want men doet daar erg veel. Een onderdeel van het werkgeverschap is de centrale inning van de bijdrage van de ouders. Onzes inziens zijn er teveel categorieën, negen maar liefst. Het bezorgt de werkgevers veel werk en is bovendien fraudegevoelig, een onderwerp waar wij de laatste tijd nogal vrij veel over horen. Wij begrijpen natuurlijk best dat deze tarifering bedoeld is als een poging tot rechtvaardige verdeling, maar wat rechtvaardig is ten opzichte van wat efficiënt is, blijft natuurlijk altijd een knelpunt. Bovendien - en ik wou dat toch wel even kwijt - het begrip rechtvaardig blijft arbitrair. Onze voorkeur zou zijn in plaats van negen drie categorieën, namelijk 25, 50 en 75 gulden. Eigenlijk vragen wij ons ook af of er niet een moge lijkheid bestaat tot enigerlei vorm van budgetfinanciering, omdat zo het tot nu toe gaat het eigenlijk een open eind financiering blijft en dat kunnen wij ons, laten wij eerlijk zijn, in wezen niet permitteren. De huisvesting. In Leeuwarden is er onzes inziens een goede keus gemaakt door het peuterspeelzaalwerk onder te brengen in wijkgebouwen in plaats van scholen, want als je aan de schaalvergroting van het basisonderwijs denkt, zou dat zeker tot grote problemen hebben geleid. Wij gaan ervan uit dat het voor iedereen duidelijk is dat er geen geld voor nieuwe accommodaties is. Dat betekent dat de huidige zo goed en zo veel als mogelijk benut moeten worden. Dat kan betekenen dat er wijkgebouwen in andere wijken als dependance aangemerkt moeten worden. Daar is totaal niets op tegen, want zo groot zijn de afstanden in Leeuwarden nu ook weer niet. Wij pleiten er voor dat indien peuters op een dependance geplaatst gaan worden dit betekent dat zij daar dan ook blijven. Dus of op de wachtlijst of direct naar de dependance, maar dan niet tussentijds overplaatsen. Gebeurt dat wel, dan zal er sprake zijn van teveel onrust door teveel wisseling in de peutergroepen, met als gevolg dat er dan weer heel veel gesignaleerd moet worden. Wij vinden het van realiteitszin getuigen dat er afgezien wordt van aanpassing aan de kwaliteitsverordening voor de kinderopvang Dan wat betreft de totale kosten. De WD-fractie wil voor het komend jaar een bedrag van f 397.269,beschikbaar stellen. Het resterende bedrag waar in de nota over gesproken wordt van f 31.431,willen wij hierbij niet reserveren, zoals voorgesteld, maar wij willen dit aanwenden voor andere zaken. Als er in de toekomst op nieuw sprake zal zijn van herwaardering is het voor de WD- fractie bespreekbaar om voor de peuterspeelzalen minder geld 24 te reserveren. De heer Kroes: Voorzitter, ik wil tot slot nog een korte reactie geven als laatste in de rij, omdat alles eigenlijk ook al gezegd is in de commissievergadering. Ik vind een ieder geval een aantal zaken die wij daar besproken hebben op een goede manier terug. U kunt begrijpen dat wij als progres sieve partij blij zijn met een progressieve ouderbijdrageta bel, dit in tegenstelling tot mijn voorgangster. Ten aanzien van het bericht in de krant van vandaag heb ik een vraag aan de wethouder. Er lijkt een ontwikkeling aan de gang te zijn betreffende een particulier initiatief voor het opzetten van een extra kinderopvangmogelijkheid in Cammingha- buren. Hoe verhoudt zich dat tot deze nota? De heer Bilker (weth.Voorzitter, mevrouw Dikken heeft gesproken over het feit dat de behandeling van de Nota Peu terspeelzaalwerk wat erg lang op zich heeft laten wachten. Ik ben dat met haar eens, ik heb ook gezegd in de commissie wat daar ongeveer de oorzaken van zijn. Wij zijn desalniettemin blij dat de nota er nu ligt. Ik heb ook gemerkt aan de in breng van de diverse fracties dat men spreekt over een goede nota en dat het peuterspeelzaalwerk in Leeuwarden in ons beleid een belangrijke plaats inneemt. Vervolgens wijst mevrouw Dikken op een positief en een nega tief element. Zij zegt wat het positieve element betreft dat er goed is geluisterd naar de commissie ten aanzien van de ouderbijdragetabel. Daar is inderdaad goed naar geluisterd, de meerderheid van de commissie, op de WD-fractie na, had zich daarvoor uitgesproken en er is vervolgens een b. en w.- besluit over gevallen met het resultaat dat nu in de nota staat verwerkt. Het negatieve aspect - daar hebben ook anderen op gewezen - is de wachtlijsten. Er is gezocht naar oplossingen. Mevrouw Dikken zegt: een gevolg daarvan is dat het meer geld kost. Dat staat ook helder omschreven in de nota. Het enige volgens de PvdA-fractie waar je eventueel ruimte uit zou kunnen halen, is uit het resultaat van het onderzoek van verminde ring buurt- en wijkaccommodatiesIk weet dat nog zo net niet, wij moeten de gevolgen nog bestuderen van wat uit dat onderzoek komt en of dat eventueel ruimte creëert in financi ële zin, want daar hebben wij het dan over. Daar ben ik nog niet direct van overtuigd. Wij wachten dat af. Mevrouw Dijkstra van de CDA-fractie spreekt ook over een duidelijke nota en zij spreekt ook over het feit waar zij in de commissie ook meerdere malen over gesproken heeft, de 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 13