als een burger iets zegt, terecht of ten onrechte, over het
gemeentebestuur, dan is ons standpunt dat je daar niet al te
zenuwachtig over moet doen. Wij zijn niet aan het stijldansen
zeg ik wel eens. Als je een duw krijgt en je rolt onderstebo
ven, dan heb je een verkeerd beroep gekozen. Je moet toch wel
zo stevig staan dat je niet ondersteboven rolt. Alleen - en
dat is wel een punt dat ons heeft beziggehouden -als een
raadslid verneemt dat al of niet bij geruchten er geheime
stukken zijn, dat informatie niet deugdelijk is, dan heeft
dat raadslid niet alleen het recht maar ook de plicht om, met
gebruikmaking van de middelen die een raadslid heeft, ter
stond actie te ondernemen om daarmee de waarheid boven tafel
te krijgen. Ik ga evenmin als de heer Heins in op de zinswen
dingen van de geschreven brief. Ik zeg hem graag toe dat de
bereidheid van deze kant aanwezig is om in nader af te spre
ken opstelling het gesprek aan te gaan waar hij om gevraagd
heeft
Dan is thans aan de orde het raadsvoorstel van de PAL/GL-
fractie.
Het is anders dan wanneer er een interpellatie komt en de
indiener nog een toelichting moet geven. De stukken zijn
geheel helder en ik stel het aan de orde.
Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, de PAL/GL-fractie is
met een eigen uitgewerkt initiatiefvoorstel naar de gemeente
raad gekomen, dat is een prima zaak. Ik sluit mij wat dat
betreft bij uw woorden daarover aan. Dit soort initiatieven
onderstreept het primaat van de raad. Wat de PvdA-fractie
betreft mag dat ook best vaker. Ik wil dan ook de PAL/GL-
fractie complimenteren met het feit dat deze fractie artikel
41 van het Reglement van Orde nieuw leven heeft ingeblazen.
Nu de inhoudelijke kant.
De CDA-fractie heeft publiekelijk in forse taal dit voorstel
afgewezen. Termen als verkiezingsstunt en volksverlakkerij
waren niet van de lucht. Dat is eerlijk gezegd niet de bril
waarmee de PvdA-fractie naar dit voorstel heeft gekeken. Wij
hebben dit voorstel serieus op zijn eigen merites beoordeeld.
Wij vinden dat er goede aanknopingspunten in zitten voor een
vernieuwende werkwijze binnen onze raad, maar er zitten ook
punten in waarop wij fundamentele kritiek hebben. Op beide
aspecten zal ik ingaan en uiteindelijk leidt dat tot een
genuanceerd standpunt, maar ook tot alternatieve voorstellen.
Wat zijn de goede aanknopingspunten?
Er is een krachtdadig politiek optreden nodig om in het
najaar te komen tot een pakket bezuinigingen dat evenwichtig
34
en politiek maatschappelijk acceptabel is en tegelijk blij
vende financiële ruimte biedt om tegenvallers in nieuw beleid
op te vangen. Eenstemmigheid tussen raad en college en dus
een breed draagvlak is nodig om deze ingrijpende maatregelen
door te voeren. Die intentie kunnen wij ook lezen in het
PAL/GL-initiatiefWillen wij dat politieke draagvlak cre-
eren, dan moeten wij als raad de politieke sturing waar dat
mogelijk is zien te versterken. Het instellen van tijdelijke
raadscommissies met een doekarakter, voorzien van een specia
le opdracht uit de raad, kan daartoe een heel goed middel
zijn. Wij hebben die lijn in feite ingezet door als raad er
aan mee te werken dat de fractievoorzitters rechtstreeks
werden ingeschakeld bij het vastleggen van de contouren van
de komende bezuinigingsoperatie. Om deze zelfde reden is de
PvdA-fractie bepaald geen tegenstander van onderzoekscommis
sies uit de raad, als maar helder is wat het gemeenschappe
lijke doel is, als zo'n commissie maar een duidelijke toege
voegde waarde heeft en als maar duidelijk is gedefinieerd wat
de concrete taak en werkwijze is. Het is natuurlijk onzin om
als raadscommissie dubbel werk te doen ten opzichte van wat
binnen het gemeentelijk apparaat al gaande is. Dan kan het
doel wel helder zijn, maar dan voegt het middel daar weinig
of niets aan toe.
De vraag die wij als fractie geprobeerd hebben te beantwoor
den is of het voorstel van de PAL/GL-f ractie gegeven het doel
- en ik denk dat wij het wat dat betreft eens zijn - ook een
goed middel is.
Dan kom ik bij de kritiek die wij op het voorstel hebben.
Daar tekent zich dan ook een vrij fundamenteel verschil van
mening tussen de PvdA-fractie en de PAL/GL-fractie af.
Wij vinden het onbegrijpelijk en zelfs naar de Leeuwarder
samenleving misleidend dat het PAL/GL-voorstel totaal niet
ingaat op de maatregelen die het college in opdracht van de
raad inmiddels heeft genomen om het financieel beheer op
korte termijn te verbeteren. Er is voor de vakantie een
verkenningennota in de Commissie Middelen behandeld. In die
nota is de gemeentelijke aanpak weergegeven ten aanzien van
het opsporen van knelpunten in het financieel management, het
financieel beheer en de financiële informatievoorziening.
Het gaat in feite om twee soorten knelpunten.
In de eerste plaats om knelpunten die per dienst zijn opge
spoord en die informatie zullen geven over de oorzaken die
ten grondslag liggen aan de financiële problemen, waaronder
de in het PAL/GL-voorstel de genoemde projecten.
In de tweede plaats gaat het ook om de onderlinge samenhang
tussen die knelpunten, een samenhang die voor het gehele
concern van belang is. Die aanpak is niet alleen grondiger
maar bovendien meer gericht op de structurele kant van de
35