als een burger iets zegt, terecht of ten onrechte, over het gemeentebestuur, dan is ons standpunt dat je daar niet al te zenuwachtig over moet doen. Wij zijn niet aan het stijldansen zeg ik wel eens. Als je een duw krijgt en je rolt onderstebo ven, dan heb je een verkeerd beroep gekozen. Je moet toch wel zo stevig staan dat je niet ondersteboven rolt. Alleen - en dat is wel een punt dat ons heeft beziggehouden -als een raadslid verneemt dat al of niet bij geruchten er geheime stukken zijn, dat informatie niet deugdelijk is, dan heeft dat raadslid niet alleen het recht maar ook de plicht om, met gebruikmaking van de middelen die een raadslid heeft, ter stond actie te ondernemen om daarmee de waarheid boven tafel te krijgen. Ik ga evenmin als de heer Heins in op de zinswen dingen van de geschreven brief. Ik zeg hem graag toe dat de bereidheid van deze kant aanwezig is om in nader af te spre ken opstelling het gesprek aan te gaan waar hij om gevraagd heeft Dan is thans aan de orde het raadsvoorstel van de PAL/GL- fractie. Het is anders dan wanneer er een interpellatie komt en de indiener nog een toelichting moet geven. De stukken zijn geheel helder en ik stel het aan de orde. Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, de PAL/GL-fractie is met een eigen uitgewerkt initiatiefvoorstel naar de gemeente raad gekomen, dat is een prima zaak. Ik sluit mij wat dat betreft bij uw woorden daarover aan. Dit soort initiatieven onderstreept het primaat van de raad. Wat de PvdA-fractie betreft mag dat ook best vaker. Ik wil dan ook de PAL/GL- fractie complimenteren met het feit dat deze fractie artikel 41 van het Reglement van Orde nieuw leven heeft ingeblazen. Nu de inhoudelijke kant. De CDA-fractie heeft publiekelijk in forse taal dit voorstel afgewezen. Termen als verkiezingsstunt en volksverlakkerij waren niet van de lucht. Dat is eerlijk gezegd niet de bril waarmee de PvdA-fractie naar dit voorstel heeft gekeken. Wij hebben dit voorstel serieus op zijn eigen merites beoordeeld. Wij vinden dat er goede aanknopingspunten in zitten voor een vernieuwende werkwijze binnen onze raad, maar er zitten ook punten in waarop wij fundamentele kritiek hebben. Op beide aspecten zal ik ingaan en uiteindelijk leidt dat tot een genuanceerd standpunt, maar ook tot alternatieve voorstellen. Wat zijn de goede aanknopingspunten? Er is een krachtdadig politiek optreden nodig om in het najaar te komen tot een pakket bezuinigingen dat evenwichtig 34 en politiek maatschappelijk acceptabel is en tegelijk blij vende financiële ruimte biedt om tegenvallers in nieuw beleid op te vangen. Eenstemmigheid tussen raad en college en dus een breed draagvlak is nodig om deze ingrijpende maatregelen door te voeren. Die intentie kunnen wij ook lezen in het PAL/GL-initiatiefWillen wij dat politieke draagvlak cre- eren, dan moeten wij als raad de politieke sturing waar dat mogelijk is zien te versterken. Het instellen van tijdelijke raadscommissies met een doekarakter, voorzien van een specia le opdracht uit de raad, kan daartoe een heel goed middel zijn. Wij hebben die lijn in feite ingezet door als raad er aan mee te werken dat de fractievoorzitters rechtstreeks werden ingeschakeld bij het vastleggen van de contouren van de komende bezuinigingsoperatie. Om deze zelfde reden is de PvdA-fractie bepaald geen tegenstander van onderzoekscommis sies uit de raad, als maar helder is wat het gemeenschappe lijke doel is, als zo'n commissie maar een duidelijke toege voegde waarde heeft en als maar duidelijk is gedefinieerd wat de concrete taak en werkwijze is. Het is natuurlijk onzin om als raadscommissie dubbel werk te doen ten opzichte van wat binnen het gemeentelijk apparaat al gaande is. Dan kan het doel wel helder zijn, maar dan voegt het middel daar weinig of niets aan toe. De vraag die wij als fractie geprobeerd hebben te beantwoor den is of het voorstel van de PAL/GL-f ractie gegeven het doel - en ik denk dat wij het wat dat betreft eens zijn - ook een goed middel is. Dan kom ik bij de kritiek die wij op het voorstel hebben. Daar tekent zich dan ook een vrij fundamenteel verschil van mening tussen de PvdA-fractie en de PAL/GL-fractie af. Wij vinden het onbegrijpelijk en zelfs naar de Leeuwarder samenleving misleidend dat het PAL/GL-voorstel totaal niet ingaat op de maatregelen die het college in opdracht van de raad inmiddels heeft genomen om het financieel beheer op korte termijn te verbeteren. Er is voor de vakantie een verkenningennota in de Commissie Middelen behandeld. In die nota is de gemeentelijke aanpak weergegeven ten aanzien van het opsporen van knelpunten in het financieel management, het financieel beheer en de financiële informatievoorziening. Het gaat in feite om twee soorten knelpunten. In de eerste plaats om knelpunten die per dienst zijn opge spoord en die informatie zullen geven over de oorzaken die ten grondslag liggen aan de financiële problemen, waaronder de in het PAL/GL-voorstel de genoemde projecten. In de tweede plaats gaat het ook om de onderlinge samenhang tussen die knelpunten, een samenhang die voor het gehele concern van belang is. Die aanpak is niet alleen grondiger maar bovendien meer gericht op de structurele kant van de 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 18