Ten slotte dacht ik dat waar de raad na de ter visie legging
het bestemmingsplan gewijzigd gaat vaststellen, er een norma
le mogelijkheid is om tegen dat gewijzigde vaststellingson-
derdeel een procedurele stap te doen. Dus worden ook de
belangen van partijen, burgers, met dit voorstel niet ge
schaad.
De heer Heins: Natuurlijk kan je bezwaar maken tegen het
besluit van de gemeenteraad, ook al stelt ze het gewijzigd
vast, maar het heeft niet gewijzigd ter inzage gelegen. Ik
had het logischer gevonden dat dit bestemmingsplan was vast
gesteld in zijn oorspronkelijke vorm en dat daarna een wijzi
ging de officiële procedure had doorlopen. Het blijven altijd
inschattingen wat nu een kleine wijziging is en wat een
ingrijpende. Wij ervaren dit als een behoorlijk ingrijpende
verandering van het oorspronkelijke plan en zullen derhalve
tegen dit voorstel stemmen, met name wat onderdeel b. be
treft
De heer Timmermans (weth.s Het voorstel van de PAL/GL-frac-
tie om het voorstel ongewijzigd vast te stellen en later een
planwijziging te doen, lijkt mij op z'n minst in de sfeer van
bedotterij terecht te komen, zeker waar de advertentie met
betrekking tot de verkoopmogelijkheden wel degelijk die
woonfunctie mogelijk maakte. Dus ook om die reden zou ik daar
niet mee willen instemmen, nog afgezien van de natuurlijk
absurd hoge plankosten, want alle procedures moeten dan nog
een keer opnieuw. Ik heb al eens aangegeven dat wij toch
zoveel mogelijk moeten voorkomen dat recente bestemmingsplan
nen onmiddellijk weer op allerlei onderdelen moeten worden
gewij zigd.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/GL-
geacht wil worden te hebben tegengestemd.
Punt 10 (bijlage nr. 170).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
14
Punt 11 (bijlage nr. 167).
De Voorzitter: Aan de orde is Inschakeling externe deskundige
herstelacties Dienst Economische en Sociale Zaken.
Mevrouw Gams: De maanden voor de zomervakantie is er ver
schillende malen zeer uitgebreid gesproken over de problemen
bij de Dienst Economische en Sociale Zaken, zowel in besloten
vergaderingen als in het openbaar. Wat duidelijk is, is dat
er binnen de dienst een aantal forse maatregelen moeten
worden genomen om de problemen en de daarmee gepaard gaande
mogelijke financiële gevolgen, zo snel mogelijk het hoofd te
bieden. Wij zullen dan ook akkoord gaan met het voorstel dat
voorligt, maar er zijn nog wel een tweetal punten die voor
ons van belang zijn om hier aan de orde te stellen.
Hoewel er in de stukken niet gesproken wordt over een reorga
nisatie binnen de dienst, moet je toch constateren dat hier
op z'n minst sprake is van een forse organisatiewijziging.
Het is de tweede dienst waar wij middelen voor beschikbaar
stellen om zaken bij te stellen terwijl wij de grote reorga
nisatie, die in 1989 in gang is gezet, nog steeds niet hebben
afgerond. Al herhaalde malen heeft mijn fractie er op ver
schillende momenten op aangedrongen dat er duidelijkheid moet
komen over de afronding en de resultaten, een evaluatie van
de reorganisatie dus. Steeds werd dat vooruit geschoven,
hoewel wij wel al een aantal malen geconfronteerd zijn met
tegenvallers, ofte wel financiële taakstellingen vanuit de
reorganisatie die niet zijn gehaald. Mijn laatste informatie
wat betreft een afrondende evaluatie is dat deze zal plaats
vinden begin 1995. Ik zou graag duidelijkheid willen krijgen
of deze informatie klopt. Mijn fractie is van mening dat als
dit het geval is, dat wat ons betreft te laat is. Wij zijn
van mening dat de reorganisatie geëvalueerd moet zijn binnen
deze raadsperiode, zeker nu er al geluiden zijn dat er op
nieuw gereorganiseerd moet gaan worden. Dan is het van belang
te weten wat deze reorganisatie heeft opgeleverd.
Afhankelijk van de reactie van het college komen wij in
tweede termijn met een motie hierover.
Een tweede punt dat ik nog aan de orde wil stellen is de
dekking. Hoewel het voorstel is gewijzigd ten opzichte van
wat wij in de commissie aan de orde hebben gehad - er ligt
gelukkig nu in ieder geval een totaalpakket en een totaal
financieel verhaal - zijn wij niet gelukkig met de keuze om
het uit de algemene reserve te halen. Wij zijn van mening dat
de algemene reserve hier niet voor bedoeld is. Toch zien wij
15