ging om zondebokken aan te wijzen, maar er alleen maar om ging om te proberen het functioneren van de raad met name ten aanzien van het financieel management te optimaliseren. Ik wil niet zeggen dat wij het slecht doen, maar misschien dat het beter kan. Dan verbaast mij dit voorstel. Ik wil nu ook al even reageren op het voorstel dat er ligt van de PvdA-fractie. Het eerste voorstel gaat over een bege leidingscommissie instellen. Zoals het naar voren wordt gebracht sluit het heel nauw aan bij wat ons voor ogen stond bij de werkgroep vanuit de Commissie Middelen, met dit ver schil dat toen de PvdA-fractie er nog niet helemaal voor was en het nog eens uitgewerkt wilde zien - zo is het toen ver woord in de commissie - en dat het wellicht in de toekomst een keer zou gebeuren. Nu ligt er een concreet voorstel, alleen denk ik dat wij een stap overgeslagen hebben en dat brengt mevrouw De Haan eigenlijk ook al naar voren door te zeggen, de inhoudelijke functie-omschrijving zou nog in de Commissie Middelen moeten worden vastgesteld. Ik denk dat het dan veel verstandiger is om hier de discussie niet al te lang te maken, maar eerst die discussie in de Commissie Middelen te gaan voeren en vervolgens een uitgewerkt voorstel hier in de raad te brengen wat dan, neem ik aan, op een breed draag vlak in de raad berust. Mevrouw Waalkens: Mijnheer de voorzitter, het is al een paar keer aan de orde geweest, 7 april, de commissievergadering Middelen en het voorstel daarin. Het is misschien toen in de Commissie Middelen als voorstel zodanig op de commissieleden overgekomen dat zij daar misschien niet helemaal doordacht op hebben kunnen reageren om dat het telefonisch was aangekon digd en die avond ter tafel lag. Maar dat neemt weg dat er na 7 april toch mogelijkheden genoeg zijn geweest om er mis schien nog eens op terug te komen en in de Commissie Middelen te vragen om een brainstormende vergadering om daar toch nog eens over na te denken. Het werd zeer duidelijk van tafel geveegd met dubbel werk voorkomen, te tijdrovend voor de raadsleden. Dan vind ik het wel heel merkwaardig dat er nu ineens wel een voorstel ligt voor diezelfde raadsleden, want toen werd gezegd, dat kunnen wij de raadsleden niet aandoen dat is veel te tijdrovend, deskundigheid was beslist nodig en dergelijke. Wij hadden dus al maanden eerder aan de slag gekund. Nu het voorstel zelf. In het voorstel wordt als rode draad aangenomen dat alles zal moeten draaien om de raad en komt er als een soort multiple choice antwoord uit: de raad is wel, half of niet verant 46 woordelijk. Maar ik denk dat er wel meer mogelijkheden zijn waardoor knelpunten zijn ontstaan. Het verleden moet veel meer worden meegenomen, want ook in het verleden zijn er nogal wat financiële bokken geschoten, als ik bijvoorbeeld eens denk aan de stadsverwarming. Om nu enkele facetten te noemen waarbij, dat is ook al gezegd, wij bij de meesten er al uit zijn hoe dat precies zit. Hoe is het met mandateren van zaken die misschien al tien jaar lopen? Gaat er daar zo langzamerhand iets fout? Hoe zit het met de toekomstvisies op financieel gebied, hoe is dat in het verleden onderbouwd en hoe is dat in de toekomst? Ik denk dat er nog veel en veel meer knelpunten te vinden zouden zijn dan, de raad besluit wel of niet goed. Vandaar dan ook dat wij vinden dat dit een voorstel is dat veel te veel is toegespitst. Op 7 april j.l. lag het compleet open, het is nu verkokerd en bij ons op tafel gelegd. Wij denken dat dat niet een goede zaak is, het moet open zijn, het moet in de Commissie Middelen als een brainstorm. Uiteindelijk moeten wij tot elkaar kunnen komen en dat moet hier niet in de raad al volkomen geknipt en genaaid na één visie bij ons op tafel worden gelegd. (De heer Beins: Wil mevrouw Waalkens even uitleggen wat zij met verko kerd bedoeld? Want ik ben even het spoor bijster.Het verko keren is dat er eigenlijk al van wordt uitgegaan dat de raad wel, niet of misschien half zijn besluiten niet goed neemt. Het kan best zijn dat er hele andere knelpunten zijn dan die. Dus op die manier is eigenlijk al een stukje besluitvorming in het voorstel neergelegd. Lees het nog maar eens goed, dan komt de heer Heins daar vanzelf achter. Het Hegt/Helt-onderzoek heeft al een stukje deskundigheid bij zich. Hier wordt voorgesteld om ook nog ergens anders vandaan deskundigheid te halen, zij het dan ook nog van studenten, die zeker op een goede manier zouden kunnen helpen, maar die aan de andere kant nog steeds student zijn. Om die ook nog eens bijeen te roepen is een voorstel waar wij niet achter kunnen staan, hoe wij ook in eerste instantie hadden gehoopt dat er iets zou kunnen gebeuren waarbij de raadsleden wat meer betrokken zouden zijn, maar met dit voorstel kunnen wij zeker niet leven. Dat geldt eigenlijk ook voor de eerste motie van de PvdA- fractie, om daar nog een commissie aan toe te voegen die dan de vinger aan de pols houdt. De Commissie Middelen heeft die ik denk dat er wat dat betreft nu wel andere taak ai en ui mogelijkheden zijn om verder te gaan. Dat geldt ook voor de tweede motie. Als ik ook weer heel diep in het verleden kijk dan is door de PvdA-er de heer Knol en mijzelf in de periode 1978-1982 al brainstormend gepraat over een soort van rekenkamermodel waarbij wij ook bepaalde gebie den eens zouden kunnen laten bekijken. Het is toen uitvoerig

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 24