onderzocht of dat haalbaar was of niet, wat dat betreft denk ik dat wij het wiel niet weer moeten gaan uitvinden, wij moeten gewoon terug naar de commissie. Wij zijn tegen het voorstel en tegen de moties. De heer Heins: Eerst een paar algemene opmerkingen. Ik denk dat er veel moed voor nodig is om je kwetsbaar op te stellen en om lessen uit het verleden te leren. Het verbaast mij dat de algemene teneur van de reacties zo afhoudend is. Er zijn eerdere voorstellen in de Commissie Middelen gedaan, iedere fracties heeft daarover gepraat. Waarom komt de PAL/GL-fractie nu met zo'n voorstel terwijl er al commissies aan het werk zijn en terwijl er ook al eerdere voorstellen zijn gedaan? Ik denk dat het meest cruciale verschil zit in de eerste zin die ik heb gezegd, namelijk dat in ons voorstel juist een analyse zit van bestuurlijke besluitvorming van de raad. Het is een stuk zelfonderzoek om achter de drie crucia le vragen te komen: - heeft de raad de juiste besluiten genomen? heeft de raad op het juiste moment de besluiten genomen? had de raad wellicht een aantal tegenvallers kunnen voorkomen? Natuurlijk is het altijd achteraf praten, maar ik denk dat juist die analyse uit het verleden noodzakelijk is om er achter te komen of wij wel op de juiste manier hebben gehan deld. Ik geeft toe, zoals ik in mijn eerste zin zeg, er is heel veel moed voor nodig om dat bloot te leggen en boven tafel te krijgen. Er kan zelfs uitkomen dat wij in een aantal zaken ten onrechte hebben geprobeerd te sturen. Ik denk bij voorbeeld aan het Stadskantoor, dat een turn key-project, waar de WD-fractie ooit eens mee kwam, eigenlijk achteraf misschien veel beter was geweest. Ik denk dat het een goede zaak is om uit dat soort lessen van het verleden te leren. Daar kan je uit leren omdat, om een voorbeeld concreet te maken, wanneer je stuurt bij zo'n groot project als bijvoor beeld het Stadskantoor of de nieuwe Harmonie, je niet het bedrag moet dichtspijkeren als je niet alle ins en outs van te voren weet. Dan zeg je wellicht, wij hebben een budget beschikbaar, maar wij zorgen er daarnaast voor dat wij bij voorbeeld een behoorlijke risicoreserve hebben waarmee wij dat soort dingen verder kunnen betalen, want wij willen graag sturen en wij willen op de kwaliteit letten. Dat zetten wij niet in het budget, maar daar kunnen wij op den duur wellicht uit putten als wij dat zelf willen. Zo hebben wij er nog nooit over gepraat. Wat ik nu doe, is een soort conclusie trekken die wellicht uit die analyse voortkomt. Maar ik geef daarmee aan dat je op zo'n manier naar het verleden kunt 48 kijken en naar verschillende besluiten die je als raad geno men hebt Ik wil nog één opmerking maken over het verschil met die vorige projecten. Waarom zijn wij tegen die andere commissies, de Verkenningen nota en de doelen van het project dat daarbij staat. Daar zijn wij absoluut niet tegen, ook van de Commissie Vinger aan de pols heeft de heer Brinks absoluut niet gezegd dat hij daartegen was, hij wou echter even afwachten. Waarom? Omdat er twee zaken zijn die naar ons idee eerst moeten gebeuren. Ten eerste de analyse waar ik over heb gesproken en ten tweede die knelpuntenanalyse die te maken heeft met het financieel management en beheer. Dit laatste is veel meer als het ware binnen de diensten zelf gericht. Daarnaast, en dat is dan de aanvulling die wij willen plegen, denken wij dat het een goede zaak zou zijn om eerst die analyse uit het verleden te plegen en de volgende stap zal zijn, dat is het tweede deel van ons besluit, om daar een aantal conclusies aan te koppelen voor de toekomst. Dan past zo'n commissie Vinger aan de pols daar prima in en wellicht ook de voorstel len die de PvdA-fractie doet, die mij ook zeer zinvol lijken. Maar nogmaals, wij denken dat wij die analyse uit het verle den heel hard nodig hebben. Ik kom nu op een aantal opmerkingen die vanuit verschillende fracties zijn gedaan. Ik heb al op het verschil gewezen tussen de gemeentelijke aanpak en ons voorstel. Mevrouw De Haan zegt dat het niet vermelden van andere oorza ken misleidend werkt. Ik kan mij daar wel iets bij voorstel len, maar wij hebben nooit gezegd in de raadsbrief dat alle oorzaken daarbij aan het licht komen, in tegendeel. Wij hebben gezegd, een aantal oorzaken van de slechte financiële situatie zal aan het licht kunnen komen. Maar zoals mevrouw De Haan ook wel weet, nog niet zo lang geleden hebben wij zelfs via de krant een uitgebreid artikel geschreven waarin wij ingingen op een andere oorzaak, namelijk dat een van de belangrijke oorzaken van de financiële situatie ook wel degelijk lag in het feit dat wij als gemeente te weinig geld krijgen. Wij hebben in dat artikel ook gezegd dat een deel van de zaak te maken heeft met het beleid. Wat nu precies ons eigen pakje aan is en wat nu in feite die externe oorzaken zijn, ik denk dat zo'n zelfonderzoek daar juist een goed licht op kan geven. Wat ik toch ook een beetje proef, is alsof wij als PAL/GL- fractie daarbij een aanval doen op de PvdA- en de CDA-frac- tie. Nogmaals, het is geen partijverhaalhet is op zichzelf 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 25