Samenvattend mijnheer de voorzitter, wijzen wij het idee van
een adhoc-commissie uit de raad om de politieke sturing te
vergroten zeker niet af, maar denken met een beter, effectie
ver en constructiever voorstel te komen. Wij wijzen het
concrete PAL/GL-voorstelom ten aanzien van enkele projecten
in het verleden te duiken, af omdat wij hebben geconstateerd
dat alle knelpunten in het financiële beheerssysteem juist op
dit moment op een rij worden gezet.
Vinden wij nu, gezien onze afwijzing van het PAL/GL-voorstel
op deze gronden, dat de raad voldoende greep heeft op het
hele proces? Die conclusie hebben wij niet getrokken. Wij
vinden met de PAL/GL-fractie dat de greep van de raad op het
proces van financiële gezondmaking moet worden versterkt.
Dan komen wij bij ons alternatief, dat bestaat in feite uit
drie onderdelen.
In de eerste plaats willen wij dat de raad ook tussentijds
greep krijgt op het verbeteringsproces dat met de Verkennin
gennota in gang is gezet. Kijken wij naar het planningsschema
van de Verkenningennota dan zou nu ongeveer de inventarisatie
van de knelpunten klaar moeten zijn. Ik heb begrepen dat dat
ook zo is. Er is dus zeer voortvarend gewerkt. Ik zou graag
willen dat deze Knelpuntennota aan de Commissie Middelen
wordt voorgelegd, liefst in aanwezigheid van de desbetreffen
de ambtenaren en de deskundigen van VB-accountants, die
hierbij betrokken zijn geweest, naast het college uiteraard,
zodat de raad volledig kan worden geïnformeerd over de knel
punten. Maar daarnaast zouden de fracties moeten aangeven in
welke richting zij de oplossingen zien. Vervolgens wordt
gewerkt aan een actieplan met maatregelen dat uiteindelijk
door de raad moet worden vastgesteld. Ik dien daarover geen
motie in, want dit ligt wat mij betreft voor de hand.
Waar het vervolgens op aankomt is dat de maatregelen zo
spoedig mogelijk worden doorgevoerd. Daar is aanmerkelijk
meer tijd voor nodig. Het gaat daarbij om zaken als planning,
voortgangsbewaking, maar ook om politieke sturing. Het is dit
laatste punt waar ook de gemeenteraad een directe verantwoor
delijkheid voor heeft. Daarom stelt de PvdA-fractie voor een
aparte commissie uit de raad aan te stellen die het invoe
ringsproces ter verbetering van het financiële management,
het financieel beheer en de informatievoorziening gaat bege
leiden. Die begeleidingscommissie moet de vinger aan de pols
houden en moet bovendien de inbreng leveren die typisch past
bij de verantwoordelijkheid van de raad. Ik denk daarbij
bijvoorbeeld aan de volgende aspecten:
welke informatiebehoefte heeft de raad?
- wordt er in de toekomt met meetbare doelstellingen ge
werkt?
worden de door de raad verlangde produkten voldoende om
38
schreven?
worden ze voldoende getoetst op hun effecten?
zijn ambtelijke en bestuurlijke verantwoordelijkheden
voldoende helder afgebakend?
is een adequate budgetbewaking voldoende gewaarborgd?
Wij denken hierbij aan een kleine begeleidingscommissie met
uit elke fractie één vertegenwoordiger. Die in de tijd
flexibel werkende commissie moet ook tussentijds heel snel
bij elkaar te roepen zijn als er zaken spelen die specifiek
voor de positie van de raad van belang zijn. Bovendien is het
belang van dit proces van zo'n fundamenteel belang voor de
gemeente dat het goed is een aantal raadsleden voor dit werk
vrij te maken. Een reguliere raadscommissie waarin tal van
andere onderwerpen aan de orde komen, is daarvoor minder
geschikt. Kenmerk voor deze commissie moet zijn, toekomstge
richte en probleemoplossende aanpak. Wij hebben deze gedachte
in een motie vastgelegd.
De motie luidt als volgt:
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 6 september 1993,
gelezen het initiatiefvoorstel van de PAL/GL-fractie met
betrekking tot het instellen van een onderzoekscommissie
uit de raad, gehoord de discussie en de daarbij inge
brachte overwegingen,
besluit
een begeleidingscommissie uit de raad in te stellen
die tot taak krijgt om vanuit de positie van de gemeen
teraad het proces van invoering van verbeteringsmaatre
gelen op het terrein van het financieel management, het
financieel beheer en de financiële informatievoorzie
ning, een en ander op basis van de integrale knelpunten
rapportage en het op te stellen actieplan, kritisch te
begeleiden
en besluit voorts
de Commissie voor de Middelen op korte termijn bijeen te
doen roepen om een voorstel te maken waarin taak en
werkwijze van deze specifieke commissie nader worden
geregeld.
Een ander voorstel is een gedachte waarmee wij als fractie al
een tijdje spelen en die eigenlijk los staat van het financi
ële beheer, maar er toch ook wel weer relaties mee heeft. Dat
is de gedachte om één keer per jaar (dat kan uiteraard ook
best twee of drie keer per jaar) een commissie uit de raad te
belasten met onderzoek naar hoe in een bepaalde beleidssector
in de praktijk wordt gewerkt. Deze commissie richt zich dus
op aspecten van beleidsevaluatie. In de Tweede Kamer heeft
men hier ook al nuttige ervaring mee opgedaan, daar noemen ze
39