Ten slotte dacht ik dat waar de raad na de ter visie legging het bestemmingsplan gewijzigd gaat vaststellen, er een norma le mogelijkheid is om tegen dat gewijzigde vaststellingson- derdeel een procedurele stap te doen. Dus worden ook de belangen van partijen, burgers, met dit voorstel niet ge schaad. De heer Heins: Natuurlijk kan je bezwaar maken tegen het besluit van de gemeenteraad, ook al stelt ze het gewijzigd vast, maar het heeft niet gewijzigd ter inzage gelegen. Ik had het logischer gevonden dat dit bestemmingsplan was vast gesteld in zijn oorspronkelijke vorm en dat daarna een wijzi ging de officiële procedure had doorlopen. Het blijven altijd inschattingen wat nu een kleine wijziging is en wat een ingrijpende. Wij ervaren dit als een behoorlijk ingrijpende verandering van het oorspronkelijke plan en zullen derhalve tegen dit voorstel stemmen, met name wat onderdeel b. be treft De heer Timmermans (weth.s Het voorstel van de PAL/GL-frac- tie om het voorstel ongewijzigd vast te stellen en later een planwijziging te doen, lijkt mij op z'n minst in de sfeer van bedotterij terecht te komen, zeker waar de advertentie met betrekking tot de verkoopmogelijkheden wel degelijk die woonfunctie mogelijk maakte. Dus ook om die reden zou ik daar niet mee willen instemmen, nog afgezien van de natuurlijk absurd hoge plankosten, want alle procedures moeten dan nog een keer opnieuw. Ik heb al eens aangegeven dat wij toch zoveel mogelijk moeten voorkomen dat recente bestemmingsplan nen onmiddellijk weer op allerlei onderdelen moeten worden gewij zigd. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/GL- geacht wil worden te hebben tegengestemd. Punt 10 (bijlage nr. 170). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. 14 Punt 11 (bijlage nr. 167). De Voorzitter: Aan de orde is Inschakeling externe deskundige herstelacties Dienst Economische en Sociale Zaken. Mevrouw Gams: De maanden voor de zomervakantie is er ver schillende malen zeer uitgebreid gesproken over de problemen bij de Dienst Economische en Sociale Zaken, zowel in besloten vergaderingen als in het openbaar. Wat duidelijk is, is dat er binnen de dienst een aantal forse maatregelen moeten worden genomen om de problemen en de daarmee gepaard gaande mogelijke financiële gevolgen, zo snel mogelijk het hoofd te bieden. Wij zullen dan ook akkoord gaan met het voorstel dat voorligt, maar er zijn nog wel een tweetal punten die voor ons van belang zijn om hier aan de orde te stellen. Hoewel er in de stukken niet gesproken wordt over een reorga nisatie binnen de dienst, moet je toch constateren dat hier op z'n minst sprake is van een forse organisatiewijziging. Het is de tweede dienst waar wij middelen voor beschikbaar stellen om zaken bij te stellen terwijl wij de grote reorga nisatie, die in 1989 in gang is gezet, nog steeds niet hebben afgerond. Al herhaalde malen heeft mijn fractie er op ver schillende momenten op aangedrongen dat er duidelijkheid moet komen over de afronding en de resultaten, een evaluatie van de reorganisatie dus. Steeds werd dat vooruit geschoven, hoewel wij wel al een aantal malen geconfronteerd zijn met tegenvallers, ofte wel financiële taakstellingen vanuit de reorganisatie die niet zijn gehaald. Mijn laatste informatie wat betreft een afrondende evaluatie is dat deze zal plaats vinden begin 1995. Ik zou graag duidelijkheid willen krijgen of deze informatie klopt. Mijn fractie is van mening dat als dit het geval is, dat wat ons betreft te laat is. Wij zijn van mening dat de reorganisatie geëvalueerd moet zijn binnen deze raadsperiode, zeker nu er al geluiden zijn dat er op nieuw gereorganiseerd moet gaan worden. Dan is het van belang te weten wat deze reorganisatie heeft opgeleverd. Afhankelijk van de reactie van het college komen wij in tweede termijn met een motie hierover. Een tweede punt dat ik nog aan de orde wil stellen is de dekking. Hoewel het voorstel is gewijzigd ten opzichte van wat wij in de commissie aan de orde hebben gehad - er ligt gelukkig nu in ieder geval een totaalpakket en een totaal financieel verhaal - zijn wij niet gelukkig met de keuze om het uit de algemene reserve te halen. Wij zijn van mening dat de algemene reserve hier niet voor bedoeld is. Toch zien wij 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 8