenhofschool doorgezet wordt, de Zamenhofschool zal gaan verdwijnen onder andere door weglekeffecten. Wij vermoe den dat als er gefuseerd kan worden met de Ljepper en de Stins - en waarom zou dat niet er is hier door eerdere spre kers gezegd dat dat een onmogelijkheid was, daar ben ik het niet mee eens - dit minder personele gevolgen zal hebben. Wij realiseren ons dat als er gekozen wordt voor een fusie met de Stins en de Ljepper de Zamenhof school uit Oost verdwijnt, maar dat lijkt ons toch al het geval, zoals ik al eerder aangaf. Het is bekend dat de Stins nu bijna tweeëneenhalf jaar werkt volgens het individuaal psychologie-concept (Ad- Ier), deze school zou dus gediend kunnen zijn met de inbreng van de Zamenhof schoolHet is natuurlijk nog maar de vraag of dit concept gehandhaafd blijft bij een fusie tussen alleen de Ljepper en de Stins. In plaats van twee Adler-scholen is er dan geen een meer over. Datzelfde Adler-concept is van niet geringe invloed geweest indertijd bij het opheffen van de TaniaburghschoolAls indertijd de motie Krol in grote meer derheid zou zijn gesteund, deze ging over het opheffen van de Zamenhof schooldan was er nu een probleem minder geweest. Er is niet voor die Zamenhofschool gekozen, gezien de rol die deze school in het lokaal onderwijsbeleid vervulde. Het was dit concept dat toen heel belangrijk werd geacht. Ik vraag mij af of deze belangrijkheid nu zoveel minder is als toen, 15 daar wil ik toch niet vanuit gaan. Ik wacht de mening van de wethouder af en zal hierover eventueel een motie indienen. Natuurlijk hebben wij ook gespeeld met de gedachte van een fusie tussen de Plataanschool en de Zamenhofschoolmaar dat spelen heeft maar kort geduurd. De Plataanschool heeft gezien de populatie nog meer rust dan andere scholen nodig en heeft bovendien haar handen vol aan het OETC-onderwijsOETC-onder- wijs dat overigens mijns inziens in eigen tijd moet plaats vinden Voorzitter, wij willen onze dank uitspreken jegens alle openbare scholen die allemaal tot nu toe zeer welwillend aan het spreidingsplan hebben meegewerkt. Niemand heeft er om ge vraagd, het wordt ons vanuit Den Haag opgelegd, zoals wel meer wat wij evenmin prettig vinden. De heer Terpstra: Mijnheer de voorzitter, na een uitvoerige bespreking van het spreidingsplan in een aantal vergaderingen van de commissie nog een aantal opmerkingen. Van het begin af aan kon de CDA-fractie zich voor verre weg het grootste gedeelte vinden in het voorstel, bij een aantal onderdelen hadden wij een vraag. Dit betrof het aanvankelijke voorstel tot het verplaatsen van de Montessorischool. Terecht is er voor gekozen uit te gaan van de huidige lokatie in Bilgaard. Wij zijn wel van mening dat binnen afzienbare tijd een antwoord op een eventuele verplaatsing moet worden gege ven. Kiezen wij voor Bilgaard of zal er in de toekomst toch sprake zijn van een verhuizing? De beantwoording van deze vraag voor ons uitschuiven zal slecht zijn, niet alleen voor de Montessorischool, maar zeker ook voor de Hoogfenne. Ook deze laatste school heeft recht op duidelijkheid. Waar de CDA-fractie de grootste moeite mee had en nog heeft was het voorstel voor Oud Oost. De CDA-fractie was en is niet gelukkig met de hier gekozen oplossing, echter het alterna tief, fusie van de Zamenhofschool met de Plataanschool, levert niet minder nadelen op. Aspecten als beheersbaarheid, OETC, verlies van leerlingen aan andere scholen voor openbaar onderwijs of weglek naar het bijzonder onderwijs, spelen een rol bij het maken van een afweging. Juist dit laatste aspect is niet onbelangrijk. In verband met meer duidelijkheid met betrekking tot dit punt heeft de CDA-fractie behoefte aan nader onderzoek en uitstel waar het gaat om de oplossing voor Oud Oost. De eventuele weglek naar het bijzonder onderwijs zal mede beïnvloed worden door de keuzes die door in het bij zonder het rooms-katholiek onderwijs in dit gedeelte van de stad zullen worden gemaakt. Blijkens berichten in de pers moeten wij ons sterk afvragen of het ministerie akkoord zal gaan met de oplossing die thans door het rooms-katholiek 16

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 9