Samenvattend mijnheer de voorzitter, wijzen wij het idee van een adhoc-commissie uit de raad om de politieke sturing te vergroten zeker niet af, maar denken met een beter, effectie ver en constructiever voorstel te komen. Wij wijzen het concrete PAL/GL-voorstelom ten aanzien van enkele projecten in het verleden te duiken, af omdat wij hebben geconstateerd dat alle knelpunten in het financiële beheerssysteem juist op dit moment op een rij worden gezet. Vinden wij nu, gezien onze afwijzing van het PAL/GL-voorstel op deze gronden, dat de raad voldoende greep heeft op het hele proces? Die conclusie hebben wij niet getrokken. Wij vinden met de PAL/GL-fractie dat de greep van de raad op het proces van financiële gezondmaking moet worden versterkt. Dan komen wij bij ons alternatief, dat bestaat in feite uit drie onderdelen. In de eerste plaats willen wij dat de raad ook tussentijds greep krijgt op het verbeteringsproces dat met de Verkennin gennota in gang is gezet. Kijken wij naar het planningsschema van de Verkenningennota dan zou nu ongeveer de inventarisatie van de knelpunten klaar moeten zijn. Ik heb begrepen dat dat ook zo is. Er is dus zeer voortvarend gewerkt. Ik zou graag willen dat deze Knelpuntennota aan de Commissie Middelen wordt voorgelegd, liefst in aanwezigheid van de desbetreffen de ambtenaren en de deskundigen van VB-accountants, die hierbij betrokken zijn geweest, naast het college uiteraard, zodat de raad volledig kan worden geïnformeerd over de knel punten. Maar daarnaast zouden de fracties moeten aangeven in welke richting zij de oplossingen zien. Vervolgens wordt gewerkt aan een actieplan met maatregelen dat uiteindelijk door de raad moet worden vastgesteld. Ik dien daarover geen motie in, want dit ligt wat mij betreft voor de hand. Waar het vervolgens op aankomt is dat de maatregelen zo spoedig mogelijk worden doorgevoerd. Daar is aanmerkelijk meer tijd voor nodig. Het gaat daarbij om zaken als planning, voortgangsbewaking, maar ook om politieke sturing. Het is dit laatste punt waar ook de gemeenteraad een directe verantwoor delijkheid voor heeft. Daarom stelt de PvdA-fractie voor een aparte commissie uit de raad aan te stellen die het invoe ringsproces ter verbetering van het financiële management, het financieel beheer en de informatievoorziening gaat bege leiden. Die begeleidingscommissie moet de vinger aan de pols houden en moet bovendien de inbreng leveren die typisch past bij de verantwoordelijkheid van de raad. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de volgende aspecten: welke informatiebehoefte heeft de raad? - wordt er in de toekomt met meetbare doelstellingen ge werkt? worden de door de raad verlangde produkten voldoende om 38 schreven? worden ze voldoende getoetst op hun effecten? zijn ambtelijke en bestuurlijke verantwoordelijkheden voldoende helder afgebakend? is een adequate budgetbewaking voldoende gewaarborgd? Wij denken hierbij aan een kleine begeleidingscommissie met uit elke fractie één vertegenwoordiger. Die in de tijd flexibel werkende commissie moet ook tussentijds heel snel bij elkaar te roepen zijn als er zaken spelen die specifiek voor de positie van de raad van belang zijn. Bovendien is het belang van dit proces van zo'n fundamenteel belang voor de gemeente dat het goed is een aantal raadsleden voor dit werk vrij te maken. Een reguliere raadscommissie waarin tal van andere onderwerpen aan de orde komen, is daarvoor minder geschikt. Kenmerk voor deze commissie moet zijn, toekomstge richte en probleemoplossende aanpak. Wij hebben deze gedachte in een motie vastgelegd. De motie luidt als volgt: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 6 september 1993, gelezen het initiatiefvoorstel van de PAL/GL-fractie met betrekking tot het instellen van een onderzoekscommissie uit de raad, gehoord de discussie en de daarbij inge brachte overwegingen, besluit een begeleidingscommissie uit de raad in te stellen die tot taak krijgt om vanuit de positie van de gemeen teraad het proces van invoering van verbeteringsmaatre gelen op het terrein van het financieel management, het financieel beheer en de financiële informatievoorzie ning, een en ander op basis van de integrale knelpunten rapportage en het op te stellen actieplan, kritisch te begeleiden en besluit voorts de Commissie voor de Middelen op korte termijn bijeen te doen roepen om een voorstel te maken waarin taak en werkwijze van deze specifieke commissie nader worden geregeld. Een ander voorstel is een gedachte waarmee wij als fractie al een tijdje spelen en die eigenlijk los staat van het financi ële beheer, maar er toch ook wel weer relaties mee heeft. Dat is de gedachte om één keer per jaar (dat kan uiteraard ook best twee of drie keer per jaar) een commissie uit de raad te belasten met onderzoek naar hoe in een bepaalde beleidssector in de praktijk wordt gewerkt. Deze commissie richt zich dus op aspecten van beleidsevaluatie. In de Tweede Kamer heeft men hier ook al nuttige ervaring mee opgedaan, daar noemen ze 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 20